گزارش

9 دی ، حماسه ای برگرفته از اندیشه بزرگمردی الهی

روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند، این انسان ها هستند، این اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدت هاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمی کشد و آن را مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت می کند و مثل یک پرچمى نگه می دارد تا راهنماى دیگران باشد.
کد خبر: ۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴ - 25December 2013

9 دی ، حماسه ای برگرفته از اندیشه بزرگمردی الهی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در 9 دی ماه سال 1388 حماسهای رخ داد که فقط آیندگان خواهند توانست درباره عظمت و بزرگی آن صحبت کنند.

بدون تردید درایت، خرد و اندیشه والای بزرگمردی چون رهبر معظم انقلاب، عامل اصلی خلق حماسه ای ماندگار در یوم الله 9 دی 1388 بود.

بررسی مواضع رهبری در ماه های بعد از انتخابات نشان می دهد که ایشان تلاش بسیاری انجام دادند تا در راستای سیاست «جذب حداکثری»، افراد و گروه های مختلف سیاسی در زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران باقی بمانند و به فعالیت بپردازند، ولی برخی شخصیت های سیاسی، بدون توجه به خواست ملت و رهنمودهای ایشان، فضا را به سمتی بردند که نهایتاً منجر به حذف خودشان از آینده سیاسی کشور شد.

حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید.

حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمانهای انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد .

رهبر انقلاب در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد 1388، بدون در نظر گرفتن یک هفته اغتشاشگری و اقدامات غیرقانونی از سوی فتنه گران و تحریک مردم به حضور در خیابان، در سخنانی کریمانه، این افراد را «عناصر نظام» خواندند و بر پیگیری «قانونی» اعتراضات و نه اردوکشی خیابانی، تاکید کردند. ایشان فرمودند: " این که دشمنان سعی می کنند در رسانه های گوناگون - که غالباً هم این رسانه ها مال این صهیونیست های خبیث و رذل است - اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جوری نبود، آنها غلط می کنند این حرف را می زنند، این واقعیت ندارد... این چهار نفری که وارد عرصه این انتخابات جدی شدند، همه شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند."

گذشت حدود 6 ماه از انتخابات ریاست جمهوری و رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و رویکرد مدارای ایشان هم تغییری در رفتار و عملکرد سران اصلاحات ایجاد نکرد تا آن که ایشان در 22 آذر و در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون، با اشاره به حوادث روز دانشجو و اهانت حامیان این افراد به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، لحن خود را درباره این افراد تغییر دادند و در عین حال اعلام کردند که هنوز نظام آماده بازگشت این افراد است ولی گویا خود این افراد با اتخاذ مواضع ساختارشکنانه، بر حذف کامل خود از نظام اصرار دارند.

ایشان در این باره فرمودند: " من هیچ اعتقادی ندارم به دفع، من گفتم در نمازجمعه، اعتقاد من به جذب حداکثری و دفع حداقلی است، اما بعضی کانه خودشان اصرار دارند بر این که از نظام فاصله بگیرند. یک اختلاف درون خانوادگی را، درون نظام را - که مبارزات انتخاباتی بود - یک عده ای تبدیل کردند به مبارزه با نظام."

روشنگریهای رهبر فرزانه انقلاب در این مدت، پایگاه اجتماعی سران اصلاحات را دچار ریزش شدیدی کرد، به طوری که اعتراضات خیابانی آنان به جمعیتی اندک و هتاک محدود شد. با این حال اصرار رهبران این جریان سیاسی بر نپذیرفتن نظر مردم و عدم تمکین به قانون، در نهایت منجر به رویدادهای ناگواری چون هتک حرمت روز عاشورا شد.

هتک حرمت عاشورا به مثابه خط قرمزی بود که بعد از پاره شدن، دیگر یارای بازگشت به وضع نخست را نداشت، وضعیتی که به مدد تنفس مصنوعی باقی مانده بود و اکنون در سیل خروشنده مردم در حماسه 9 دی غرق شده بود.

رهبر معظم انقلاب بعد از حماسه 9 دی این روز را در تاریخ پر افتخار ملت ایران ماندگار کرد وبه کرار در باره این حماسه بی بدیل در مناسبت های مختلف به آن پرداختند که در اولین بیانات خود پس از آن واقعه فرمودند: " روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند، این انسان ها هستند، این ارادهها و مجاهدت هاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمی کشد و آن را مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت می کند و مثل یک پرچمى نگه می دارد تا راهنماى دیگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم - فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد، این حسین بن على (ع) است که به این روز جان می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد، این مجاهدت هاى یاران حسین بن على (ع) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را می بخشد."

معظم له در اولین روز سال 89 در اجتماع مردم در حرم مطهر رضوی راه انقلاب را اینگونه ترسیم فرمودند: " بدخواهانى که سى سال است علیه این انقلاب و علیه این مردم هر کارى توانستند، کردند، اینها هم فرصت را مغتنم شمردند و با تبلیغاتِ خودشان وارد میدان شدند. بیش از این، کارى نمی توانستند بکنند. اگر آمریکائىها و انگلیسىها و صهیونیست ها می توانستند نیرو وارد خیابان هاى تهران بکنند، یقین بدانید می کردند. اگر برایشان امکان داشت که با حضور وابستگان و مزدوران خودشان از خارج، عرصه را آنچنان که می خواهند، هدایت کنند، می کردند. منتها می دانستند که این کار به ضررشان تمام می شود. تنها کارى که می توانستند بکنند، این بود که در صحنهى تبلیغات، در صحنهى سیاست جهانى، از آشوبگر، از اغتشاشگر حمایت کنند. رؤساى جمهور کشورهاى مستکبر در این قضیه وارد میدان شدند، اغتشاشگران خیابانى و خرابکارانى را که با آتش زدن می خواهند موجودیت خودشان را نشان بدهند، ملت ایران نامیدند، شاید بتوانند اوضاع را آنچنان که طبق میل خودشان است، در افکار عمومى دنیا و کشورمان تصویر و ترسیم کنند، اما شکست خوردند."

معظم له در دیدار اعضای خبرگان رهبری فرمودند: " یک مسئلهى بسیار مهم و استثنائى است، یکى از تمایزات نظام جمهورى اسلامى این است. مجموعهى خبرگان، مجموعهى علماى صاحب نام و صاحب شأن در بین مردم، و مورد اعتماد مردم در همهى قضایا، به خصوص در قضیهى بسیار مهم رهبرى و انتخاب رهبرى و قضایاى مربوط به آن محسوب می شود و همین حضور اثرگذار و حساس در بین مردم، آثار و برکات خودش را داشته است و دارد. حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعى که می کنند - مثل راهپیمائى مهم 22  بهمن، که واقعاً یک پدیدهى عظیمى بود در تاریخ انقلاب در این شرائط و با این اوضاع و احوال، و قبل از آن، حضور مردم در خیابان ها در سراسر کشور در 9 دى - بدون اینکه علما و راهنمایان معنوى مردم که مورد اعتماد آنها هستند، دل هاى مردم را به حقائق این انقلاب متوجه کنند، میسر نمی شد. نقش علماى دین در هدایت مردم، منحصر نمی شود به هدایت در امور فرعى و مسائل شخصى و اینها. مهمتر از همهى اینها، هدایت مردم است در مسئلهى عظیم اجتماعى و مسئلهى حکومت و مسئلهى نظام اسلامى و وظائفى که مترتب بر این هست در مقابلهى با حوادث جهانى. یقیناً اگر نقش علماى دین و راهنمایان روحانى حذف می شد و وجود نمی داشت، این انقلاب تحقق پیدا نمی کرد، این نظام به وجود نمىآمد و باقى نمی ماند، با این همه مشکلات فراوانى که در سر راه این انقلاب به وجود آوردند. بنابراین علماى دین - که از جملهى برترین آنها، مجموعهى خبرگان هستند - تأثیر ماندگار و مستمرى در حوادث جامعه و سرنوشت جامعه دارند، که خوب، آثارش را بحمدالله مىبینیم."

ایشان همچنین در خصوص احساس مسئولیت آحاد مردم فرمودند: " آنچه که براى ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولین، غیر مسئولین، به خصوص جوان ها، به خصوص کسانى که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفى ندارم، من مسئولیتى ندارم، همه مسئولند. مسئولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم، بیائیم توى خیابان راه برویم، در هر کارى که هستیم، احساس مسئولیت کنیم، مسئولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهورى اسلامى، یعنى از اسلام، یعنى از حقوق مردم، یعنى از عزت کشور. "

رهبر انقلاب حرکت 9 دی رامشتی بر دهان فتنهگران عنوان نموده وفرمودند: " فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند براى فریب دادن مردم. اما ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. شما ملاحظه کنید، مردم ما در مقابلهى با فتنه، خودشان به پا خاستند. 9 دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنهگران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت - همان طورى که گویندگان و بزرگان و همه بارها گفتهاند - یک حرکت خودجوش بود، این خیلى معنا دارد، این نشانهى این است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند. آن کسانى که خیال می کنند می توانند میان نظام و میان مردم جدائى بیندازند، ببینند و بفهمند که این نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است."

و این رهنمودهای فرزانه وار، رهبری فرزانه است که سکاندار نظامی الاهی است، نظامی به قداست جمهوری اسلامی. و دلدادگان این رهنودهای گوهر بار، صد البته مردمی هستند که امتحان پشتیبانى از ولایت و ارزش هاى اسلامى را در روزهای باشکوه انقلاب 57 ، دوران دفاع مقدس و نیز در صحنه هاى سخت و نرم مختلف در مقابل ضدانقلاب خارجى و داخلى، داده اند و با بالاترین نمره در این آزمون الاهی پذیرفته شده اند و اینک نزد مولا و مقتدای خود سربلندند.

گزارش از: رسول شادمانی
                                                 
بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام نوزدهم دى ماه 88/10/19
بیانات در اولین روز سال 89 در اجتماع مردم در حرم مطهر رضوی
بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 88/12/6
بیانات دردیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه 6 بهمن 88/11/6
بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان گیلان 89/10/8


 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار