گروه استانهای دفاعپرس- «امیر فریدنیا» کنشگر سیاسی اجتماعی؛ شهید بهشتی یکی از اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی بود که آراء و نظرات حقوقی و سیاسی وی باعث تقویت پایههای نظام اسلامی ایران و گذر از بحران تفکرات التقاطی دهه ۶۰ شد که میتوان اندیشههای وی را نهادگرا و متبلور از احکام الهی و قدسی دانست.
شهید آیتالله دکتر بهشتی یکی از مبارزان سیاسی و فکری در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بود که با اندیشهورزی و بحث و گفتوگو از گسترش افکار مارکسیستی و لیبرالیستی در محافل علمی و دانشگاهی و همچنین بدنه نظام اسلامی جلوگیری کرد و با رویکرد استکبارستیزی، چهره واقعی حکومتهای مادیگرا و فردگرا را بخوبی نشان داد و موجب گسترش نگاه عدالتخواهی و ظلمستیزی اسلام در ایران شد.
زیربنای فکری و اندیشهای شهید بهشتی برگرفته از قرآن، سیره ائمه اطهار، نهج البلاغه و... بود که توانست مبانی هستیشناسی و کرامت انسان و مقامات والای انسانیت را در سیاست بعنوان اخلاق سیاسی نهادینه، عمق و بازتعریف کند. با مرور بر مکتوبات و گفتههای شهید ترور ۷ تیر ۱۳۶۰ میتوان دریافت که برخی از مفاهیم و اندیشههای کلیدی وی مانند ولایت، آزادی، عدالت، حکومت، قانون و... بسیار تکرار شده و چارچوب سیاسی اجتماعی وی در ذیل این مفاهیم تعریف و شکل گرفته است.
وی همه روابط سیاسی و اجتماعی را دایره عدالت تعریف کرده و تمام اصحاب قدرت و کارگزاران نظام را مستلزم به رعایت قانون و احکام اسلامی دانسته و مردمسالاری دینی را مهمترین عنصر برای روابط بین مردم و حاکمیت سیاسی تعریف و ترسیم کرده است.
شهید بهشتی احزاب را موتور محرک نظام سیاسی دانسته و حرکت آنها را منطبق بر موازین اسلامی و شرعی تعیین کرده تا حزب اسلامی و الهی شکل بگیرد و در نهایت موجب همبستگی و اتحاد بین ملت و نظام اسلامی شود. وی کارکرد احزاب اسلامی را تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی اعلام کرده که موجبات عدم انحراف در مسیر تعالی مردم در سیاستورزی بهمراه خواهد داشت.
شهید بهشتی با اشاره به حزب غیراسلامی یا حزب شیطان که معاند فرامین اسلام و یا فراتر از موازین دینی و شرعی هستند، میگوید: نباید این احزاب به امنیت و نظم نظام اسلامی آسیب برسانند؛ چراکه احزاب شیطانی باعث عدم همبستگی و اتحاد ملی شده و نظام سیاسی را در مواجهه با تهدیدات درونی و بیرونی آسیبپذیر میکنند.
شهید بهشتی با اشاره به تهدیدات نظام اسلامی همانند تزلزل در رابطه دین با سیاست، تضعیف رابطه امت و امام جامعه، عدم پایبندی به اصول قانون اساسی، ناکارآمدی احزاب، ایجاد شبهه در خصوص تبعیت از رهبری و...؛ تمام مردم و مسئولین را به رعایت اصول تنظیم شده در قانون اساسی بعنوان دستگاه گردش خون دعوت کرده تا در این راستا مناسبات بین مردم و حکومت بخوبی تنظیم، و نظام سیاسی به سمت رشد و تعالی حرکت گردد.
در اندیشه وی با اشاره به فقه سیاسی پویا، به رابطه بین حوزه و دانشگاه تاکید ویژهای شده و در تدوین نظریه امامت و ولایت به دو مفهوم عدالت و عدالتخواهی در اندیشه شیعی و مفهوم جهاد و مقاومت و شهادت به عنوان یک عنصر حیاتی برای بقای جامعه اسلامی تاکید شده است.
یاد و خاطره این مجاهد حقوقدان و اسلامشناس و تمام همفکران و همراهانش را در حادثه تروریستی ۷ تیرماه ۱۳۶۰ گرامی داشته و امیداوریم راه جهاد و مقاومت تا پیروزی سپاه اسلام بر کفر ادامه یابد و مقدمات ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) با تبعیت از رهنمودهای نائب بر حق ایشان حضرت آیتالله امام خامنهای (مدظله العالی) و همراهی ملت شهیدپرور فراهم شود.
انتهای پیام/