گروه فرهنگ دفاعپرس_ محسن محمدی؛ رویداد «ایران جان» رسانه ملی را که از ۳۱ اردیبهشت آغاز بهکار کرده و تا ۱۰ خرداد ادامه داشت، میتوان فراتر از یک اتفاق رسانهای قلمداد کرد و در ارزیابی آثار و نتایج آن، ابعادی گستردهتر و چندجانبه را مد نظر داشت. آنچه در تعریف کلاسیک این رویداد آمده ارائه تصویری همهجانبه از ایران و به طور مشخص ۱۰ استان هدف است. به عبارت دیگر، قرار بر برگزاری هفتههای ایران در قالب رویداد «ایران جان» است و قرعه فال هم در گام نخست به نام استان خوزستان افتاده و در قدم بعدی هم نوبت دیار زایندهرود است.
باز به شکل تیتروار، اهداف برگزاری این رویداد نیز مواردی همچون نمایش ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استانهای دهگانه، ایجاد رضایت و نشاط در مردم آن استان و انتقال این حال خوب به تمامی مردم ایران ذکر شده است.
قبل از پرداخت به رویداد «ایران جان»، شاید ذکر یک نکته خالی از لطف نباشد. از جمله الزامات و شرایط یک رسانه پویا و به روز، وقتشناسی و برخورداری از هوشمندی و ظرافت رسانهای است. به عبارت بهتر، یک رسانه باید فرزند زمانه خویش باشد تا بتواند در سپهر رسانهای امروز باقی بماند و البته امکان رقابت با سایر رسانهها را نیز از دست ندهد.
برگزاری رویداد «ایران جان» در شرایط امروزی کشور، یک کنش رسانهای فوقالعاده و هوشمندانه است. شاید ایران ما در حال حاضر به هیچ چیز بیشتر از همدلی و همبستگی میان مردم نیاز نداشته باشد و برگزاری رویدادی مانند «ایران جان» دقیقا در جهت تحقق این مهم است. از طرفی، انتخاب خوزستان به عنوان اولین استان برگزاری رویداد «ایران جان» نیز میتواند نشانه دیگری باشد از وقتشناسی و هوشمندی رسانه ملی. سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر است که از جمله اعیاد ملی ایرانیان بهشمار میرود و آغاز رویداد «ایران جان» از خوزستان، مجالی است برای بازخوانی و بازگویی گوشهای از حماسه و مقاومت تکرار ناشدنی دفاع مقدس.
به تصویر کشیدن ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و معرفی توانمندیها و ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی ضمن اینکه مردم آن استان را امیدوار کرده و حتی به خودباوری میرساند، میتواند در گستره تمام ایران و در دل مردم کشور نیز محمل تبلور حس رضایت و نشاط باشد. باید پذیرفت که همه مردم از تواناییها و پتانسیلهای بالقوه و بالفعل درون استانها با خبر نیستند و برگزاری رویداد «ایران جان» میتواند بستر این اطلاعرسانی و تنویر افکار عمومی را فراهم آورد.
از سوی دیگر، علاوه بر بازتاب تواناییهای اقتصادی، معرفی جاذبههای فرهنگی و گردشگری، اماکن تاریخی، صنایع دستی، فرهنگ بومی، آداب و سنن و فولکلورهای هر استان میتواند در جذب گردشگر و به دنبال آن، آورده اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم تاثیرگذار باشد. از این جهت در ابتدای یادداشت بر این نکته تاکید شد که باید رویداد «ایران جان» را در شمایل اتفاقی فراتر از یک رخداد رسانهای ارزیابی کرد و بر آن تمرکز داشت.
در عین حال، اهداف رسانهای متعددی نیز برای رویداد «ایران جان» تعریف شده است که شاید مهمترینشان، نمایش توانمندیها و قدرت تولید شبکههای استانی باشد. در حال حاضر، بخش عمدهای از برنامههای سازمان صداوسیما در قالبهای مختلف توسط شبکههای استانی تولید میشود و این شبکهها علاوه بر پر کردن آنتنهای شبانهروزی خود، در جدول پخش شبکههای سراسری نیز سهم و نقش قابل اعتنایی را دارند.
بالطبع تجمیع و برآیند چنین اهداف والایی سبب شده تا سازمان صداوسیما با تمام توان به میدان بیاید و همه معاونتهای این سازمان از سیما و صدا گرفته تا استانها و برون مرزی بسیج شده و برای برگزاری هرچه با کیفیتتر رویداد «ایران جان» سنگ تمام بگذارند.
این روزها اگر تلویزیون تماشا کنید یا رادیو گوش دهید با حجم قابل توجه از برنامههایی مواجه میشوید که در مرکز صداوسیمای استان خوزستان تولید شدهاند؛ از برنامههای روتین شبکههای سراسری گرفته تا ویژهبرنامههای مختص رویداد «ایران جان» که متمرکز بر معرفی استان خوزستان از ابعاد و وجوه مختلف است.
سازمان صداوسیما فقط عنوان رسانه ملی را به شکل صوری و فرمالیته یدک نمیکشد، بلکه قرار است رسانهای به وسعت ایران و برای همه مردم ایران باشد. طبیعتا رسانهای به این گستردگی و جامعیت، از کارکردهای مفید مختلفی برخوردار است و تمامی فعالیتهایش در چارچوبهای رسانهای محدود نمیشود.
رویداد «ایران جان» نشان میدهد که رسانه ملی فقط وظیفه سرگرم کردن مخاطب را برای خود قائل نشده است، بلکه ماموریتها و رسالتهایی بزرگتر و جامعتر را نیز هدفگذاری کرده است که ایجاد همدلی، وفاق و همبستگی میان مردم ایران از هر قشر و طبقه اجتماعی و فرهنگی از جمله آنهاست.
انتهای پبام/ 121