یادداشت؛

نقش هنرمندان تجسمی در تحولات انقلاب اسلامی

بدون تردید هنر نوظهور و بدیع انقلاب عظیم اسلامی ایران بسیار عمیق ، گسترده و دارای وجوه ممتاز و همچنین متنوعی است که پژوهش های گسترده در این باره ضرورت دارد.
کد خبر: ۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱ - 27December 2013

نقش هنرمندان تجسمی در تحولات انقلاب اسلامی

دکترعلی اصغر شیرازی دبیر بخش پژوهشهای علمی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، یادداشتی را به مناسبت برپایی این دوره از جشنواره در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرارداد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

اگر چه جشنواره جهانی هنر مقاومت به سومین دوره خود رسیده است اما به لحاظ اجرایی نهالی تازه است، از سوی دیگر مفاهیم ارزشمند و محتوای متعالی آن دغدغه های هنرمندان صاحب اندیشه است و این مهم که ظرفیت های گسترده ای را برای ایجاد خلاقیت در حوزه هنرهای تجسمی فراهم آورده است و قطعا می تواند سرآغازی برای ایجاد سبک و شیوه نوین با مضامین متعالی در هنرهای تجسمی باشد و پرچم هنر متعهد را در جهان هنر بی قید و بی تعهد به اهتزار در آورد.

ناگفته های حوزه هنرهای تجسمی در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول پیروزی انقلاب اسلامی بسیار فراوانند. بسیاری از آثار از بین رفته و برخی به طور محدود بر جای مانده که تعداد اندک نیز از آن ها منتشر گردیده است. سهم و اندازه تاثیر این آثار و نقش آن ها در انقلاب هنوز مشخص نیست. جنبه های زیبایی شناسی آثار و توجه به زمینه ها و انگیزه های تولید آن ها از سوی هنرمندان و سایر بررسی های فنی و علمی این آثار از طریق پژوهش آشکار می گردد و این امر یکی از اهدافی بود که در این دوره با اضافه کردن بخش پژوهش به سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به اجرا در آمد.

بدون تردید هنر نوظهور و بدیع انقلاب عظیم اسلامی ایران بسیار عمیق ، گسترده و دارای وجوه ممتاز و همچنین متنوعی است که پژوهش های گسترده در این باره ضرورت دارد. آثار این جشنواره که بخشی از هنر انقلاب اسلامی است، نماد و نشانه ها و مفاهیمی را در خود مستتر دارد که نشان دهنده بینش و معرفت و تفکر بر آمده از فرهنگ تشیع در انقلاب اسلامی است.

ازسوی دیگر قطعا و بدون شک افقی رفیع برای این جشنواره پیش رو می باشد ، چنانچه با بالذاته، شان آن رفیع است. از این رو همت دست اندرکاران چنان است که به فضل خداوند به این افق دست خواهند یافت.

آنچه در آثار دیده می شود، بخش هایی از مفهوم مقاومت است که بعضا با برخی مصادیق شفاف تر شده است و بدون تردید بر مخاطبان تاثیر خواهد داشت. البته این تاثیرگذاری از طریق پژوهشی میدانی قابل استحصال است. در هر حال مفهوم مقاومت به علت گستردگی که دارد توانسته مخاطبان را به سوی خود بکشاند. از سویی هنرمندان برای تولید و خلق آثار هنری خود همیشه در صددند تا زاویه نگاه خود را وسعت دهند و مقاومت و مفاهیم مستتر در آن، این امکان را به هنرمندان می دهد، چنان چه درآثار این نمایشگاه قابل رویت است.

هنرمندان تجسمی کشور نیز مانند اقشار شریف مردم در تحولات انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته و بیشتر از آنچه بخواهند دغدغه های شخصی خود را تبیین نمایند، با نگاهی به هنر متعهد، مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی، رویکرد های اجتماعی و سیاسی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و دفاع از مظلوم را در آثار خود به نمایش در آورده اند. از این جهت رویکردی بسیار فعال و مثبت رااز خود نشان داده اند. آرمان گرایی، انسان دوستی و دفاع از حق و افشاء ظالم از مفاهیمی هستند که در آثار هنرمندان تجسمی کشور دیده می شود که منبعث از دیدگاه های عمیق مذهبی اینان است و جشنواره هنر مقاومت یکی از بسترها و زمینه های حضور هنرمندان متعهد است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار