به گزارش خبرنگار
دفاعپرس از کهگیلویه و بویراحمد، فرماندهان دوران دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، نقش کلیدی و تأثیرگذاری در سازماندهی، ایجاد انگیزه و همبستگی در بین نیروها، هدایت آنها و انجام عملیاتهای مختلف داشتند. این فرماندهان نهتنها بهعنوان رهبران نظامی، بلکه بهعنوان الگوهای اخلاقی و فرهنگی نیز در جنگ حاضر بودند.
حضور سردار «سید مندنی سیدی» در دفتر خبرگزاری دفاع مقدس دفاعمقدس کهگیلویه و بویراحمد فرصتی شد برای گفتوگو با این رزمنده و فرمانده دوران دفاع مقدس استان، که در ادامه میخوانید.
دفاعپرس: لطفاً خودتان رو معرفی کنید و از سوابق و فعالیت هاتون بگوید؟
اینجانب «سید مندنی سیدی» هستم، متولد ۱۳۳۸ از کهگیلویه. از نوجوانی فعالیتهای فرهنگی داشتم که منجر به اخراج از مدرسه شد. بعد به سربازی رفتم و به دلیل فعالیتهای انقلابی، زندانی و محکوم به اعدام شدم، اما موفق شدم فرار کنم.
بعد از آن به قم رفتم و در گروه منصورون به فعالیت فرهنگی مشغول شدم و توسط ساواک دستگیر و به زندان افتادم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) آزاد و مابقی خدمت را در دولت موقت بازرگان در هوانیروز اصفهان سپری کردم و با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در گچساران به عضویت آن درآمدم.
دفاعپرس: در دوران دفاع مقدس چه فعالیتهایی داشتید؟
در جنگ، اوایل فرمانده گروهان ویژه درپادگان نجف در جبهه بازگیران بودم و بعد فرمانده گردان در تیپهای امام سجاد (ع)، فاطمه زهرا (س)، گردان امام علی (ع) در لشکر ۱۹ فجر وهمچنین به عنوان فرمانده، وارد تیپ ۴۸ فتح شدم.
دفاعپرس: بعد از جنگ در چه فعالیتهایی حضور داشتید؟
بعد از جنگ، به درخواست دریادار «علی شمخانی» در منطقه سه دریایی امام حسین (ع) که سردار «مهدی درخشان» بهعنوان فرمانده انتخاب و اینجانب بهعنوان معاونت آموزش نقش داشتم در امنیت برون مرزی شرق کشور و جانشین فرمانده قرارگاه صابرین بودم. در سالهای اخیر هم مدیر هیئت رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد هستم و در جمعآوری و نشر آثار دفاع مقدس فعالیت میکنم.
دفاعپرس: از شکل گیری تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد بگویید؟
روحیه جنگاوری رزمندگان استان، فرماندهان جنگ را به این نتیجه رساند که آنها در قالب یگان رزمی مستقل ایفای نقش کنند، برهمین اساس ابتدا تحت عنوان تیپ سوم لشکر ۲۵ کربلا در عملیات والفجر هشت ونقش برجسته گردان امام علی (ع) ازلشکر ۱۹فجر در تصرف شبه جزیره فاو، افتخاری بزرگ و حماسهای جاودان را خلق کردند. بعد از این ماموریت در سال ۶۴ تیپ ۱۵ امام حسن (ع) خوزستان به استان واگذار شد که با همین عنوان در عملیات کربلای یک با هدف عملیات بازپس گیری و آزادسازی مهران شرکت کردند.
بعد ازعملیات کربلای یک با ترخیص رزمندگان خوزستان، تیپ کامل به استان واگذار شد و نام تیپ با تفعل به قران توسط سرلشکر «محسن رضایی» درهنگام نماز ظهر در حسینیه یگان و آمدن سوره فتح که چهل و هشتمین سوره قران است به تیپ ۴۸ فتح تغییر یافت و در عملیات کربلای۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس۴ از جمله یگانهای خط شکن بودند که علاوه بر حضور در عملیاتهای بزرگ یاد شده، در خطوط پدافندی سراسر مرزهای پرگهر کشور حضور مقتدرانه داشتند.
دفاعپرس: فرهنگ عاشورا در جنگ تحمیلی و دربین قوم لر به چه شکلی بود؟
ذکر الفبای فرهنگ عاشورایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد، تربیت صحیح از ۲۲۰ مکان مقدس وحوزههای علمیه است که حوزههای علمیه در واقع ستون فقرات این فرهنگ بودهاند. مثلاً در دهدشت، حوزه علمیه ولی عصر (عج) با مدیریت «آمیر احمد تقوی مقدم»، یا شخصیتهای برجستهای مانند حاج آقا «سید علی متقی کاشانی» امام جمعه فقید گچساران، مرحوم «سید کرامتالله ملک حسینی» و مرحوم «سید علی اصغر حسینی»، امام جمعه فقید یاسوج، که برادر شهیدشان در عملیات طریق القدس به شهادت رسید است، این بزرگواران و تربیتشدگان مکتبشان، در ایام محرم و صفر، به دورترین نقاط استان میرفتند و مردم را ارشاد و هدایت میکردند. این اعزامها و فعالیتها باعث میشد که فرهنگ عاشورایی در بین مردم زنده بماند و حتی در دوران جنگ، به عنوان یک پشتوانه معنوی قوی عمل کند و افرادی تربیت شدند که بدون حمایتهای سیاسی و آموزشهای تخصصی در روزهای سخت اوایل جنگ در سال۵۹ تنگ چذابه را همچون کوههای زاگرس برارتش بعث ببندند و یا با استقرار یک گردان پیاده رزم سپاهی درپدخندق تلفات چشمگیری را بر نیروهای بعثی تحمیل کنند.
ما در استان ۳۳ هزار و ۵۰۰ رزمنده شناسنامهدار داریم که ۲ هزار نفر از آنها شهید شدهاند. همچنین ۳۱۰ آزاده و ۱۳ هزار جانباز داریم. این آمارها نشان میدهد که مردم ما با چه عشق و ارادتی در صحنههای نبرد حضور پیدا میکردند. وقتی ازرزمندگان میپرسیدیم که چرا این همه سختی را تحمل میکنند و از جان خود میگذرند، پاسخهایشان غالباً به عشق امام حسین (ع) و درسهایی که از واقعه عاشورا گرفته بودند، برمیگشت. حتی مادران شهدا میگفتند که ما فرزندمان را برای امام حسین (ع) و در این راه دادیم؛ اگر حضرت زینب (س) فرزندان و برادرانش را فدا کرد، ما نیز این کار را وظیفه خود میدانیم..
فرهنگ عاشورا برای قوم لر فقط یک اتفاق مذهبی نیست، بلکه بخشی از هویت آنهاست. ما اگر به تاریخ قوم لر برگردیم، میبینیم که این مردم همواره شیعه خالص بودهاند و پایبندی شدیدی به مکتب حسینی دارند. حتی در سوگندها و پیمانهایشان، نام امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) را میآورند؛ و با توجه به اینکه فرهنگ قوم لر یک فرهنگ عشایری است، این پیوند عمیق باعث شده که در دوران دفاع مقدس، بیش از ۸۰ درصد شهدای استان ما از جامعه عشایری باشند. اینها کسانی بودند که از دل همین فرهنگ عاشورایی برخاسته بودند و همین باورها به آنها قدرت ایثار و مقاومت میداد. حتی در نامگذاری گردانها هم این ارادت دیده میشد؛ مثلاً گردان ما در لشکر ۱۹ فجر، گردان امام علی (ع) نام داشت. این نشاندهنده عمق اعتقادات و تأثیر فرهنگ عاشورا در تمام جنبههای زندگی ما، به خصوص در دوران جنگ، است.
دفاعپرس: در چه عملیاتهایی رزمندگان این استان حضور پررنگی داشتند؟
استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مهمی ایفا کرد. رزمندگان این استان در عملیاتهای متعددی ازجمله ثامن الائمه (شکست حصر آبادان)، طریقالقدس (آزادسازی بستان و هویزه)، فتح المبین (شمال و شمال غربی خوزستان)، بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر)، رمضان، کربلای ۴ و ۱۰، خیبر، والفجر ۸ و قدس حضور فعال داشتند.
در عملیات رمضان و کربلای ۱۰ نیز رزمندگان استان نقش مستقیمی داشتند. ما در قرارگاه برون مرزی رمضان نیز فعالیت میکردیم. هدف از ورود به خاک عراق، استفاده از موقعیتها و ایجاد نقاط اتکا بود تا وزارت امور خارجه بتواند با قدرت بیشتری در مجامع بینالمللی مذاکره کند و حقوق کشورمان را استیفا کند.
در عملیات خیبر، استان ما دو گردان نیرو داشت: گردان مالک اشتر به فرماندهی آقای «احمد ذکاوت» و گردان ابوذر. در این عملیات، آقای «احمد ذکاوت» مجروح شدند و ما تعدادی از همرزمان خود از جمله سرداران شهید «سجاد احمدی»، شهید «ماندنی دررنج»، سردار شهید علی همایونفر و شهید پژواک را از دست دادیم.
دفاعپرس: پس از والفجر ۸، چه تغییری در سازماندهی نیروهای استان ایجاد شد؟
پس از عملیات والفجر ۸، با توجه به رشادتها و تجربیات رزمندگان استان، تصمیم گرفته شد که یک یگان مستقل به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شود. در نتیجه، با تشکیل تیپ ۴۸ فتح در عملیاتهای بعدی مانند کربلای ۴ و ۵، کربلای ۱۰ و بیت المقدس ۲ در شمال غرب و جنوب به صورت مستقل وارد عمل شدیم.
دفاعپرس: با توجه به وضعیت فعلی منطقه و تهدیدات دشمن، چه پیامی برای ملت بزرگ ایران دارید؟
ما در یکی از حساسترین و مهمترین برهههای تاریخ قرار داریم، دشمنان ما هرگز دست از تهدید و فشار برنمیدارند، ما هم باید با قدرت، هوشیاری و اتحاد جواب آنها را بدهیم. قدرت دفاعی ما، چه در حوزه سپاه و چه در عرصه فناوریهای بومی، پاسخی محکم و قاطع به تهدیدات دشمن است.
دفاعپرس: با توجه به اقدامات دشمنان، چه نکاتی را باید مردم در نظر داشته باشند؟
باید همیشه مراقب تبلیغات و فریبکاریهای دشمن باشیم، ضمن اینکه باید همبستگی، اتحاد و محبت داخلیمان را حفظ کنیم. مردم باید بدانند که پیروزی و عزت کشور، از ایمان، فداکاری و مقاومت حاصل میشود. امام حسین (ع) و شهدا، نمونههای بزرگ فداکاری و مقاومت هستند و باید راهشان را ادامه دهیم.
دفاعپرس: چه توصیهای برای نسل جوان دارید؟
مهمترین وظیفهای که بر عهده داریم این است که فرهنگ مقاومت و شهادت را به نسل جدید منتقل کنیم. باید تاریخ پرافتخار دلاوریهای شهدا و نقش امام و رهبر را بشناسند و آن را در زندگی روزمره خود بکار بگیریم. اتحاد، ایمان و سادهزیستی رمز پیروزیهای ما است.
تا زمانی که کنار هم باشیم دشمن نمیتواند ایمان و اراده مردم ما را شکست دهد، باید بدانیم که قدرت ما در ایمان، وحدت و مقاومت است. با این روحیه، هیچ قدرتی نمیتواند اراده ما را شکست دهد. باید همیشه هشیار و با ایمان باقی بمانیم و دشمن را ناامید کنیم که به اذن خداوند پیروزی نهایی با ماست.
در پایان، لازم میدانم از نقش فرماندهان و مسئولینی که در آموزش، سازماندهی و هدایت نیروهای مردمی به جبهه نقش داشتند، از جمله شهید «عبدالله میثمی»، شهید محلاتی و شهید «کلاهدوز»، و همچنین روحانیون استان کهگیلویه و بویراحمد مانند آقای «سید علی محمد بزرگواری» و آقای « قدرتالله خرم روز »، یاد کنیم.
انتهای پیام/