فریدزاده: سینما قلب تپنده صنایع خلاق فرهنگی است

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینما را می‌توان بهعنوان قلب تپنده یا یکی از ارکان اصلی صنایع خلاق در نظر گرفت که سه حوزه هنر، صنعت و رسانه را در چارچوب فرهنگی پیوند می‌دهد؛ اما تاکنون مورد غفلت واقع شده است.
کد خبر: ۷۷۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۵ - 25August 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «رائد فریدزاده» رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری صبح امروز (دوشنبه) در دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی که در پارک علم و فناوری برگزار شد، با اشاره به نسبت بین صنایع خلاق و صنعت سینما اظهار داشت: در مورد صنایع خلاق با مفهومی پیچیده و چندبعدی سر و کار داریم؛ اما نکته حائز اهمیت این است که در مورد خود سینما نیز پیشاپیش تعریف مشخص و واحدی نداریم. منظور من از سینما، صنعت کلی تصویر است که انواع حوزه‌های سینمایی را دربرمی‌گیرد.

فریدزاده: سینما قلب تپنده صنایع خلاق فرهنگی که مورد غفلت واقع شده است

رئیس سازمان سینمایی افزود: رشد چشمگیر صنایع خلاق در سال‌های گذشته، حتی پیشی‌گرفتن از صنایعی مانند نفت در تولید ناخالص داخلی، نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است. سینما را می‌توان به‌عنوان قلب تپنده یا یکی از ارکان اصلی صنایع خلاق در نظر گرفت که سه حوزه هنر، صنعت و رسانه را در چارچوب فرهنگی پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: سینما هم یک صنعت مادر است که بر صنایع دیگر اثر می‌گذارد و هم یک صنعت ترکیبی که منبعی برای صنایع دیگری مانند موسیقی، طراحی مد و لباس، گردشگری و برندینگ شهری و ملی محسوب می‌شود. سینما اثر هم‌افزایی بین فناوری، هنر و علوم انسانی ایجاد می‌کند و می‌تواند نیروی محرکه و پیشران سایر صنایع خلاق باشد.

فریدزاده تصریح کرد: اگر بخواهیم از یک استعاره استفاده کنیم، سینما مانند جنگلی زنده است که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ دارد، اما شاخه‌ها و گونه‌های جدیدی مانند انیمیشن، سریال‌ها، بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های دیجیتال تولید می‌کند. روایت‌پردازی بنیاد اصلی این اکوسیستم زنده است. درواقع سینما توانایی تجسم‌بخشیدن به خلاقیت و ایجاد دورنمایی برای آینده را دارد که می‌تواند سرلوحه اقدامات فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد. اقتصاد فرهنگ به همین دلیل اهمیت پیدا می‌کند. باید درک کنیم که این اقتصاد تفاوت‌های زنجیره تولید، عرضه و مصرف را در نظر گیرد و نیازمند تنظیم‌گری اقتصادی برای تضمین پایداری صنعت است.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: فناوری و دگرگونی‌های اخیر در صنعت تصویر هم تهدید است و هم فرصت. اگر صنعت سینما بخواهد از قالب بومی خود خارج شود و به چرخه جهانی متصل شود، این اتفاق قطعاً به مدد فناوری رخ خواهد داد. پلتفرم‌های دیجیتال، سرویس‌های جدید، هوش مصنوعی در تولید و پخش آثار نقش بسزایی ایفا می‌کنند. متأسفانه به نظر می‌رسد در این حوزه دچار غفلت شده‌ایم. در حالی که در روسیه ۳۵ تا ۴۰ درصد تولیدات انیمیشن و سریال‌سازی با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود، هنوز به طور کامل از این فناوری‌ها بهره‌مند نشده‌ایم.

فریدزاده در ادامه گفت: برای جهانی شدن صنعت تصویر، باید به دنبال ایجاد آثاری باشیم که میانگین ذائقه جهانی را در نظر گیرند. کشور‌های موفق در این زمینه مانند کره جنوبی، ژاپن و اخیراً عربستان سعودی با تلفیق هوشمندانه فناوری و فرهنگ بومی توانسته‌اند موجی جهانی ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: در ایران با وجود فرصت‌های بسیار زیاد شامل جمعیت جوان و خلاق، تاریخ و میراث فرهنگی غنی، با چالش‌هایی مانند نبود شفافیت در قانون‌گذاری، فرایند‌های حمایتی و عدم بهره‌گیری مناسب از فناوری‌های نوین رو‌به‌رو هستیم؛ بنابراین برای ایجاد یک صنعت پایدار، نیازمند شفافیت نهادی، کاهش انحصار و جلوگیری از دخالت‌های نابجایی هستیم که اکوسیستم طبیعی را بر هم می‌زند. پارک‌های فناوری می‌توانند با ایجاد اتصال بین دانشگاه، دولت و بخش خصوصی و حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه صنایع خلاق، زمینه‌ساز توسعه فناوری و پیوند پژوهشگران جوان با صنعت سینما باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها