در برنامه سینما روایت:

معضلات پیش روی ازدواج جوانان از تهران تا لبنان بررسی شد

برنامه این هفته سینما روایت به نمایش، نقد و بررسی فیلم «خوان هشتم» به کارگردانی مشترک سید مهدی کرباسی و سعید صادقی اختصاص داشت.
کد خبر: ۸۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ - 12June 2016

معضلات پیش روی ازدواج جوانان از تهران تا لبنان بررسی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، برنامه این هفته سینما روایت عصر امروز یک شنبه 23خرداد به نمایش و نقد و بررسی فیلم «خوان هشتم» به کارگردانی مشترک سید مهدی کرباسی و  سعید صادقی اختصاص داشت. این برنامه با حضور جبار آذین و مجری گری رسول شادمانی در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

کرباسی کارگردان این اثر مستند با اشاره به چگونگی پرداختن به این سوژه گفت: دغدغه و چگونگی رسیدن به این سوژه از خودمان شروع شد. جوانان امروز چنین دغدغه ها و چالش هایی دارند. بحث چشم تو چشمی در فضای ازدواج چیزی بود که ما را به سمت این سوژه کشاند.

صادقی دیگر کارگردان خوان هشتم در ادامه با تایید سخنان کرباسی اضافه کرد: ایده کار از یک گفتوگوی دو نفره شروع شد.

جبار آذین در ابتدا با اشاره به مستند «خوان هشتم» گفت: این دو جوان در واقع ایران را ترک کرده اند تا در لبنان به دنبال همسر بگردند. واقعیت این است که جامعه ما به ویژه جوانانمان معضلات زیادی دارند و این معضلات به قدری زیاد شده اند که دوباره تبدیل به معضل شده اند.

وی افزود: یکی از مشکل ترین مسائل زندگی جوانان ازدواج است که هزار و یک مشکل دیگر بر سرراه جوان قرار می دهد. اسم این فیلم خوان هشتم است اما فیلم بدون اینکه از هفت خوان گذری کند به خان هشتم رسیده است که خوب است فیلم مسیر رسیدن به خوان آخر را نشان می داد.

منتقد سینما با اشاره به جسارت کارگردانان این اثر مستند برای ورود به مسئله ازدواج عنوان کرد: این دو جوان خیلی شجاع هستند که دست به دوربین برده اند و به سراغ سوژه ای رفته اند که معظل اجتماعی است، این جسارت دلاوری می خواهد اما زمانی می خواهیم سوژه ای را در قالب هنر بیاوریم باید با ابزارهای هنری آشنا باشیم.

آذین اظهار داشت: این فیلم از نظر هنری معمولی است و واجد ارزش های سینمایی نیست در حالی که موضوع کار خوب است و برای آن زحمت کشیده شده و با همان سلامتی که برداشت شده تبدیل به فیلم شده اما خیلی زمینه ها لازم دارد تا تبدیل به اثر قابل اعتنایی شود. برای ساختن یک اثر سینمایی جدای از تسلط بر استفاده از ابزارها باید فیلم نامه و داستان خوبی داشته باشد.

وی گفت: این مستند برای پرداختن مسئله ازدواج از تهران به لبنان رفته است اما در موضوع عمیق نشده است. شاید با اضافه شدن چند دقیقه به این مستند بتوان ارتباط مخاطب با فیلم را بیشتر کرد.

نظر شما
پربیننده ها