«آتشِ‌خبر» یا «خبرِ آتش»؟!

چرا انفجار‌های گاز خانگی در ایران ناگهان به صدر اخبار رسید؟!
کد خبر: ۷۶۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۹ - 24July 2025

به گزارش دفاع‌پرس از یزد؛ بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری فارس در تیر ۱۴۰۴: «در سال جاری، ۸۷ مورد انفجار گاز خانگی در سراسر کشور ثبت شده است.»

«آتشِ‌خبر» یا «خبرِ آتش»؟!

هرچند وقوع هر حادثه‌ای تلخ است، اما تحلیل منصفانه ایجاب می‌کند که این آمار، در بستر واقعیّت‌های ایران سنجیده شود: کشوری با بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع وسعت، نزدیک به ۹۰ میلیون جمعیت، اقلیم متنوع و پوشش گسترده گازرسانی؛ حتّی در مناطق محروم، آن‌هم در شرایط شدیدترین تحریم‌های فنّی و تجهیزاتی.

در مقابل، رژیم صهیونیستی با جمعیّتی حدود فقط ۹ میلیون نفر و وسعتی تنها ۲۲ هزار کیلومتر مربع (بیش از ۷۰ برابر کوچک‌تر از ایران)، طبق گزارش روزنامه تایمز اسرائیل (Times of Israel)، فقط در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۲۰ مورد انفجار گاز خانگی را تجربه کرده است. (منبع: تایمز اسرائیل – ژوئن ۲۰۲۳)

مقایسه مستقیم آمار‌ها و مستندات، نشان می‌دهد که ایران‌اسلامی، با وجود شرایط سخت، در نسبت «وسعت، جمعیت و حجم مصرف»، عملکردی به‌مراتب ایمن‌تر از برخی کشور‌های برخوردار دارد.

امّا چرا این آمار محدود، ناگهان به «بحران رسانه‌ای» تبدیل می‌شود؟! پاسخ را باید در میدان «جنگ ادراکی» جست‌و‌جو کرد. درست پس از شکست راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی در نبرد ترکیبی ۱۲ روزه اخیر علیه ایران‌اسلامی، «جبهه رسانه‌ای» دشمن برای جبران آن ناکامی، به خطّ مقدّم آمده است.

دشمن با بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی همچون: «بزرگ‌نمایی هدفمند رویدادها»، «تقطیع واقعیت و روایت‌سازی» و «بمباران اطلاعاتی و ترندسازی کاذب»، تلاش می‌کند با ایجاد «اضطراب ساختگی»، «احساس ناامنی و ناکارآمدی» را در جامعه «تزریق» کرده و آرامش روانی مردم را نشانه بگیرد.

این موج رسانه‌ای، از طریق انبوه رسانه‌های پر تعداد و پرهزینه صهیونیستی مانند «ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا و ...»، و با هم‌صدایی برخی صفحات ناآگاه داخلی و گاه به مدد «هوش مصنوعی» و «ربات‌ها» در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به‌دنبال تحریف واقعیت و آماده‌سازی ذهن جامعه و جرقّه‌ای برای «بحران‌سازی» و سپس هدایت آن به سمت «آشوب» و بهره‌گیری از آن برای «تجزیه کشور» است؛ دقیقاً همان مدلی که پیش‌تر در لیبی و سوریه پیاده‌سازی شد.

در چنین فضایی، روایت صحیح و دقیق از واقعیت، همان «پدافند هوشمند رسانه‌ای» است.

اگر رسانه‌های داخلی و افکار عمومی با آگاهی و اعتماد به حقیقت عمل کنند، «خبر»، از «سلاح تخریبی» دشمن به «سپر دفاعی» ملّت تبدیل خواهد شد.

✍️ هادی امامی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه و کارشناس علوم سیاسی

/انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها