استفاده از فناوری‌های نظامی برای تقویت بخش‌های غیرنظامی/ وزارت دفاع قادر به حل مشکل «ناترازی برق» است

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت دفاعی را از پیشران‌های توسعه صنعتی کشور دانست و گفت: فناوری‌های نظامی می‌تواند به بخش غیرنظامی کمک کند.
کد خبر: ۷۷۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۷ - 21September 2025

«مهرداد فضلعلی» مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره سازوکار و نحوه تحقق «بند ب ماده ۱۰۲ قانون هفتم پیشرفت کشور» در توسعه مشارکت‌های ملی و دفاعی، اظهار داشت: «بند ب ماده ۱۰۲» در نتیجه تجربیات ما از جنگ‌های مختلفی حاصل شده است و قابلیتی را به عرصه توسعه صنعتی اضافه می‌کند.

ساخت موتور دیزل سنگین می‌تواند مشکلات «ناترازی برق» را حل کند/ اگر نیاز‌ها را تجمیع کنیم، می‌توانیم اهداف اقتصادی را به نتیجه برسانیم
فضلعلی افزود: در جنگ فناوری‌ها، زنجیره علم و فناوری در خدمت حوزه دفاعی قرار می‌گیرد و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی برای دفاع از یک کشور توسعه می‌یابد؛ طبیعتاً در جنگ، چیزی که باقی می‌ماند، همین تکنولوژی ناشی از جنگ است و همچنین ویرانی‌هایی که می‌توان از طریق فناوری، آن‌ها را برطرف کرد و در حوزه اقتصادی به موفقیت دست یافت.

وی عنوان کرد: در مشارکتی که بین دو طرف سیویل (غیرنظامی) و میلیتاری (نظامی) وجود دارد، می‌توان شرایط را به نفع هر دو سو تعدیل کرد؛ در حقیقت، کارکرد‌های این فناوری‌ها در توسعه جریان صنعتی به کار می‌رود و فناوری‌های نظامی می‌تواند به بخش غیرنظامی کمک کند.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: صنعت دفاعی ما حضور پررنگ و مؤثری داشته و یکی از پیشران‌های توسعه صنعتی کشور بوده است؛ همچنین در پیشرفت‌های نظامی کشور نیز نقش مهمی داشته است.

فضلعلی با اشاره به اهمیت بندهای مرتبط به مشارکت دفاعی در وزارت دفاع، اظهار داشت: در بند ب و ماده واحده‌های مرتبط قرار شد که توسعه صنعت دفاعی نهادینه و ارتباط مؤثر صنعت دفاعی و صنعت غیرنظامی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در این ماده واحده‌ها وزارت دفاع مکلف شده که مشارکت‌های ملی بسیاری را ایجاد کند و این بستر‌ها را برای توسعه کشور به کار گیرد، گفت: در حقیقت بر اساس «بند ب ماده ۱۰۲» باید انتخاب‌هایی داشته باشیم که موجبات مشارکت ملی را فراهم کند؛ در حقیقت، انتخاب ما مبتنی بر یک یا چند فناوری پیشرفته دو یا چندمنظوره باشد و اگر این مهم را انتخاب کنیم، می‌توانیم زمین بازی را بر آن بنا کنیم و موضوعات دفاعی و غیردفاعی می‌تواند از نتایج آن بهره ببرد.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: مقیاس بعدی ما این است که انتخاب ما بتواند دغدغه‌های بزرگ ملی را برطرف کند؛ در واقع موضوعات انتخابی ما باید به گونه‌ای باشد که همچون انرژی، حمل و نقل و امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده و معضلات مربوط به آن‌ها را حل کند.

ساخت موتور دیزل سنگین می‌تواند مشکلات «ناترازی برق» را حل کند/ اگر نیاز‌ها را تجمیع کنیم، می‌توانیم اهداف اقتصادی را به نتیجه برسانیم

فضلعلی با بیان اینکه از شاخص‌های دیگر انتخاب فناورانه ما این است که جریان بومی‌سازی و عمق بومی‌سازی را بهبود ببخشد، تأکید کرد: انتخاب ما باید منجر به کاهش واردات، گسترش تولید داخلی و ارزآوری شود.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع با اشاره به اینکه نباید انتخاب ما محدودیت دولتی و یا مشارکتی داشته باشد، افزود: بزرگتر کردن کیک اقتصاد کشور یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب ما در مشارکت‌های ملی و دفاعی و انتخاب‌های فناورانه است؛ همچنین اگر یک قابلیت فناورانه در زمان کمتر ایجاد شود، خودبه‌خود اقتصاد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی درباره نقش رسانه در مشارکت‌های ملی وزارت دفاع گفت: توسعه گفتمان‌های تخصصی یکی از موضوعات مهم مد نظر است و بر این اساس، انتظار ما از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دفاع مقدس این است که در ترویج و توسعه گفتمان‌سازی دفاعی ایفای نقش کنند؛ در واقع دفاع‌پرس و سایر رسانه‌های کشور با ابزار‌هایی که در اختیار دارند، می‌توانند برخی ابهامات و نگرانی‌ها را برطرف کنند و موجبات توسعه گفتمان‌سازی شوند.

فضلعلی عنوان کرد: ابزار رسانه می‌تواند چالش‌های جامعه را کاهش دهد و ظرفیت‌های دفاعی را متبلور کند؛ همچنین توجیهات فنی و علمی یکی از رسالت‌های رسانه است تا امور را به خوبی پیش ببرد؛ لذا ما از رسانه توقع داریم که با گفتمان‌سازی، منجر به تولید ثروت از فناوری و فعال‌کردن زنجیره‌های ارزش‌ساز شود.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه مرکز مشارکت‌های ملی به دنبال عملی‌کردن روش‌های بهره‌وری منابع از طریق استفاده از فناوری است، بیان کرد: رسالت این مرکز، این است که از قابلیت‌های موجود، در رفع نیاز‌های بزرگ کشور استفاده کند.

ساخت موتور دیزل سنگین می‌تواند مشکلات «ناترازی برق» را حل کند/ اگر نیاز‌ها را تجمیع کنیم، می‌توانیم اهداف اقتصادی را به نتیجه برسانیم

وی تأکید کرد: تسهیلات، وام‌ها و حمایت‌ها را باید به جایی ببریم که ارزش‌های افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد و طرح‌های هدفمندی برای پروژه‌ها داشته باشیم؛ همچنین باید برخی قوانین برای توسعه مشارکت‌ها و توسعه کشور تغییر کند.

فضلعلی با بیان اینکه  از رسالت‌های دیگر مرکز مشارکت ملی، ایجاد یک فضای اقتصادی برای مشارکت‌های بزرگ است و اگر نیاز‌ها و منابع را تجمیع و اهداف مشخص راهبردی را تعیین کنیم، قطعاً اهداف اقتصادی می‌تواند بهتر به نتیجه برسد، افزود: ایجاد جاذبه‌های سرمایه‌گذاری و شفاف‌کردن رابطه، از رسالت‌های مرکز مشارکت‌های ملی است و با بهره‌گیری از یک سکوی تعاملی هوشمند می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: ما در کشورمان دست‌کم صد تولیدکننده لوازم خانگی داریم که همین موضوع موجب شده با تجمیع منابع، کار را پیش ببریم تا تولید خوبی داشته باشیم.

وی گفت: همه دستگاه‌ها که در صنعت هستند مثل وزارتخانه‌های صمت، نیرو و جهاد کشاورزی، و معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری از شرکای ما هستند و هر دستگاهی که در انتقال فناوری نقش داشته‌ است، می‌تواند جزو شرکای ما باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتاق بازرگانی، خانه صنعت و جریان‌های صنعتی و مراکز علمی و صنعتی اشاره کرد.

فضلعلی ادامه داد: برای مثال، موضوعاتی به نام حمل و نقل و انرژی و همچنین یک فناوری همچون دیزل سنگین داریم؛ ما می‌توانیم از این فناوری جهت بومی‌سازی دیزل‌ها در مقیاس‌های غیراقتصادی استفاده کنیم. در همین زمینه، می‌توان از موتور کشتی نظامی دنا که یک موتور دیزل سنگین بود نام برد؛ موتوری که توسط وزارت دفاع ساخته شده و امتحان خود را در دریا‌ها و تمرین‌های نظامی پس داده است؛ همین فناوری می‌تواند یکی از قابلیت‌های استفاده‌شده در حوزه غیرنظامی نیز باشد و در کشتی‌های غیرنظامی نیز استفاده شود.

مدیرکل مرکز مشارکت‌های دفاعی-ملی وزارت دفاع افزود: به این محصول می‌توان از منظر یکی از کاربست‌های ناترازی انرژی نگریست؛ همچنین این محصول می‌تواند کمبود انرژی برق را تأمین کند؛ در واقع یک موتور سنگین می‌تواند نیاز ریلی و کشتی‌های غیرنظامی و ناترازی برق را حل کند و اگر بتوانیم خط تولید انبوه آن را ایجاد کنیم، می‌توانیم نیازهای بزرگ کشور را رفع کنیم.

فضلعلی در پایان خاطرنشان کرد: سالیانه با هزینه‌ای معادل ۶۰ میلیون دلار موتور دیزل وارد کشور می‌شود که اگر تولید انبوه در این زمینه صورت بگیرد، یقیناً این میزان ارز از کشور خارج نخواهد شد و می‌توانیم در تولید این محصول، خودکفا شویم.

انتهای پیام/ 281

نظر شما
پربیننده ها