امام محمد باقر(ع) معلم دین و مهندس نرم‌افزاری تمدن اسلامی است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، گفت: امام باقر(ع) نه تنها معلم دین، بلکه مهندس نرم افزاری تمدن اسلامی نیز هست.
کد خبر: ۷۵۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶ - 03June 2025
حجت‌الاسلام «رضا دیلمی»معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار  دفاع‌پرس از گرگان،اظهار داشت: اگر نگاهی به سیره ژرف و راهبردی حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام داشته باشیم آن در دورانِ پُرالتهاب سیاسی و گسست اجتماعی حکام زمانه، نه تنها هویت اسلام ناب را از انحراف و تحریف، حفظ کرد، بلکه پایه‌های مبنایی و تمدن معرفتی آن را نیز مستحکم ساخت.
 
امام محمد باقر(ع) معلم دین و مهندس نرم‌افزاری تمدن اسلامی است
 
وی با اشاره به اینکه امام محمد باقر علیه‌السلام، شخصیتی اسوه بدیلی است که به تعبیر امام خامنه‌ای مدظله العالی، «افق تمدن اسلامی را در آن شرایط با مجاهدت علمی و مبارزه نرم خود، هموار کرد، افزود: امام باقر (ع) را باید در شمار مبارزان دوران غربت حق دانست.
 
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه ایشان در شرایطی دست به فعالیت زد که فضای حاکم، به شدت بسته و مبتنی بر جعل دین و تحریف معرفت دینی بود، افزود: در آن زمان، خطر اصلی، شمشیر نبود؛ خطر اصلی، تحریف بود. امام باقر (ع) با علم خود، با زبان خود، با بیان خود، با تربیت شاگرد، با انتشار فکر صحیح اسلامی، با ترسیم خط امامت و با ایجاد جریان معرفتی صحیح، با این خطر مقابله کرد.
 
حجت‌الاسلام دیلمی ادامه داد: امام باقر (ع) در واقع، پرچمدار «جهاد تبیین» در دوره‌ای بود که تبلیغات حاکمان وقت، تلاش می‌کردند چهره دین را به سود قدرت مخدوش کند. این جهاد، همان‌گونه که امام خامنه‌ای تأکید کرد، یکی از پایه‌های تمدن‌سازی نرم اسلامی است.
 
وی تعمیق بصیرت سیاسی را از جمله اقدامات ارزشمند امام پنجم شیعیان دانست و گفت: امام باقر (ع) در دوره‌ای می‌زیست که حکام وقت در ظاهر تثبیت شده بودند، اما در باطن دچار پوسیدگی و بحران مشروعیت بودند. سیره سیاسی ایشان، بر آگاهی‌بخشی اجتماعی، روشنگری فکری، و تربیت نیرو‌های مکتبی تمرکز داشت.
 
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره نهضت علمی و تمدن‌سازی فکری که امام باقر (ع) ایجاد کردند، گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی سیره امام باقر (ع)، ایجاد جنبش علمی گسترده‌ای بود که بذر‌های تمدن اسلامی آینده را کاشت. ایشان با گشودن در‌های علم و تفسیر عمیق قرآن، دانشگاه بزرگی را بنا نهاد که شاگردان بسیاری در آن پرورش یافتند. در واقع، امام باقر (ع) نظام معرفتی اسلام ناب را بر اساس عقلانیت، عدالت، و اجتهاد تأسیس کرد.
 
دیلمی، سیاستگذاری اجتماعی و مهندسی فرهنگی را از دیگر اقدامات امام باقر (ع) دانست و اضافه کرد: در شرایطی که فقر، تبعیض طبقاتی و فساد در ساختار اجتماعی توسط طواغیت زمان، نهادینه شده بود، امام باقر (ع) با آموزه‌هایی عمیق، به ترمیم اعتماد اجتماعی و ارتقاء فرهنگ دینی باور‌های اعتقادی مردم پرداخت. اهتمام ایشان به تعلیم مبانی اسلام ناب، وحدت میان مسلمین، پرهیز از تفرقه، تأکید بر کرامت انسانی و دعوت بر صداقت و امانتداری و... شاخص‌هایی از سیره اجتماعی ایشان است که اگر با نگاه تمدنی نگریسته شود، الگوی بی بدیلی برای ایجاد ساختار‌های نوین جامعه اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه جهان امروز نیازمند الهام گرفتن از سیره امام باقر علیه السلام است، افزود: امروز، در جهانی که امت اسلامی با بحران فهم دقیق مبانی تمدنی اسلام ناب، تهاجم فرهنگی و چالش‌های هویتی مواجه است، بازخوانی میراث امام باقر (ع) نه یک ضرورت تاریخی که یک مسئولیت تمدنی است.
 
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان تصریح کرد: ما نیازمند الگویی هستیم که در آن دیانت با عقلانیت، سیاست با اخلاق و اجتماع با عدالت و مبارزه با استکبار جهانی گره خورده باشد و این همان الگوی عملی است که انقلاب شکوهمند اسلامی بر اساس آن در سیر تمدنی حرکت می‌کند.
 
دیلمی با اشاره به اینکه اگر امروز ما دغدغه تمدن نوین اسلامی را داریم، نباید از این نقطه غفلت کنیم که امام باقر (ع) نه‌تنها معلم دین که مهندس نرم‌افزاری تمدن اسلامی است، گفت: پاسداشت سیره ایشان به معنای وفاداری به پروژه احیای تمدن ناب اسلامی است.
 
انتهای پیام /
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار