نوش‌آبادی:

توقیف روزنامه «قانون» ربطی به وزارت ارشاد ندارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توقیف روزنامه قانون به دستور دادستانی به علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و این وزارتخانه نقشی در آن نداشته است.
کد خبر: ۸۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹ - 20June 2016

توقیف روزنامه «قانون» ربطی به وزارت ارشاد ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حسین نوش آبادی شامگاه دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد، تاکید کرد: باید رسانه ها به گونهای عمل کنند که از قانون تخطی نکنند.

وی افزود: روزنامه قانون که امروز بر اساس مستنداتی که خود دادستانی ارائه داده توقیف شده است، با اعلام جرمی که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی داشتند دادگاهی شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ نقشی در این موضوع نداشته است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی یادآور شد: توقیف قانون به استناد بند 5 اصل 105 قانون اساسی رخ داده و قوه قضاییه تصمیم گرفته است.

نوش آبادی در عین حال گفت: باید به سمتی برویم که با یک خطا توسط یک خبرنگار یا تحریریه، کل رسانه تعطیل و دیگران به خاطر این خطا از کار و فعالیت بیکار نشوند.

به گفته نوش آبادی، اگر یک نفر خطا کرده، آن یک نفر مجازات شود؛ لذا این کار به اصلاح قانون فعلی مطبوعات نیاز دارد و که براساس نظام جامع قانون رسانه ها در حال اصلاح قانون هستیم.

نوشآبادی گفت: هیات نظارت بر مطبوعات یک هیات فرا دستگاهی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هیات تنها یک رای را در برمی گیرد؛ لذا توقیف برخی از سایت ها و روزنامه ها تنها با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با توقیف سایت برخط «جهان نیوز» گفت: تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات با رای اعضا صورت گرفته و همه اعضا بر توقیف این وب سایت برخط اتفاق نظر داشتند.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که با یک خطا و اشتباه کل مجموعه یک رسانه را زیر سوال نبرده و تنها فرد خطاکار توبیخ و تنبیه شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تعطیلی حج تمتع، تصریح کرد: حج تعطیل نشده و هیچکس و حتی حکام سعودی اجازه این کار را ندارند که از عزیمت زائران ایرانی به حج تمتع سال های آینده جلوگیری کنند.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: سعودی ها تظاهر به همکاری داشتند؛ اما هیچ نشانه ای از همکاری نبود و سعودی ها شرط های نامعقول داشتند که با عزت و غیرت ایرانیان در تناقض بوده است.

به گفته وی، امکانات ما در مکه و مدینه در جای خود باقی است و انشاءالله سال آینده با برنامهریزی دقیق باید مسیر حج را هموار کنیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی ادامه داد: امسال هم مصمم بودیم اما با کارشکنی سعودی ها اعزام زائران ایرانی محقق نشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج تنها برای سال جاری متوقف شده و ممکن است در سال های بعد انجام شود؛ لذا اگر کارشکنی های سعودی ها نبود، در حال حاضر نیز این مناسک انجام می شد.

وی افزود: سعودی ها در ظاهر آمادگی های خود را اعلام کردند اما با کارشکنی ها و درخواست های بی جا از ایران مانع تراشی و اختلال ایجاد کردند.

نوش آبادی در ادامه درباره توقف نمایش فیلم سینمایی 50 کیلو آلبالو با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اظهار کرد: علی جنتی به عنوان رئیس تمامی شوراهای موجود در سازمان سینمایی از اختیاراتش برای توقف اکران فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد.

وی افزود: این نشانه دخل و تصرف در فیلم نیست، شورای نظارت و صدور مجوز از نهادهای زیر دست وزارت ارشاد هستند و وزیر طبق قانون از اختیاراتش برای فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: درباره این فیلم برخی رسانه ها حرفهایی زدند که نشان نداشتنِ اطلاعات لازم از اختیارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که آنها با این نوع اطلاع رسانی غلط در واقع در حق علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظلم کردند.

نوش آبادی همچنین در رابطه با فیلم «بارکد» گفت: فیلم های تولیدی بعد از مجوز ساخت باید مجوز اکران هم بگیرند و این در مورد همه فیلم ها یکسان است اما فیلم اکران شده «بارکد» تنها بخش موسیقی و خواننده آن که مجوز را دریافت نکرده بود، از روی پرده حذف شد؛ اما خود فیلم دارای اشکالات محتوایی نیست.

وی افزود: خواننده این موسیقی مجاز به فعالیت نبود و در عین حال مجوزی برای موسیقی پخش شده در این فیلم قبل از پخش از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت نکرده بود.

به گفته وی، تنها بخش موسیقی پایانی فیلم بارکد دارای اشکال بود که دستور اصلاح داده شد و این فیلم پس از انجام اصلاحات می تواند اکران شود و مشکلی از نظر محتوایی ندارد.

نظر شما
پربیننده ها