حجت‌الاسلام سعیدی:

عطش گرایش به مدرک زیبنده جامعه اسلامی نیست/ شناسایی نیازهای جامعه نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حوزه و دانشگاه باید نیازهای جامعه امروز را به دست آورده و برحسب تخصص خود این نیازها را تدوین و زمینه عملیاتی شدن آن را فراهم کنند.
کد خبر: ۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸ - 21December 2013

عطش گرایش به مدرک زیبنده جامعه اسلامی نیست/ شناسایی نیازهای جامعه نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین "علی سعیدی" در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: ایده وحدت حوزه و دانشگاه که از سوی حضرت امام(ره) مطرح شد، یکی از ایدههای مهمی بود که در عرصه نزدیک کردن این دو نهاد میتوانست تاثیر فوقالعادهای داشته باشد. البته این اهداف در حد قابل توجهی هم تحقق یافته اما نیازمند برداشتن گامهای دیگری است.

وی افزود: مهمترین مسئلهای که سبب ورود حضرت امام (ره) به این عرصه شد نگرانی ایشان از دسیسه ها و توطئه های دشمن بود چرا که دشمن در طول دوره قبل از انقلاب به شدت به دنبال تفرقه بین این دو قشر بود تا با جدا سازی آن ها به اهدف خود دست پیدا کند.
 
حجتالاسلام سعیدی با بیان اینکه این دو نهاد از جهات مختلفی با هم اشتراک دارند گفت: حوزه و دانشگاه هر دو از نهادهای زیر بنایی و مورد نیاز نظام بوده که به شدت به هم وابسته هستند به طوری که بسیاری از موضوعاتی که در حوزه ها باید مورد توجه قرار گیرد باید در دانشگاه نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد حوزه باید آن را با مبانی دینی انطباق دهد.
 
وی هردو قشر را در برگیرنده خواص ونخبگان جامعه دانست و گفت: دانشگاه و شخصیت های حوزوی به لحاظ  جایگاهی که دارند مرجع فکری بسیاری از افراد جامعه هستند.همچنین هر دو قشر  در پرورش نیروهای کار آمد و کادرهای مدیریتی جامعه ایفای نقش داشته اند، هر دو نهاد پناهگاه و مورد توجه مردم و لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: منظور از وحدت، ساختار و سازمان نبوده است، یکی از محورهای وحدت، انتقال تجربیات مثبت دانشگاه و حوزه به یکدیگر است. از جمله امتیازات حوزه، رابطه بین استاد وشاگرد است که از قدیم الایام متداول بوده است. در واقع انتخاب استاد آزادانه است یعنی طلبه می تواند آزادانه استاد را انتخاب کرده و در دروسی  که  با ذوقیات او همراه بوده حاضر شود.
 
تعامل و رابطه بین استاد و شاگرد از امتیازهای حوزه
 
وی در تبیین امتیاز دوم حوزه نسبت به دانشگاه  گفت: امتیاز دیگر، را بطه و تعامل بین استاد و شاگرد است. بین شاگرد و استاد یک رابطه پدر فرزندی در عین حال جدی حاکم است.یعنی شاگرد به بحث و نقطه نظرات استاد اشکال وسوال وارد می کند واستاد هم با کمال میل پاسخ می دهد که حتی گاهی ممکن است به دعوای طلبگی بیانجامد، اما با همه این ها بعد ازپایان درس در اقامه نماز شاگرد به استاد خود اقتدا کرده، کدورت و مشاجره ای هم پیش نمی آید.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران سومین امتیاز حوزه را بحث و مباحثه دانست و گفت: در حوزه ها متداول است که اگر طلبه ای در یک دوره هشت ساله درس خواند، باید این درس را در یک دوره چهار ساله برای دوست خود تقریر کند که این امر در افزایش تجربه و مهارت او بسیار کمک می کند.
 
وی یکی دیگر از امتیازات حوزه ها را رابطه میان آموخته ها و باز خورد دانست و افزود: درسی که یک طلبه فرا می گیرد، می تواند در ماه های محرم و رمضان در بین مردم بیان کند که این کار مهارت و قدرت فرد را افزایش می دهد و نظر این بود که تمام این تجربیات به دانشگاه منتقل شوند.
 
حجتالاسلام سعیدی در رابطه با امتیازات دانشگاه نسبت به حوزه گفت: تحقیق محوری در دانشگاه ها از امتیازات این نهاد به شمار می رود که چنین چیزی قبلاً در حوزه نبود. ممکن است که افرادی در مسیری قرار گرفته و تحقیق کنند اما برنامه ای جاری وفراگیر برای همه نبود، که البته در سال های اخیر تحقیق محوری درحوزه های علمیه قم جایگاه خود را پیدا کرده است.
 
تحقیق محوری از نقاط قوت دانشگاه است
 
وی با بیان اینکه تحقیق محوری به دانشجو کمک می کند که به ظرفیت ها وتوانمندی های خود و روش تحقیق دست پیدا کند، افزود: تحقیق محوری یکی از نقاط قوت دانشگاه ها است و دومین امتیاز دانشگاه این است که به لحاظ نظم و انضباط  که در درون آن حاکم است، میزان خروجی آن نیز بیشتر است. اگرچه در حوزه ها هم ما شاهد آثار، برکات و نتایج زیادی هستیم، ولی به لحاظ نظم و انضباط موجود در دانشگاه ها میزان خروجی ها بیشتر بوده است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: خوشبختانه این تجربیات به حوزه منتقل شده وامروزه حوزه های علمیه هم، تحت پوشش برنامه ونظم خاصی قرار گرفته و هم تحقیق محوری در بین آن ها گسترش یافته و از نقاط قوت بسیاری برخوردارشده اند.
 
وی با اشاره به ایده های حضرت امام(ره) که رهبر معظم انقلاب همواره آن ها را دنبال فرموده اند افزود: مطابق آن ایده ها، حوزه ودانشگاه باید در اصل انقلاب دینی ،الهی و مدلی که انقلاب در صدد عرضه ی آن به  جهانیان بود، ایفای نقش کرده و از مبانی و اصول انقلاب فاصله نگیرند چرا که دشمن در هردو بخش فعال بوده و ما در جغرافیای جهان اسلام با دسیسه های بسیاری روبه هستیم.
 
دشمنان در منطقه به دنبال ترویج اسلام آمریکایی و اسلام سکولاریزه شده هستند
 
حجتالاسلام سعیدی در رابطه با اسلام های ترویج شده توسط دشمنان عنوان کرد: آمریکایی ها در عربستان و تعدادی از کشورها، اسلام آمریکایی که همان اسلام سلفی گری تند است را دنبال کرده و در بخشی دیگری هم نوعی اسلام سکولاریزه شده را رواج داده اند. امریکا ونظام های سلطه این دو اسلام را مد نظر دارند اما اسلام نابی که امام در بیانات خود مطرح می کردند همان اسلام ناب محمدی(ص) است که توسط نظام جمهوری اسلامی دنبال می شود و حوزه و دانشگاه در این زمینه می توانند گامهای مهم و اساسی را بردارند.
 
وی با اشاره به اینکه در این زمینه توفیقاتی نیز کسب کرده ایم، گفت: انتظارمی رود که حوزه و دانشگاه همواره در چارچوب مبانی دینی حرکت کرده و پشتیبان اصول و مبانی انقلاب اسلامی باشند، دانشگاهیان باید در راستای تامین نیازهای روزمره انقلاب اسلامی و آنچه که رهبرمعظم انقلاب در دوره های اخیر بیشتر مورد تاکید قرار داده اند حرکت کنند چرا که بی شک بستر اصلی تولید علم و جنبش نرم افزاری، در دانشگاه است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بیان کرد: انقلاب یک موجود پیش رونده وزنده است که هرروز در مسیر پیشرفت با نیازهای جدیدی روبرو است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید به آن ها توجه کرده و بتوانند انقلاب را به خوبی پیش ببرند.
 
امام خمینی(ره) معتقد بود قشری گری و تحجر به اسلام ضربه می زند
 
وی افزود: دشمن در مورد دانشگاه ها یک هدف ودر مورد حوزه ها هدف دیگری را  دنبال می کند، حضرت امام(ره) از یک سو با روشنفکران غرب زده که مرعوب و تحت نفوذ فرهنگ واندیشه های غرب قرار داشتند برخورد کرده وهشدار می دادند، از سوی دیگر با قشری گری و تحجر برخورد می کردند و میفرمودند: قشری گری وتحجر به اندازه همان روشنفکری وسکولاریزه کردن تحت عنوان نواندیشی و نوگرایی، به اسلام ضربه می زند.
 
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: ما باید از بلایی که برسر مسیحیت آمدعبرت بگیریم. دو عامل به مسیحیت ضربه سنگینی وارد کرد، نخست عملکرد حاکمان بر دین مسیح مانند پاپ و کلیسا، دوم آئین تحریف شده مسیحیت که فاصله زیادی با آئین واقعی مسیح داشت، این خطر همیشه در کمین اسلام هم بوده است.
 
سکولاریزه کردن دین حوزه و دانشگاه را تهدید میکند
 
وی افزود: در زمان مشروطیت شاهد شعار جدایی دین از سیاست وسکولاریزه شدن گفتمان دینی نشأت گرفته از غرب بودیم، تقی زاده، میرزا ملکم خان و امثالهم سردمدار این تفکرات بودند و یا در دهه های بعد امثال نهضت آزادی معتقد بودند که دین از سیاست جدا است. خطری که همواره متوجه حوزه ودانشگاه است، این است که زمینه سکولاریزه کردن دین را فراهم کنند. حضرت امام(ره)  میفرمایند، اگر افرادی با دیدگاه جامع به میدان نمی آمدند و انقلاب را به وجود نمی آوردند، همان مصیبتی که در قرون وسطی دامن مسیحت را گرفت دامن ما راهم می گرفت.
 
حجتالاسلام سعیدی اسلام را دین ومکتبی دانست که جامعیت، سهولت و مصونیت از خطا واشتباه دارد و گفت: این دین همه زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد، از حوزه و دانشگاه انتظار می رود که در اصل تدبیر ذات باری تعالی، حاکمیت دین وحکومت دینی به هم نزدیک شده تا بتوانند زمینه را برای حاکمیت دین در عرصه جهانی فراهم کنند. این دوقشر می توانند در برابر دو اسلام وهابی گری و اسلام سکولاریزه شده زمینه ساز ارائه یک الگوی مناسب از اسلام ناب محمدی باشند.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در مورد اینکه آیا وحدت حوزه و دانشگاه مخالفینی دارد، گفت: ما به دنبال این نیستیم که بدانیم چه کسانی در حوزه و دانشگاه مخالف این وحدت هستند چرا که این موضوع دردی را دوا نمی کند، مهم این است که چه باید کرد تا این دوقشر با نزدیکی به هم بتوانند ایده های امام راحل را جامه عمل بپوشانند.
 
برخی افراد در درون جامعه و در محافل علمی به دنبال دین حداقلی هستند
 
وی الزامات وحدت حوزه ودانشگاه را این چنین مطرح کرد: جامع نگری نسبت به دین از الزامات این وحدت به شمار می رود، برخی از افراد در درون جامعه و در محافل علمی به دنبال دین حداقلی بوده و معتقدند دین جزء نیازهای فردی است  که نباید در حکومت دخالت کند، این که می خواهند عرصه دین را از حاکمیت جداکنند پدیده ی خطرناکی است. بنابراین با جامع نگری نسبت به دین درک می کنیم که دین، صفر تا صد زندگی را در برمی گیرد، در این زمینه احادیث وروایات بسیاری گویای این مطلب است.
 
حجتالاسلام سعیدی دومین الزام این وحدت را توجه به جایگاه و نقش دو رکن حوزه ودانشگاه در تامین نیازهای نظام اسلامی دانست و گفت: این دو بازو، مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر هستند که هر دو می توانند به صورت مشترک نیازهای نظام اسلامی را مرتفع کنند. مثلاً ما برای نظام مهندسی اسلامی، افراد موجهی داریم اما نقشه مهندسی ما نقشه سکولاری است یعنی شهرسازی ما با شهرسازی غربی تفاوت زیادی ندارد. نظام مهندسی اسلامی می خواهد که هم حوزه و هم دانشگاه در این زمینه ایفای نقش کنند.
 
شناسایی نیازهای جامعه نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه
 
وی افزود: مسائل از این دست زیاد است، اموری که کارنشده ونیازمند تشکیل کارگروهها، همایش ها و سمینارها است. این دو قشرباید نیازهای جامعه امروز را به دست آورده و برحسب تخصص خود این نیازهارا تدوین کرده و زمینه عملیاتی شدن آن را فراهم کنند.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: سومین الزام، تبادل تجربیات است چرا که تفاهم وانتقال تجارب یکی از الزامات وحدت حوزه ودانشگاه است. چهارمین الزام نیز تلفیق بین حوزه نظری وتجربی است چرا که تمرکز بر حوزه نظری و تجربه گرایی جدای از نظریه پردازی به تنهایی کافی نیست و این دو باید با هم ارتباط داشته باشند.
 
وی دیگر الزامات این وحدت را چنین برشمرد: پنجمین الزام، درک متقابل، تفاهم،هم اندیشی وهم گرایی است. ششمین الزام نیز توجه به مقتضیات زمان و زمان شناسی است. توجه به رشد و توسعه علوم و جامعیت در تربیت کادرها جزو درک مقتضیات زمان است.
 
عطش گرایش به مدرک وعنوان، زیبنده جامعه اسلامی و انقلابی نیست
 
حجتالاسلام سعیدی هفتمین الزام وحدت حوزه و دانشگاه را تحول از مدرک گرایی به علم گرایی دانست و گفت: عطش گرایش به مدرک وعنوان، زیبنده جامعه اسلامی و انقلابی نیست. ما باید حس علم گرایی را تقویت کنیم. مدرک علامتی برای نشان دادن سطح علمی فرد است و دانش وعلم تعیین کننده هستند. هشتمین الزام، حرکت به سمت اسلامی کردن عمقی دانشگاه است، یعنی ازعلم ترجمه ای و متن و محتوای تک بعدی پرهیز کنیم.
 
وی تاکید کرد: در صورت تحول دانشگاه ها در چهارعامل، مدیریت مطلوب، استاد که در پرورش شاگرد نقش مهمی دارد، استاد دین محور واستاد سکولار دو جنس هستند نمی توان توقع داشت در دانشگاهی که استاد سکولار تدریس می کند دانشجوی دین مدار تربیت شود، متن و محتوا باید از جامعیت برخوردار باشد متاسفانه خیلی از متون ما ترجمه ای بوده و بر اومانیسم تکیه دارد و محیط که باید به گونه ای باشد تا دانشجو تربیت اسلامی شود،زمینه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه فراهم می شود.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: آسیب هایی که وحدت حوزه و دانشگاه را تهدید می کنند غرب زدگی در قالب روشنفکری، تکثرگرایی و نسبی گرایی، تفسیر به رای و تحجر و جمود است که دانشگاه و حوزه های علمیه باید در برابر این آسیب های احتمالی چاره اندیشی کنند.
نظر شما
پربیننده ها