به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، برنامه تلویزیونی «محفل» در آستانه فرارسیدن موسم حج، مجموعهپادکستهای «حج» را تولید و منتشر کرده است که با هدف آشنایی مخاطبان از درک عمیقتر حج در دسترس علاقهمندان قرار گرفتهاند.
حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان در این مجموعه به تحلیل و تفسیر آیات مرتبط با حج پرداخته و «حامد شاکرنژاد» قاری بینالمللی کشورمان نیز به قرائت آنها پرداخته است.
پادکست با آیه ۹ سوره مبارکه «اسراء» «إِنَّ هذا القرآنَ یَهدِي لِلَّتي هِیَ أَقوَمُ وَ یُبَشِّرُ المُؤمنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصّالحاتِ أَنَّ لَهُم أَجراً کَبیراً/ همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت میکند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام میدهند، بشارت میدهد که برایشان پاداش بزرگی است.» به تلاوت «حامد شاکرنژاد» قاری بینالمللی کشورمان آغاز میشود.
مشروح سخنان حجتالسلام والمسلمین قاسمیان در این پادکست به شرح زیر است:
«نزدیک ایام ذیالحجه و حج هستیم و قصد داریم که حج، این عبادت بسیار پررمزوراز، پرعمل و عجیب و غریب را با نگاه قرآنی بیان کنیم. ممکن است عدهای بگویند که ما مستطیع نیستیم و عدهای دارند به حج میروند و این به ما ارتباطی ندارد!
حج عبادتی است که هر سال باید همه بروند؛ البته کسانی هستند که نمیتوانند بروند و افرادی به نمایندگی از آنها به حج میروند؛ یعنی همه باید خود را در موقعیت حج قرار دهند. زمانی که ایام حج میرسد، همه باید مانند ایام محرم گارد حج بگیرند. محرم اینگونه نیست که بگوییم در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاده و به ما ارتباطی ندارد. همانگونه که میگویید محرم به همه ارتباط دارد، اربعین به همه ارتباط دارد و کسانی که جاماندهاند، شروع میکنند از نقطهای به نقطه دیگر پیادهروی میکنند. یعنی خود را در موقعیت اربعین قرار میدهند، حج هم اینگونه است.
حج، فوقالعاده عبادت مهمی است؛ بهصورتی که ما سورهای به نام «حج» داریم، در حالی که ما به نام هیچ عبادتی سوره نداریم، اما به نام «حج» سوره داریم. در آیه ۹۷ سوره «آل عمران» که آیه «وجوب حج» است، اینگونه آمده است:
«فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبراهیمَ وَ مَن دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ لِلهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً وَ مَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العالَمینَ/ در آن (خانه) نشانههای روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هرکس به آن درآید، در امان است و برای خدا برعهده مردم است که قصد حج آن خانه را کنند، (البته) هرکه توانایی این راه را دارد و هرکس کفر ورزد (و با داشتن توانایی به حج نرود، بداند که) همانا خداوند از همه جهانیان بینیاز است.»
حج بر گردن همه مردم و عبادتی فطری است و مانند نماز نیست؛ بلکه در فطرت انسانها گذاشته شده است. به همین خاطر خطاب در مسئله حج به «الناس» است؛ نه به «الَّذینَ آمَنوا»
ما سه مدل حج داریم. گونهای، حج «قران» است که مخصوص کسانی است که ساکن مکه و اطراف آن هستند و حجشان کمی متفاوت است، اما کسانی که از دوردست میخواهند وارد این سرزمین شوند، حجی دو قسمتی دارند که شامل «حج تمتع» و «عمره تمتع» است. این دو قسمت واجب است. مبحث دیگری به نام «عمره مفرده» وجود دارد که در هر موقع از سال میتوان آن را بهجای آورد. البته بحث ما «عمره تمتع» و «حج تمتع» است.
«حج» عبادتی همگانی و جمعی است که مانند نماز جماعت میماند. اگر هر عبادتی بهصورت هماهنگ آغاز شد و در یک زمان انجام شد، این یک عبادت جمعی است.
زمانی که فردی وارد سرزمین وحی میشود، ابتدا به اعمال «عمره تمتع» مُحرِم میشود و پس از آن، «عمره تمتع» را بهجا میآورد که شبیه «عمره مفرده» است، اما زمانی که اعمال «حج تمتع» آغاز میشوند، انگار یک نماز جماعت دارد برگزار میشود و همه باید با همدیگر اعمال آن را انجام دهند. این فرهنگ، فرهنگ کار جمعی است؛ لذا «حج» یک عبادت جمعی است نه یک عبادت فردی!
«حج» یک عبادت حرکتی است، لباس رزم دارد و متفاوت است؛ در حالی که نماز و روزه اینگونه نیست! این عبادت آمادهباش دارد و هر جزء آن پر رمز و راز و یک عبادت جوانانه است نه یک عبادت پیرمردی! یکی از کارهایی که حکومتهای اسلامی حتماً باید انجام دهند، این است که از میان هر قومی، جوانان دلیر آن را به حج بفرستند. ما میخواهیم در این پادگان عرفایی تربیت کنیم که در صحنهاند.»
انتهای پیام/ 118