عفو بین‌الملل:

موضع جامعه جهانی در قبال جنگ یمن شرم‌آور است

در آستانه اولین سالگرد جنگ یمن عفو بین‌الملل نیز از آمریکا و انگلیس خواست تا ارسال هر گونه سلاح برای استفاده در جنگ یمن را متوقف کنند.
کد خبر: ۷۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ - 22March 2016

موضع جامعه جهانی در قبال جنگ یمن شرم‌آور است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بینالملل در این بیانیه اعلام کرد: آمریکا و انگلیس که مهمترین ارسال کنندگان سلاح به عربستان هستند و نیز کشورهای دیگر به مجوز دادن به ارسال تسلیحات به یمن ادامه دادهاند و این مساله موجب نقض شدید حقوق بشر و ایجاد بحران بشری عظیم در یمن شده است.

به گزارش سازمان ملل، ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان سعودی از 26 مارس 2015 حملاتی را به یمن آغاز کرد که در پی آن تاکنون بیش از 6300 تن کشته شدند که اکثر آنها افراد غیرنظامی بودند.

عفو بینالملل همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که یک تحریم جامع و کامل علیه ارسال تسلیحات به یمن اعمال کند و در بیانیه خود اعلام کرد: زمان آن رسیده که رهبران جهان به گسترش منافع اقتصادی خود پایان دهند.

جیمز لینچ، معاون مدیر عفو بینالملل در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی همچنین، اظهار کرد: یک سال بعد پاسخ جامعه بینالمللی به درگیریهای یمن بینهایت خودخواهانه و کاملا شرم آور بود.

با اشاره به ثبت تعداد کشته شدگان غیرنظامی در طول یک سال جنگ در یمن، عفو بینالملل تاکید کرد که اسناد زیادی از نقض شدید حقوق بشر که موجب جنایات جنگی شده، جمعآوری کرده است.

وی همچنین گفت: در چارچوب حقوق بینالمللی تمامی طرفهای درگیر میبایست خطرات برای غیرنظامیان را به حداقل برسانند، به طور مثال حملهای که امکان دارد در آن غیرنظامیان به صورت نامتناسب مورد اصابت قرار بگیرند باید لغو شود و یا زمان آن تغییر کند.

لینچ ادامه داد: تمامی طرفهای درگیر میبایست مراقب باشند که غیرنظامیانی که در مناطق زیر نظر آنها زندگی میکنند به کمکهای انسان دوستانه دسترسی داشته باشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار