یادداشت؛

پروانگی، روایت‌گر جامعه بیمار پس از جنگ است

این بیمارستان روانی تمثیلی از جامعه مدرن انسان ستیز و نقدی است بر مدرنیته افراطی جامعه امروز. پرستار، بیماری است روانی که در دوران جنگ شاهد قتل عام مردم شهر توسط موشک‌ها بوده و به طور ناخواسته باعث خفه شدن یک دختر بچه می‌شود.
کد خبر: ۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴ - 15December 2013

پروانگی، روایت‌گر جامعه بیمار پس از جنگ است

خبرگزاری دفاع مقدس: داستان "پروانگی" شرح حال انسان های روان پریشی است که دریک بیمارستان روانی بستری اند و قرار است توسط یک روانپزشک، که خودش هم با اختلالات شخصیتی و روانی زیادی دست به گریبان است، درمان شوند.

یکی از شخصیت های تئاتر مردی است با عنوان "بیمار یک" اختلال های رفتاری شیزوفرنی دارد. او نویسنده ای است که هرگز نتوانسته یکی از داستان هایش را منتشر کند و به دلیل مرگ ناگهانی خانواده اش دچار اختلال روحی و روانی شدیدی شده است . تمام درمانهای موجود روی او امتحان شده است اما هیچ کدام موفق نبوده و نتوانسته او را از خاطرات بد و توهماتی درگیر آن است، جدا کند بنابراین شوک الکتریکی به عنوان درمان آخر روی او امتحان می شود.

شخصیت دیگراین نمایش فردی است به نام "دیگری" که ظاهرا بیماری خاصی ندارد، او فردی افسرده با جهان بینی و دیدگاه های خاص فلسفی. "دیگری" همه واقعیت هایی که در اطرافش می گذرد را می بیند و آنها را در قالب جملات کوتاه  توصیف می کند.

پرستارحاضر در نمایش نیز بیماری است روانی که در دوران جنگ شاهد قتل عام مردم شهر توسط موشک های دشمن بوده و به طور ناخواسته و غیرعمد باعث خفه شدن یک دختر بچه می شود؛ پس از آن اتفاق ناگوار تاکنون خود را سرزنش می کند و با وسواسی بیمارگونه مرتب درحال شستن دستهای آلوده به قتل خود است.

شخصیت دکتر نیز، انسانی است که به طور ناخواسته باعث مرگ همسر و اختلال روانی دخترش شده است.  او درعذاب وجدانی هولناک به سر می برد و به طور دائم برای برقراری ارتباط با دختر بیمارش تلاش می کند اما هیچ نتیج های نمی گیرد.

دکتر به عنوان نماینده علم و دانش و تکنولوژی رفتاری سخت گیرانه را سرمشق خود قرار می دهد و سعی می کند که هر روز بیشتر از دیروز بر دیگران سلطه داشته باشد ، این رفتار خودخواهانه او باعث می شود تا هر روز تنهاتر از روز قبل شود و بیشتر از پیش به علم و تکنولوژی و و سلطه جویی پناه ببرد.  

این بیمارستان روانی تمثیلی از جامعه مدرن انسان ستیزموجود است و نقدی است بر مدرنیته افراطی که با اعمال قدرت و خشونت، انسان را مجبور به انجام رفتارهای ضد بشری می کند. این نمایش نقدی است بر شیوع خشونت و رفتار روانپریشانه  که در یک جامعه مدرن و قدرت محور شکل می گیرد و نهادینه می شود.

موضوع اثر، بشر امروز است که توسط رسانه های مختلف و علم و تکنولوژی آن قدر ایزوله شده که دیگر تخیل و سادگی انسانی اش مجال پروانگی و بیرون آمدن از پیله های ظاهری را به او نمی دهد و ناخواسته او را در مسیر جنایت و مرگ تدریجی وجوه انسانی خود و دیگران قرار می دهد.

شخصیت های متفاوتی که با عنوان زن بیمار، همسرمرده بیمار یک، دختر بیمار دکتر و لی لی پیت، در این نمایش حضور دارند شخصیتهایی هستند که آرزوها، آزادیهای طبیعی و انسانی، فانتزیها و خاطراتشان توسط قدرتهای برتر گرفته شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار