صالحی در دهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای خبر داد

ساخت راکتور جدید تحقیقاتی آب سنگین اراک مطابق آخرین استانداردهای بین‌المللی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: راکتور جدید تحقیقاتی آب سنگین اراک مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است.
کد خبر: ۷۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ - 08April 2016

ساخت راکتور جدید تحقیقاتی آب سنگین اراک مطابق آخرین استانداردهای بین‌المللی

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که روز گذشته در دهمین سالگرد روز ملی فناوری هستهای که با حضور رئیسجمهور در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ملت ایران در طول نزدیک به 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بهتجربه دریافته است که برخی از قدرتهای جهانی همواره در پی طرح ادعاهای دروغین علیه نظام اسلامی بودهاند، گفت: متأسفانه در طول 12 سال گذشته تعدادی از کشورهای صاحب نفوذ در عرصه جهانی با سوءاستفاده از ابزارهای تبلیغاتی و رسانهای به ایجاد تشویش و تردید در اذهان جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان پرداختند.

وی ادامه داد: بهرغم این تلاشهای مذبوحانه در حال حاضر این حقیقت بر همگان آشکار شده است که مقصود بیگانگان از طرح این مباحث اعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی جهت ممانعت از حرکت دولت و ملت ایران در مسیر پیشرفت و توسعه همهجانبه بوده است و در چنین اوضاع و احوالی بود که همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید مقامات ارشد نظام اسلامی تدابیری را اتخاذ کردند تا از طریق تعامل سازنده با سازمانها و نهادهای بینالمللی از حجم و دامنه تنشها کاسته شده و از تعمیق شکافهای ایجادشده ممانعت به عمل آوریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بر همین اساس تصریح کرد: مدیران و متخصصان صنعت هستهای نیز موظف شدند تا ضمن حفظ نشاط و سرزندگی این صنعت راهبردی به یاری خدمتگزاران میهن عزیز در دستگاه دیپلماسی کشور بشتابند.

صالحی با ابراز اینکه خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران میتواند با قدرت و صلابت بیشتر از حقوق هستهای کشورمان و همچنین کشورهای مستقل و در کشورهای در حال توسعه پشتیبانی کند، اظهار داشت: بنده بهعنوان یکی از افراد حاضر در فراز و فرودهای پرونده هستهای کشورمان شهادت میدهم که تمامی دستاندرکاران این مذاکرات با تلاشهای صادقانه سعی وافر در صیانت از مصالح عالی نظام و تأمین حداکثری منافع ملی کردند. امروزه بسیاری از تحلیلگران و تصویرسازان حوزه اقتصاد سیاسی به این واقعیت آگاهی یافتهاند که تسریع در پیشرفت ساخت نیازمند تأمین منابع پاک و پایدار انرژی است و برای ما مایه خرسندی فراوان است که همزمان با توجه ویژه افکار عمومی به معضلات زیستمحیطی در سطح جهانی از جمله در منطقه خاورمیانه شاهد توسعه فعالیتهای حوزه نیروگاههای هستهای هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید از نظر دور داشت که توسعه فعالیتهای بخش نیروگاههای هستهای علاوه بر یاری رساندن به فرایند تأمین نیازهای کشور در حوزه انرژی زمینهساز توسعه فعالیتهای بخش کشاورزی از طریق تأمین آب موردنیاز است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه تجهیز نیروگاههای جدید به تأسیسات شیرینسازی آب دریا در متن برنامههای میانمدت سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد، گفت: با توجه به مفاد مندرج در سیاستهای کلی نظام در حوزه سلامت این سازمان مصمم است تا برنامههای کلان خود را بهمنظور تثبیت جایگاه ایران بهعنوان قطب تأمین رادیوداروها در منطقه خاورمیانه مورد پیگیری قرار دهد.

صالحی با اشاره به رونمایی از دو نمونه از سانتریفیوژهای جدید تولیدشده توسط متخصصان صنعتی در حوزه سلامت گفت: در مراسم سال گذشته اولین نمونه مجتمع سوخت هستهای بوشهر را در محضر رئیس جمهور رونمایی کردیم و در مراسم امسال نیز نمونه مجتمعهای سوخت مجهز به ابزارهای تست راکتورهای قدرت و مشابه آن برای راکتور جدید تحقیق آب سنگین اراک مطابق با آخرین استانداردهای بینالمللی طراحی و ساخته شده است و امروز آن را رونمایی میکنیم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: با ساخت مجتمع سوخت تست مربوط به راکتور جدید آب سنگین اراک عملیات بازطراحی و نوسازی راکتور با شتاب بیشتر و با بهرهمندی از دانش و فناوری بومی انجام خواهد شد، اظهار داشت: این دستاورد بیانگر تلاش و پیگیری مداوم کارشناسان صنعت هستهای برای شتاببخشیدن به فرایند طرح مدرنسازی راکتور اراک میباشد. همچنین در ارتباط با مجتمع سوخت تست راکتورهای قدرت باید به این نکته اشاره کنم که طراحی و ساخت این مجتمع جمهوری اسلامی ایران را در زمره معدود کشورهای صاحب این فناوری قرار داده است و این پیشرفتها و دستاوردها در شرایطی حاصل شده است که بدخواهان ایران اسلامی تاکنون از هیچ تلاشی برای ایجاد اختلال در پیشبرد اهداف نظام در حوزه فناوری صلحآمیز هستهای فروگذار نکردهاند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از درایت و رهنمودهای رهبر انقلاب گفت: هوشمندی مثالزدنی ایشان مسیر را برای حرکت عزتمندانه ما در این راه پرفراز و نشیب فراهم کرد. همچنین از ریاست محترم جمهور سپاسگزاری میکنیم که با رهتوشهای از تجارب و اندوختههای سالیان متمادی در صحنه سیاست و در عرصه روابط بینالملل تدابیر خردمندانه و شجاعانهای را اتخاذ کردهاند.

صالحی تصریح کرد: خوشبختانه در جریان مذاکرات هستهای زمینهای فراهم آمد تا ضمن حذف تحریمهای ظالمانه و رفع موانع موجود در مسیر تعامل سازنده با جهان، دستاوردها و زیرساختهای هستهای بهتمامی حفظ شود و براساس برنامهریزیهای انجامشده مقرر است تا خدمات و دستاوردهای این صنعت راهبردی در حجمی وسیع در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و سلامت قرار گیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار