گزارش؛

9 دى؛ داستان حماسه مردمی وفادار

تاریخ انقلاب اسلامى را باید بر اساس تاریخ پدیدآورندگان آن یعنى چنین مردمى بنویسند، زیرا اساساً انقلاب اسلامى بر خلاف سایر انقلاب‏‌هاى جهان یک انقلاب مردمى است و آن هم از جنس مردمى آگاه، بصیر و با وفا.
کد خبر: ۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱ - 25December 2013

9 دى؛ داستان حماسه مردمی وفادار

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، انتخابات ریاست جمهورى دهم در خرداد ماه سال 1388 در حالى برگزار شد که دشمنان انقلاب اسلامى در صدد برآمدند تا با برنامه ریزى و اقدامات تبلیغاتى و استفاده از شگردهاى جنگ نرم، در روند برگزارى انتخابات و نتایج به دست آمده از صندوق هاى راى تأثیر بگذارند. در این میان، فضاى انتخاباتى به نحوى در حال پیشروى بود که به شدت کاخ سفید را از نتایج انتخابات جدید ملت ایران نگران کرده بود.

قبل از برگزارى این انتخابات، اکثر سیاستمداران غربى انتظار داشتند در ایران یک رئیس جمهور دیگر به غیر از رئیس جمهور وقت بر سرکار بیاید. در این بین نیز رئیس جمهور امریکا به توصیه مشاورین خود، این مسئله را جدى گرفته بود.

جریان ضدانقلاب خارجى همراه با معاندان داخلى در یک پیمان نانوشته تا حدى پیش رفتند که حتى بعد از برگزارى و اتمام انتخابات، زمانى که دیدند نتایج غیر از آن چیزى است که برنامه ریزى کرده بودند، حضور گسترده و بى سابقه ملت ایران را در انتخابات نادیده گرفتند و علاوه برآن مدعى شدند که در انتخابات مزبور تقلب صورت گرفته است!

اگر خواسته باشیم به صورت عمیق تر به موضوع بپردازیم، باید بگوییم نتیجه همه این اقدامات چه قبل و چه بعد از انتخابات، پایه ریزى فتنه اى بود که در آن ضد انقلاب قسم خورده داخلى و خارجى با کمک  بعضى از عناصر بى بصیرت به اصطلاح انقلابى داخلى، در لواى مخالفت با نتایج انتخابات و شعار دروغ تقلب در انتخابات، با اصل نظام اسلامى به مخالفت پرداختند.

 این فتنه، نتیجه رسوبات افکار انحرافى کسانى بود که در طول 31 سال گذشته، در تزاحم با افکار امام خمینى(ره) بودند و از ابتدا نیز در تقابل با اندیشه امام راحل به سر مى بردند. این فتنه آنقدر جلو رفت تا اینکه عدهاى آلوده در لواى این جریان، حادثه تلخ روز عاشورا را که باعث هتک حرمت به سالار شهیدان (ع) شد به نمایش گذاشتند.

 اما در 9 دى 1388، مردم با وفا و با بصیرت ایران اسلامى، با ایجاد حماسه اى دیگر در صحنه دفاع از انقلاب اسلامى، در مقابل این فتنه، به طور گسترده و بى سابقه اى ایستادگى نمودند. مردم فهیم با این اقدام خود، بار دیگر، پشتیبانى خود را از خط راستین انقلاب اسلامى و رهبرى فرزانه حضرت آیت الله خامنه اى اعلام نمودند و عملاً صحنه اى از عمق باور مردمى به مبانى دینى و اوج علاقه مندى به نظام اسلامى و تصویر کاملى از ناکامى فتنه گران را به نمایش گذاشتند. این حرکت اوج تولى [دوست داشتن دوستان خدا] و تبرى [دشمن داشتن دشمنان خدا] ملت ایران بود.

حماسه حضور و وفادارى مردم در مقابل این فتنه را مى توان به این گونه تحلیل کرد که بین اهل حق بودن در "نظر" و اهل حق بود در "عمل" تفاوت وجود دارد. در مقام نظر همه مى توانند دم از حق بزنند اما در مقام عمل، نه. به همین خاطر گفته اند که افراد را باید در بزنگاه ها و بحران ها شناخت نه در شرایط عادى. اگر شهید چمران گفته است: "آنگاه که شیپور جنگ نواخته مى شود، شناختن مرد از نامرد آسان مى شود" به همین دلیل است. در جنگ و میدان مبارزه که خطوط سیاسى و عقیدتى کشیده مى شود و دو لشگر حق و باطل در مقابل هم قرار مى گیرند، "اهل دنیا" و "اهل عقبى" مشخص مى شوند. آن جا که پاى "انتخاب" به میان مى آید، "عیار" هرکس سنجیده مى شود.

ماجراى بى وفایى کوفیان و غربت حضرت مسلم بن عقیل (ع) را شنیده اید که چگونه در ابتدا، 18 هزار نامه به سیدالشهدا (ع) نوشتند و از او دعوت کردند که به کوفه بیاید و امام حسین (ع) نیز مسلم بن عقیل را براى دریافت صحت و سقم نامه ها به کوفه فرستادند. بعد هم ادامه ماجرا که در نهایت منجر به شهادت جناب مسلم شد. در مورد این که چرا کوفیان تنها پس ازگذشت چند روز از نوشتن نامه، چنین عملى را انجام دادند و دست از حمایت سفیر حسین (ع) برداشتند، تحلیل هاى متفاوتى ارائه شده است. مى توان گفت اهل کوفه در مقام نظر، اهل حق بودند نه در مقام عمل. از همین روى زمانى که مجال انتخاب بین دنیا و عقبى و ماندن و رفتن پیش آمد، اکثرشان پا پس کشیدند و اهل دنیا شدند. اینجا است که سخن حضرت امام خمینى(ره) مصداق مى یابد که فرمودند: "مردم ایران از مردم دوران رسول الله (ص) و صدر اسلام بهترند." شبیه چنین اتفاقى دقیقاً در داستان حوادث بعد از انتخابات سال 1388 روى داد اما به دلیل هوشیارى و بصیرت مردم و على الخصوص جوانان، شاهد ماجراى 9 دى بودیم. 9 دى یعنى تجلى بصیرت. شناخت خواص و عوام. یعنى این که ایرانیان از آن دسته مردمانى نیستند که نائب امام زمان خویش را تنها بگذارند. تاریخ انقلاب اسلامى را باید براساس تاریخ پدیدآورندگان آن یعنى چنین مردمى بنویسند، زیرا اساساً انقلاب اسلامى برخلاف سایر انقلاب هاى جهان، یک انقلاب مردمى است و آن هم از جنس مردمى آگاه، بصیر و با وفا.

رهبر معظم انقلاب اسلامى نیز حضور عظیم و تعیین کننده ملت مؤمن را در راهپیمایى سراسرى 9 دى ماه، تجلى دست خدا و حرکتى ماندگار در تاریخ انقلاب خواندند و تأکید کردند: "سلطه گران و جریان هاى ضد دین که امروز در شرایط غبارآلود فتنه در مقابل نظام و انقلاب شعار مى دهند، همان کسانى هستند که سال ها زیر پرچم مبارزه با امام و انقلاب صف آرایى کرده بودند و مردم نیز با درک همین شاخص و حقیقت، حضور تعیین کننده خود را در حفظ نظام و انقلاب، بار دیگر ثابت کردند."

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر اینکه در شرایط فتنه، کار دشوارتر و تشخیص سخت تر است، به تبیین فتنه انگیزى جبهه مقابل امیرمومنان(ع) در جنگ صفین پرداختند و افزودند: "درآن شرایط سخت و غبارآلود، جناب عمار یاسر که از یاران خاص و خالص و همیشگى امام على(ع) بود، به روشنگرى پرداخت تا به افراد متزلزل یادآورى کند که هیچ تفاوتى بین جبهه مقابله کنندگان با رسول خدا (ص) و دشمنان امیرمؤمنان (ع) وجود ندارد، جز اینکه جبهه مقابل حضرت على (ع) در ظاهر ادعاى اسلام و طرفدارى از قرآن و پیامبر(ص) را مى کند."

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: "از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى و در تمام طول حیات امام خمینى (ره)، همواره امریکا، انگلیس، دیگر قدرت هاى استکبارى، مرتجعین وابسته به نظام سلطه و منحرفان داخلى زیر پرچم مخالفت با امام و انقلاب قرار داشتند و اکنون هم شرایط به همین صورت است."

به طورکلى مى توان گفت شاخص هاى شناخت انقلاب اسلامى به معمارى امام خمینى (ره) و ادامه دهنده این هدف مقدس توسط سلف صالح ایشان، مقام معظم رهبرى، مثل خورشید پیش روى ملت ایران روشنى مى بخشد.

مردم بصیر و با وفاى ایران اسلامى این مهم را از ابتداى انقلاب تاکنون به خوبى درک کرده اند و این توصیه بزرگ معمار انقلاب اسلامى را آویزه گوش دارند که فرمود: "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد."

بنابراین دشمنان بدانند، مردم ایران اسلامى، همان ملتى هستند که امتحان پشتیبانى از ولایت فقیه و ارزش هاى اسلامى را در دوران دفاع مقدس و نیز در صحنه هاى سخت و نرم مختلف در مقابل ضد انقلاب خارجى و داخلى، تاکنون بارها و بارها پشت سر گذاشته اند. مشکل اصلى ضدانقلاب، حضور پرشکوه ملت ایران در مشارکت سیاسى (انتخابات) و غیرت دینى جوانان و پشتیبانى عمیق و قلبى آنان از ولایت فقیه است. با این توصیف، اگر بارها براى نعمت هوشیارى این ملت با وفا، سجده شکر به جا آورده شود، باز هم کم است.

رسول شادمانی
 

نظر شما
پربیننده ها