نقاشی دیواری خلیج فارس تلفیقی از هنر، هویت ملی و روایت‌ بصری+ عکس

نقاشی دیواری با موضوع خلیج فارس در مسیر جنوب به شمال اتوبان صیاد شیرازی، پیش از تقاطع خیابان سبلان در حال اجراست.
کد خبر: ۷۴۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۶ - 27May 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نقاشی دیواری با موضوع خلیج فارس در مسیر جنوب به شمال اتوبان صیاد شیرازی، پیش از تقاطع خیابان سبلان در حال اجراست.

نقاشی دیواری خلیج فارس در اتوبان صیاد شیرازی؛ تلفیقی از هنر، هویت ملی و روایت‌ بصری

این اثر هنری که طراحی آن بر عهده مرتضی یزدانی است تلفیقی از نگاه زیبایی‌شناسانه، تاکید بر هویت ملی و انتقال پیام فرهنگی در ابعاد فراملی است.

مرتضی یزدانی طراح نقاشی دیواری با اشاره به روند اجرای پروژه گفت: این اثر از حدود ۱۵ روز پیش آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده به‌طور کامل به پایان برسد.

به گفته وی ابعاد دیوار حدود ۳۲۰ تا ۳۴۰ متر است و به دلیل پیچیدگی طراحی، گستردگی عناصر بصری و اقتضائات اجرایی، زمان‌بندی پروژه تا حدی فشرده بوده است.

این نقاشی دیواری ابتدا قرار بود در اتوبان سعیدی و در مجاورت میدان آزادی اجرا شود، اما با تغییر موقعیت مکانی به اتوبان صیاد منتقل شد؛ موضوعی که به گفته طراح، باعث وقفه‌ای کوتاه در روند آغاز پروژه شد.

روایت سه‌لایه از خلیج فارس

طراحی این نقاشی دیواری بر اساس یک ترکیب‌بندی بصری سه‌لایه انجام شده است که یزدانی با توضیح این ساختار گفت: در پلان نخست، فضای زیر آب به نمایش درآمده با تصاویری از آبزیان و گیاهان دریایی؛ در سطح میانی، کشتی بادبانی و المان‌های مرتبط با کشتیرانی دیده می‌شوند که به سابقه تاریخی دریانوردی در خلیج فارس اشاره دارند.

وی در ادامه افزود: در بک‌گراند اثر، نقشه‌ای از جنوب ایران و خلیج فارس قرار گرفته است که شاکله مفهومی اثر را تکمیل می‌کند.

یکی از نکات مهم این اثر، جانمایی کلمه «Persian Gulf» به صورت عمودی و در ابعاد بزرگ روی یک باریکه دیوار مجاور دیوار اصلی است.

به گفته یزدانی این باریکه با زاویه ۹۰ درجه نسبت به دیوار اصلی قرار دارد و بخشی از چالش‌های اجرایی پروژه را تشکیل می‌داد.

زبان جهانی برای پیامی جهانی

یزدانی درباره انتخاب زبان انگلیسی برای نوشتار اثر گفت: مخاطب این اثر تنها عابران عبوری از اتوبان نیستند بلکه از طریق رسانه‌ها مخاطبان وسیع‌تری از جمله افراد غیرایرانی نیز آن را خواهند دید. برای همین ترجیح دادیم از زبان انگلیسی استفاده کنیم تا پیام فرهنگی و هویتی ما درباره خلیج فارس به مخاطب بین‌المللی نیز منتقل شود.

وی همچنین تاکید کرد که طراحی این اثر پیش از آغاز موج جدید مباحث پیرامون نام خلیج فارس انجام شده، اما تقارن زمانی آن با این مسائل به‌صورت اتفاقی معنا و اهمیت بیشتری به پروژه بخشیده است.

پیوند هنر و هویت

با اجرای این اثر بار دیگر هنر شهری به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار در انتقال مفاهیم هویتی و ملی مطرح شده است؛ روایتی هنری که خلیج فارس را نه فقط در قالب یک نام، بلکه در مقام یک نماد فرهنگی و تاریخی در منظر عمومی بازنمایی می‌کند.

انتهای پیام/ 801

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار