به بهانه 23 آذر، سالروز تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)؛

با فرماندهان قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیاء (ص)، از ابتدا تاکنون

از ابتداى تأسیس قرارگاه تاکنون مدیران مختلف سکان اداره آن را در دست گرفته‏‌اند، مدیرانى که هر کدام به سهم خود تلاش درخور تقدیرى در هر چه بالنده ‌تر شدن این نهال برآمده از ایمان و اراده فرزندان این مرز و بوم و ارتقاء شاخص‏‌هاى کمى و کیفى آن انجام دادند.
کد خبر: ۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸ - 14December 2013

با فرماندهان قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیاء (ص)، از ابتدا تاکنون

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ایجاد جاده هور العظیم به طول دهها کیلومتر، احداث پل شناور خیبر به طول ۱۴ کیلومتر، احداث دو پل عظیم بر روى رودخانه اروندرود به طول ۹۰۰ متر در جریان ۸ سال دفاع مقدس در صدر فعالیت هاى مهندسى آن دوران قرار داشته و چون نگینى بر تارک تاریخ مهندسى ایران و جهان مى درخشد.

بعد از اتمام جنگ تحمیلى آن روحیه و اراده در قالب دیگرى تداوم یافت و در شکل قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) ادامه پیدا کرد.

به برکت کار جهادى جارى بر تار وپور فعالیت هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص)، این قرارگاه از جایگاهى برتر در حوزه انجام فعالیت هاى موثر در عرصه هاى عمرانى و محرومیت زدایى و اجراى پروژه هاى بزرگ و پیچیده در کشور برخوردار شده است.

قرارگاهى که فعالیت هاى آن متکى بر تجارب کلان اندوخته شده از ۸ سال دفاع مقدس و برخوردارى آن از مدیران و کارکنان متعهد و متخصص است.

از ابتداى تأسیس قرارگاه تاکنون مدیران مختلف سکان اداره آن را در دست گرفتهاند. مدیرانى که هر کدام به سهم خود تلاش درخور تقدیرى در هر چه بالندهتر شدن این نهال برآمده از ایمان و اراده فرزندان این مرز و بوم و ارتقاء شاخص هاى کمى و کیفى آن انجام دادند، که در ادامه با آنها و فعالیتهایشان در قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) بیشتر آشنا میشویم.


سردار محمد وفایى

سردار محمد وفایى از قدیمى هاى سپاه به خصوص در حوزه مهندسى- رزمى محسوب مى شود.

وى در سال ۱۳۶۰ وارد سپاه شده و در جنوب و کردستان سابقه حضور دارد. او مسئولیت اجرایى پل خیبر، به عنوان یکى از شاخصترین اقداماتى که در حوزه مهندسى ـ رزمى در طول ۸ سال دفاع مقدس انجام شده را برعهده داشته است. مدتى نیز عهده دار فرماندهى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) بوده درخصوص نحوه راه اندازى این قرارگاه و پذیرفتن مسئولیت آن چنین میگوید:

«جنگ تحمیلى به اتمام رسیده بود. دو سال قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، یعنى از سال ۱۳۵۶ عملاً اقدامات عمرانى در کشور متوقف شده بود. بعد از پیروزى انقلاب هم بسیارى از پیمانکاران از کشور فرار کرده بودند. از سوى دیگر درگیرى هاى ضدانقلاب و تجزیه طلبان پیش آمد و به دنبال آن جنگ تحمیلى آغاز شد که تا نیمه سال ۱۳۶۷ به طول انجامید. سرجمع مى شود گفت حدود ۱۲ سال فعالیت عمرانى و سازندگى در کشور متوقف شده بود. ضمن آنکه در نتیجه این جنگ، ۱۹۰۰ کیلومتر نوار مرزى تا عمق ۲۰۰ -۳۰۰ کیلومتر از خاک کشورمان در نتیجه بمباران هاى دشمن تخریب شده بود. در چنین شرایطى سپاه تصمیم گرفت وارد فعالیت هاى سازندگى شود. اولین گردش کار از سوى فرماندهى کل سپاه خدمت مقام رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. البته قبل از ارائه آن گردش کار از محضر ایشان پرسیده شده بود که آیا سپاه وارد بخش سازندگى بشود یا خیر که معظم له با شروطى موافقت خود را با این ورود اعلام فرموده بودند. بنابر این شروط هم در گردش کار تقدیمى لحاظ شده بود که نهایتاً مورد موافقت رهبری قرار گرفت.

بعد از دریافت اذن از ناحیه ایشان، موضوع نامگذارى قرارگاه پیش آمد. در جلسه اى که با حضور آقایان على لاریجانى (جانشین وقت ستاد کل) محسن رضایى (فرمانده کل سپاه) و رحیم صفوى (جانشین فرمانده کل سپاه) و اینجانب برگزار شد، نام هاى مختلفى مانند صراط هم پیشنهاد شد. در نهایت نام «خاتم الانبیاء (ص)» مورد موافقت اعضاى جلسه قرار گرفت.

به تبع آن هم آقاى محسن رضایى ابلاغى را به نام اینجانب نوشتند و دادند تا بروم و قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) را راه اندازى کنم.

در آن موقع من دو مسئولیت دیگر هم داشتم. بنابراین براى هر کدام از مسئولیتهایم یک نفر را به عنوان جانشین تعیین کرده با این وضعیت کار را شروع کردیم.»


محمد باقر قالیباف

محمدباقر قالیباف در اول شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه از توابع مشهد مقدس به دنیا آمد. وى در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ امام رضا (ع) شد و سپس فرماندهى لشکر پنج نصر خراسان را برعهده گرفت.

وى داراى دکترا در رشته جغرافیاى سیاسى است و دوره خلبانى هواپیماى ایرباس را نیز گذرانده است.

قالیباف در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) منصوب شد.

اجراى پروژه هایى مانند راه آهن مشهد ـ سرخس، گازرسانى به ۵ استان مرکزى و غربى، ساخت سازه هاى دریایى خلیج فارس و احداث سد کرخه از جمله اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت وى بر قرارگاه به شمار مى رود.

لازم به ذکر است که فرماندهى نیروى هوایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، فرماندهى نیروى انتظامى و شهردارى تهران از دیگر مسئولیت هاى وى تاکنون بوده است.

سردار عبدالرضا عابد

وى فارغ التحصیل دوره اکتشاف نفت است.

در اواخر دوران تحصیل بود که با پیروزى انقلاب به ایران بازگشت.

بعد از پیروزى انقلاب و همزمان با شوراى فعالیت هاى جهاد سازندگى براى تشکیل شوراى جهاد به کردستان رفت.

در سال ۱۳۵۹ بعد از یکسال و نیم، هم زمان با جهاد سازندگى فعالیت خود در سپاه پاسداران را نیز آغاز کرد.

بعد از شروع جنگ تحمیلى هم کاملاً از جهاد جدا شد و به سازماندهى یگان پرداخت.

مدتى فرمانده یگان شد و بعد هم فرماندهى گردان را برعهده گرفت. سپس در قالب گردان هاى مشترک ژاندارمرى، ارتش و سپاه در زمینه پاکسازى مشغول فعالیت شد.

در زمان جنگ در جبهه هاى غرب، شمال غرب و جنوب انجام وظیفه کرد و پس از اتمام جنگ هم مسئول دو مجموعه مهندسى شد.

فعالیت هاى سازندگى را از ساخت اتوبان تهران - ساوه شروع نمود و سپس به قرارگاه کربلا رفت و بعد هم عهده دار فرماندهى قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) شد.


مهندس رستم قاسمى

وى در اول خرداد ۱۳۴۳ به دنیا آمد. مهندس عمران بود است و بیش از ۲۰ سال در پروژه هاى مهم عمرانى و صنعتى مسئولیت داشته است مانند؛ عضو اتاق بازرگانى و صنایع و معادن ایران، عضو عامل سازمان گسترش و نوسازى صنایع ایران، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتى دریایى ایران (صدرا)، رئیس هیئت مدیره کشتى سازى خلیج فارس (ایزو ایکو)، فرمانده مهندسى نیروى دریایى سپاه، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسى نیروى نفت سپانیر، فرمانده قرارگاه سازندگى نوح (ع)، دبیر شوراى عالى صنایع دریایى کشور، طراح ایده واگذارى طراحى و مهندسى پروژه هاى فازهاى پارس جنوبى به شرکت هاى مشاور داخلى و بومى سازى حداکثرى تجهیزات صنعت نفت، وزیر نفت.

همچنین۲۲ سال سابقه اجرایى در امور عمرانى و صنایع و هشت سال حضور در دفاع مقدس در مسئولیت هاى فرماندهى، مهندسى و پشتیبانى جنگ و جانباز جنگ تحمیلى از دیگر ویژگى هاى مهندس رستم قاسمى است.

در دوران ریاست وى بر قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) این قرارگاه چندین پروژه مهم در بخش بالادستى و پایین دستى نفت، گاز، پتروشیمى، خطوط لوله انتقال نفت و گاز، ساخت و بازسازى سکوهاى نفتى و همچنین پروژه هاى ساخت سد و راه آهن را اجرا کرده است. اهم پروژه هاى حوزه نفت، گاز و پتروشیمى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) عبارتند از؛

- مجرى پروژه هاى مهم پارس جنوبى در فازهاى مختلف
- خط انتقال گاز (خط هفتم گاز) از عسلویه به ایرانشهر (خط صلح)
- مدیر پروژه هاى فاز ۱۶ - ۱۵ پارس جنوبى
- خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط۶)
- مجرى الفین پنجم (۵۰۰ هزار تنى اتیلن) عسلویه
- اتیلن مرکزى در استان فارس (در حال اجرا)
 - خط انتقال فرآورده هاى نفتى «آبادان ـ رى» و «چذاب ـ رى»
ـ انجام پروژه هاى بالادستى نفت، مهندسى و حفارى، شامل؛ لرزه نگارى چنگوله، سوسنگرد، خشت و...
- مجرى پروژه هاى انبارهاى نفت در نکا، خارک و بسیارى از شهرهاى کشور
- مجرى پروژه هاى مهم از جمله راه، سد، راه آهن و...
- نوسازى سکوها و تأسیسات نفتى در جزایر سیرى و خارک و...
- مجرى بندر بزرگ پتروشیمى، بندر نفتى عسلویه و بندر نفتى در ماهشهر، در خارک و...

سردار رستم قاسمى در دى ماه ۱۳۸۶ به فرماندهى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) منصوب شد.

وى پیش از پذیرش این مسئولیت مسئول قرارگاه سازندگى نوح (ع) را بر عهده داشت.


ابوالقاسم مظفرى

وى در مرداد ۱۳۹۰ پس از انتصاب مهندس رستم قاسمى به عنوان وزیر نفت طى حکمى از سوى فرمانده کل سپاه به فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) منصوب شد.

وى پیش از بر عهده گرفتن این مسئولیت ریاست هیئت مدیره «شرکت توسعه آب و نیرو ایران» و ریاست «انجمن تونل ایران» را برعهده داشت.


سردار عبادالله عبداللهى

وى از اسفندماه ۱۳۹۱ عهده دار فرماندهى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) شده است.

سردار عبداللهى داراى بیش از ۹۲ ماه سابقه حضور در جبهه هاى نبرد حق علیه باطل، بیش از ۱۵ سال سابقه فرماندهى در رده هاى رزمى و بیش از ۱۷ سال مسئولیت در حوزه سازندگى و آبادانى کشور است.

مدرک تحصیلى وى کارشناسى ارشد مهندسى عمران است.

سردار عبداللهى پیش از این فرماندهى قرب کربلا را برعهده داشته و از مدیران مؤثر و فعال سپاه در راه اندازى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار