حبیب‌الله صادقی دبیر چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت شد

در اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، حکم دبیری چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از سوی سردار نقدی به حبیب‌الله صادقی اهدا شد.
کد خبر: ۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳ - 22December 2013

حبیب‌الله صادقی دبیر چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت روز گذشته 30 آذرماه در سالن ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم توسط برقعی قاری بین المللی، حبیب الله صادقی دبیر کل جشنواره به سخنرانی و ارائه گزارشی از سومین دوره جشنواره پرداخت. متن سخنرانی به شرح زیر است:

صادقی: 250 اثر فاخر برای چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در کارگاه های آموزشی خلق شد

با کلام آسمانی و دلنشین و فرمان الهی در قرآن مجید سخن آغاز می کنم، الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا، که در این آیه شریفه از بندگی خداوند متعال و استقامت در راه فرمان الهی یادآوری میشود.

عزیزان، همراهان، هنرمندان و مسئولان بزرگوار و نور چشم که بی مدد و یاری شما بزرگواران شعله پر فروغ غیرت و باور و عزت در هنر مقاومت روشن نمی شد.

سلام و درود به روح ملکوتی و نورانی امام نازنینی که مظهر و تجلی و نشانه ای ارجمند از نیت و عمل معرفت قرآنی است و به نایب ایشان مقام معظم رهبری رهبر فرزانه و هنرمند و اندیشمند که سکان کشتی عزت و آزادی خواهی را در اختیار دارد و درود و سلام به روح زیبا چهره گان شهید و آهوان بلند پروازی که همه چیز را برای خدا خواستند.

از سردار نقدی فرمانده محترم بسیج به خاطر تمام محبت هایی که داشته اند و از همه زحمات و محبت هایی که در این جشنواره مبذول داشته و با صبر انقلابی و مهربانی کاستی هایی که از جانب بنده روا داشته شده بود تحمل کردند، تشکرمی کنم.

سلام ویژه خود را به شیر زن شجاع آمریکایی خانم دکتر دانا بارتلت هنرمند آزادی خواه و صبور و مهربانی که بر پشت سه پایه نقاشی و گرافیک در رنج ها و مرثیه ملت بزرگ فلسطین می گرید و با کلام و قلم و شجاعت بی نظیر در صف یاران هنر مقاومت قرار می گیرد و جناب دکتر جان لنت هنرمند طراح و کاریکاتوریست بزرگ بین المللی که توفیق دیدار و زیارت و همراهی و بهره مندی از راهنمایی های شان را داشته ام.

هنرمند عکاس بنگلادشی جناب شهیدالعلم، احلام عباس نقاش لبنانی، جینا موسی هنرمند نقاش، النا ورخوف کایا از روسیه و عصام خازم از لبنان که به دعوت انجمن تجسمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، میهمان این دوره از جشنواره بوده اند.

صادقی پس از قرائت متن سخنرانی با اشاره به اینکه پنج هزار و 800 اثر دراین دوره به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، بیان کرد: با هوشیاری و علاقه مندی دبیران هر یک از بخش های جشنواره توانستیم در شکل بین المللی در زمره جشنواره هایی در پهنه هنر جهانی باشیم. از سوی دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور با برگزاری 32 ورک شاپ آموزشی ما را یاری کردند.

وی در ادامه به برگزاری کارگاه های آموزشی کاریکاتور، طراحی پوستر و نقاشی توسط هنرمندان خارجی شرکت کننده در جشنواره اشاره کرد و افزود: حاصل این کارگاه ها تولید و خلق 250 اثر فاخر برای چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت است که در واقع این آثار حاصل تلاش سه نسل عزت خواه است، فرزندان و جوانه هایی که دردانشگاه ها در حال رشد هستند و فداکاری های نسل ما را می بیننند و با دانش وسیع خود می خواهند آن را به جهانیان نشان دهند.

رونمایی از کتاب سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

در ادامه سردار محمد رضا نقدی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین، جواد جباری؛ مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت، حبیب الله صادقی دبیر کل جشنواره، رضا خزعلی مدیر بخش بین الملل جشنواره، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره و مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به روی سن آمده و از کتاب سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت رونمایی کردند. پس از آن نیز حکم دبیری چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از سوی سردار نقدی به حبیب الله صادقی اهدا شد.

جان لنت: آثاری که در جشنواره هنر مقاومت دیدم از حیث اجرا و محتوا از کیفیت بالایی برخوردار بود

در ادامه دکتر جان آنتونی لنت که ریاست مجله مطالعات اجتماعی سینمای آسیا را به عنوان ناشر و ویراستار برای 17 سال بر عهده داشته و در بین سالهای 1960 تا 2011 به عنوان استاد دانشگاه در چین، مالزی، فیلیپین و امریکا تدریس کرده است، در سخنانی با اظهار خرسندی از حضورش در ایران، گفت: بسیار خوشحالم که دوباره به ایران آمدم و فرصتی به دست آوردم تا در این جشنواره منحصر به فرد شرکت کنم.

وی ادامه داد: چقدر خوب است که این رویداد در این زمان در حال اتفاق است. چرا که چیزهای زیادی در جهان وجود دارد که باید در برابرشان مقاومت شود، مانند: جنگ ها و درگیری ها در سراسر جهان، استبداد، ظلم، شکنجه، آزار و اذیت نیروهای معاند با فرایند دموکراسی. افزایش روز افزون نظام سرمایه داری فاسد، بیشتر شدن فاصله بین دارا و ندار، سلطه رسانه های اجتماعی در هزینه های ارتباطات تصویری، جایگزینی جامعه مجازی با دنیای واقعی، رشد بی اعتمادی وسو ظن میان دولت ها، شیوع ماتریالیسم (مادیگرایی و مصرف گرایی) در میان طبقات متوسط و مرفه، سنجش ارزش هر شخص با میزان دارایی هایش نه هویت فردی شخص و اطلاعات غلط و تصورات منفی از ملت ها و اقوام که غالبا به دست دولت های خودکامه ورسانه های جمعی شیوع پیدا می کنند.

جان آنتونی لنت با بیان اینکه راه های بسیاری برای مقاومت وجود دارد، اظهار کرد: یکی از این راه ها از طریق هنر است، از جمله هنرهای تجسمی مانند: نقاشی، پوستر، کاریکاتور و ... . همچنین از طریق ادبیات، موسیقی، شعر و سینما هم امکان پذیر است. در واقع هنر مقاومت سبقه طولانی و در اکثر کشورهای دنیا موجودیت دارد هر چند هنوز در نمایشگاه ها مسابقات و جشنواره ها حضور پر رنگ نداشته است. به همین دلیل است آنچه بنیاد فرهنگی روایت دراینجا انجام داده بسیار مهم بوده و نباید کم اهمیت جلوه داده شده و یا نادیده گرفته شود.

وی افزود: شما در ایران خوش شانس هستید که چنین وزارت فرهنگی دارید (بخشی از کشورها یک وزارت فرهنگ ندارند) که حمایت زیادی از هنر به عمل آورند. من همیشه تحت تاثیر موزه ها و فضای گالری های تهران بوده ام. در حوزه کارتون و کاریکاتور که بنده فعالیت دارم، ایران برتری خود را با داشتن خانه کاریکاتور ایران به اثبات رسانده است. سه مجله طنز، جوامع کمیک، بسیاری از جشنواره ها و تعداد بالای کاریکاتوریست ها و نکته حائز اهمیت در این بین حضور و مشارکت بالای زنان در میان کاریکاتوریست ها است.

جان لنت که تاکنون داوری آثار جشنواره های بسیاری را در سراسر جهان بر عهده داشته است، خاطرنشان کرد: در این میان ایران حضور خوبی در میان مشارکت کنندگان و برندگان داشته است. آثاری که من در جشنواره هنر مقاومت دیده ام از حیث اجرا و محتوا از کیفیت بالایی برخوردار بود. کارهای بخش کاریکاتور که بنده در بحث داوری به آن ها کمک کرده ام بسیار با مهارت کار شده بودند. نمونه کارهایی با ایده های هوشمندانه، ملموس از حیث طنز و اغراق وروش های فنی متنوع که از کشورهای بسیاری از جمله شیلی، کلمبیا، کوبا، هند، اندونزی، اکراین، اروگوئه و... به این جشنواره ارسال شده اند.

وی در پایان سخنان خود اذعان کرد: بنده به وزارت فرهنگ ، بنیاد فرهنگی روایت وتمامی دست اندرکاران سخت کوشی که تمام سعی شان را کردند تا این رویداد مهم را هر چه باشکوه تر برگزار کنند تبریک عرض می کنم و امیدوارم روزی بیاید که در جهان صلح پایدار باشد.

یادآور میشود؛ نمایشگاه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت که ریاست آن را جواد جباری بر عهده دارد، با دبیر کلی حبیب الله صادقی و دبیر اجرایی محمد حبیبی، هم اکنون در فرهنگستان هنر گشایش یافته و تا 5 دی ماه سال جاری همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 10 تا 19 میزبان علاقهمندان است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار