حسن هانی زاده در گفت وگو با دفاع مقدس:

قتل شعیان مصر افکار عمومی ملت ها را تحریک کرد/ مرسی توانایی اداره مصر را ندارد

مصر اکنون بحران و وضعیت ناآرامی را در خود جای داده و این کشور عرصه اردوکشی وتظاهرات های خیابانی طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور این کشور است .
کد خبر: ۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶ - 29June 2013

قتل شعیان مصر افکار عمومی ملت ها را تحریک کرد/ مرسی توانایی اداره مصر را ندارد

در روزهای گذشته خیلی عظیمی از طرفداران «محمد مرسی» با تلاش احزاب اسلامی همچون اخوان المسلمین و حزب النور در مقابل مسجد رابعه العدویه شهر قاهره تجمع کرده بودند و بعد از تجمع به سوی محله نصر قاهره تظاهرات کردند.
 

تظاهرات کنندگان درحالی که پرچمهای مصر، اخوان المسلمین و پرچم مخصوص سلفیها را در دست داشتند، شعارهایی در حمایت از محمد مرسی سر میدادند و در سوی مقابل، مخالفان محمدمرسی که با تلاش جبهه نجات ملی در میدان التحریر و مقابل قصر الاتحادیه تظاهرات کرده بودند با سر دادن شعارهایی خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد مقرر شدند.

برای آگاهی از آخرین وضعیت و بحران ایجاد شده در مصر و نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران مذهبی بوجود آمده توسط دشمنان در منطقه  با «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت وگویی انجام دادیم و نظرات وی را درخصوص این بحران جویا شدیم که متن گفتگو به شرح زیر است.

آقای هانی زاده لطفا درخصوص آخرین تحولات مصرکمی صحبت کنید. فکر می کنید که ریشه این ناآرامی ها ازکجا شروع شد؟

ناآرامی هایی که اخیرا در مصر تشدید شده و به تقابل دو طیف هوادار دولت «محمد مرسی» و جبهه نجات ملی به رهبری محمد البرادعی صورت گرفته برایند برخی اقدامات غیرانسانی سلفی ها در کشتار شیعیان مصر بوده است. باتوجه به این که مصر باعنوان کشوری که دارای همزیستی مسالمت آمیز دینی ومذهبی است، اما اقدامات اخیر سلفی ها درحمله به منزل شیخ حسن شحاته یکی ازرهبران شیعیان مصر و قتل وی و سه نفر از یارانش، خشم عمومی رابرانگیخت وافکارعمومی راعلیه گروه های سلفی تکفیری برانگیخت لذا مردم در واکنش به این گونه اقدامات غیرانسانی دست به تظاهرات زدند و درعین حال جبهه نجات ملی مصر به  رهبری محمد البرداعی رئیس حزب الدستور  و حمدین صباحیو  عمروموسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر که فراخوان دادند و از 48 ساعت گذشته به این طرف ، درمیدان التحریر و همچنین در اطراف مسجد راهفه علویه درقاهره تجمعاتی صورت گرفته و عده ای به طرفداری از محمد مرسی و عده ای درمخالفت با مرسی دست به تظاهرات و شعارهایی دادند و تاکنون 7 کشته وحدود 400مجروح نتیجه این تظاهرات بوده لذا اینک مصر شرایط کاملا حساسی را پشت سر می گذارد و باتوجه به اینکه قراراست این تظاهرات و اعتصابها گسترش یابد لذا به نظر می رسدمصر در آینده شاهد تنش های بیشتری خواهد بود وممکن است ارتش درآینده قدرت را به دست گیرد ومحمدمرسی را برکنار کند.

فکرمی کنید سرانجام این درگیری ها و بحران در مصر به کجا ختم می شود؟ و به نظر شما آیا محمد مرسی می تواند برنده این درگیری ها باشد یاخیر؟

درواقع مرسی بازنده این درگیری ها خواهد بود. باتوجه به  این که الان  صف آرایی گروههای مخالف دولت مرسی بیشتر و منسجم تر شده به نظر می رسد، مرسی به دلیل اینکه نتوانست یک رئیس جمهور ملی باشد، بیشتر گرایش به سلفی ها و وهابی ها موجب شده که از جامعه خود فاصله بگیرد و درعین حال انتقاداهایی از سوی برخی روشنفکران مصری صورت گرفته است .

تعبیر زیبایی که  که «حسنین هیکل» روزنامه نگاربرجسته مصری درخصوص مرسی داشته که گفته  یک شخص کوچک نمی تواندکشور بزرگی مثل مصر را اداره کند، به نظر می رسد سطح تفکر مرسی در حد رهبر یک حزب سلفی است ونمی تواند رهبری یک جامعه پویا وفعال و چندقومیتی وچندمذهبی مصر را داشته باشد و لذا الان شرایط به گونه ای است که یا ارتش، قدرت را در دست خواهد گرفت ومحمد مرسی رابرکنار خواهد کرد و یا این  یک جنگ داخلی درمصر پیش بینی خواهدشد که در آینده رخ می دهد.

کشته شدن 4 شیعه در مصر توسط سلفی های تکفیری فکر می کنید چه پیامدهایی دارد و چقدردر تضعیف بیداری اسلامی نقش دارد؟

پیامدهای قتل دردناک  4 شیعه مصری از جمله شیح حسن شحاته که از محبوبیت زیادی در مصر برخوردار بود  نتیجه این است که الان تقابل خیابانی بین مردم و صف آرایی بین مخالفان وهواران مرسی است که حتی گزارشات نشان می دهد مرسی  به دلیل فشارهای مردمی از قاهره فرارکرده و یا  به دلیل این که مرم ممکن است به طرف کاخ ریاست جمهوری حمله کنند از قاهره فرار کرده و این نشان می دهد که الان یک وضعیت ناپایداری در مصر حاکم است و نتیجه افراط کاری های  سلفی های وهابی، دخالت عربستان وقطر در مسائل داخلی مصر وگرایش محمد مرسی به گروههای سلفی موجب شده که مصربه این وضعیت منجر شود و درگیری ها تشدید شود و لذا اکنون مصر در یک مرحله بسیارخطرناکی قرار دارد.

فکر می کنند راه حل برون رفت مصر از این بحرانها چه عواملی می تواند باشد؟

راه حل این است که مرسی استعفا دهد و یک انتخابات آزاد با شرکت همه طیف های سیاسی برگزار شود. عربستان وقطر باید از دخالت درمسائل داخلی مصر و پمپاژ میلیونها دلار  به نفع اخوان المسلمین خودداری کنند. به نظر می رسد که اخوان المسلمین به دلیل اینکه با سلفی ها و وهابی ها  همسویی وهمخوانی دارند در تشکیل یک دولت معتدل اسلامی با شکست مواجه شدندو لذا الان شرایط مصر به گونه ای است که  ممکن است ارتش برای مدتی دخالت کند و پس از یک فرایند زمانی نسبتا طولانی یک انتخابات آزاد برگزار کندکه در این صورت سلفی ها واسلامگرایان شانس پیروزی در آن  را نخواهند داشت.

به نظر شما نقش ایران در حل بحران در مصر چقدر می تواند تأثیرگذار باشد؟

ایران از همه ظرفیتهای خود برای کمک  به دولت مرسی استفاده کرده و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه گذشته به مصر و شرکت در نشست سازمان همکاری های اسلامی ودیدار با محمدمرسی وهمچنین دیدار هیأت های مختلف مصری از ایران درچارچوب تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اسلام گرایان مصری بوده ولی متأسفانه قتل شعیان مصر افکار عمومی ملت ایران را تحریک کردو به نظر می رسد ایران اکنون باید فاصله خود را  با گروه های اسلامی تندرو ازجمله سلفی ها زیادکند و در عین حال به نظر می رسد درارتباط با قتل شیعیان باید موضع محکمی در مقابل دولت مرسی اتخاذ کند وحتی روابطش را با مصر اگرقطع کند، به نظر می رسد برای مرحله آینده که در آن انتخابات جدیدی در مصر برگزار خواهد شد، به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

متأسفانه جمهوری اسلامی ایران در مسائل مربوط به مصر بویژه قتل شیعیان، اقدام قابل قبول دیپلماتیک نکرده است از این رو به نظر می رسد الان شرایط برای قطع رابطه با دولت محمد مرسی فراهم شده  تا بتواننددرحقیقت با دولت آینده محمدالبرادعی که یک چهره شناخته شده و مورد احترام است، بتوانند برای همکاری با وی آماده باشند.

به عنوان آخرین سوال بفرمایید که تغییر قدرت امیر قطر به فرزندش به نظر شما ناشی ازچه عواملی بوده؟ آیا این تغییر قدرت تحت تأثیرفشار و رایزنی های آمریکاست؟

تغییر قدرت در قطر ناشی از فشار آمریکا و غرب است و آمریکا در انتقال قدرت در قطر نفش فعالی داشته است زیرا قطر یکی از کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس است و تهدیدات غربی ها و آمریکایی ها  این است که ممکن است  قطر به وضعیت مشابه بحرین دچار شود لذا قبل این که موج بیداری اسلامی و شورشهای خیابانی، قطر را فراگیرد، غربی ها وآمریکایی ها  به «شیخ حمد بن خلیفه » فشار آوردند که قدرت را به فرزندش واگذار کند زیرا قطر بیش از ظرفیت سیاسی و فرهنگی خود در مسائل جهان عرب نقش آفرینی کرد والان باتوجه به اینکه سیاست آمریکا در خاورمیانه  و در زمینه سرنگونی دولت بشار با شکست مواجه شده، الان تلاش می کند که وضعیت موجود را مهار کنند و با توجه به این که  شیخ حمد بن خلیفه با عنوان بدنام ترین رهبر یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح است، لذا فشار آوردند که استعفا دهد و قدرت را به فرزندش شیخ تمیم واگذار کند که آمریکا بتواند مأموریت جدیدی به عهده امیرجوان قطر گذارد.

 

 

نظر شما
پربیننده ها