بخش اول/دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بازخوانی جنایت‌های حقوق بشر آمریکایی در جهان+ تصاویر

بازخوانی ماجراهای پر فراز و نشیب جنایات آمریکا علیه ملت ایران در هفته پیش رو، سیاهه از فجایع و ظلمات را به ذهن هر انسان آزاده‌ای متبادر می‌کند که بی‌درنگ نام آمریکا در آن به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان برجسته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ - 26June 2016

بازخوانی جنایت‌های حقوق بشر آمریکایی در جهان+ تصاویر

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، بازخوانی ماجراهای پر فراز و نشیب جنایات آمریکا علیه ملت ایران در هفته پیش رو، سیاهه از فجایع و ظلمات را به ذهن هر انسان آزادهای متبادر میکند که بیدرنگ نام آمریکا در آن به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان برجسته میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روز ششم تیرماه سال گذشته در دیدار خانوادههای شهدای هفتم تیر و جمعی از خانوادههای شهدای استان تهران، به حق با یادآوری این موضوع، پیشنهاد نامگذاری هفتم تا دوازدهم تیر ماه را به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» ارائه نمودند.

اما اهمیت این هفته چیست؟ و چه پیامدهایی باید داشته باشد؟ با توجه به رویارویی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا بر سر میز مذاکرات هستهای نباید فراموش کنیم که با چه کسانی سر میز مذاکره نشستهایم. آمریکا همچنان رفتارهای ضدبشری را با ابزارهای متفاوت ادامه میدهد. تحریم و تهدید دو نمونه از ابزارهای فعلی آمریکا در مواجهه با ملت ایران است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر شناخت دقیق دشمن تاکید ویژه کردند.

جهان امروز در حالی گام به عرصه هزاره سوم نهاده است که حمایت از حقوق بشر بسان یکی از کلیدیترین خواستههای جامعه جهانی است و این کلیدواژه هر روز بارها و بارها از زبان حاکمان و سردمداران جهان شنیده میشود، و این در حالی است که بسیاری از قدرتهای بینالمللی تنها از آن به عنوان ابزاری جهت تثبیت و یا ارتقای موقعیت بینالمللی خود استفاده میکنند. یکی از این قدرتها دولت آمریکا است که همواره خود را ابرقدرتی جهانی در عصر کنونی میپندارد و ظاهرا خود را در صف اول حمایت از حقوق بشر قرار داده است.

پرونده جنایات آمریکا، نه فقط در موضوع ایران به عنوان یک قدرت برتر منطقهای و تهدید کننده منافع آنها در منطقه، بلکه در تمام اقصی نقاط جهان آنهم نه در یک دوره، بلکه از آغاز تولد این شیطان بزرگ بسیار قطور و سنگین شدهاست. از کشتار سرخپوستان و استعمار سیاهان و دوران سیاه بردهداری که بگذریم، جنگهای جهانی عرصه جدی تبلور نقض حقوق بشر و زیرپا گذاشتن انسانیت توسط آمریکاست.

آمریکا با حضور در جنگ دوم جهانی که به مرگ 52 میلیون نفر منجر شد از عاملین وقوع بسیاری از کشتارهای این واقعه غمناک محسوب میشود. علاوه بر درگیری با نیروهای وابسته به جناح آلمان، نیروهای آمریکایی بارها اقدام به انجام کشتارهای غیر انسانی کردهاند، بطور مثال نیروهای این کشور در سال 1945 تمام آلمانیهای به اسارت گرفته شده در داخائو را تیرباران کردند که به مرگ صدها تن انجامید.

همچنین در بمباران شهر درسدن در غرب آلمان 5500 بمبافکن نیروی هوایی بریتانیا و نیروی هوایی ارتش آمریکا 3900 تن بمب انفجاری قوی و بمبهای آتشزا را طی 4 یورش، در کمتر از 15 ساعت بر روی شهر ریختند و 34 کیلومتر مربع از شهر را ویران کردند. در آتشسوزی بزرگی که در نتیجه بمباران رخ داد، بقایای شهر نیز نابود شد. تعداد کشته شدگان حاصل از این بمباران از 34 هزار نفر تا 134 هزار نفر گفته شده است که اکثر قریب به اتفاق آنان غیر نظامی بودند.

انفجار اتمی در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را شاید بتوان یکی از بزرگترین جنایتهای تاریخی آمریکا قلمداد کرد که به مرگ آنی 220 هزار تن منجر شد. صدها هزار تن نیز طی سالهای پس از آن بر اثر تاثیرات آن فاجعه دچار بیماریهای حاد شدند. فاجعه فوق در سال 1945 و در پی تسلیم نشدن ژاپن در جنگ دوم جهانی از سوی آمریکا صورت پذیرفت.

هیروشیما

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هستهای در جهان است. از ویرانیهای جنگ دوم جهانی، تنها دو کشور آمریکا و شوروی به عنوان قدرتهای نو ظهور جهانی سر برآوردند و توانستند نقش عمدهای در تصمیمگیریهای جهانی بعد از این اتفاق داشته باشند.

نبرد آمریکا در ویتنام شاهد بیشترین کشتارها پس از جنگ دوم جهانی بودهاست که در آن قریب به 2.5 میلیون نفر که عمدتا غیرنظامیان ویتنامی اعم از زن و کودک بودهاند، کشته شدهاند. مدارک مستندی در خلال این تنش (1955 تا 1975) و پس از آن به ثبت رسیده که حاکی از تجاوزهای گسترده نیروهای آمریکا قبل از کشتار زنان ویتنامی و قطعه قطعه کردن آنها و  قطع عضوشان بوده است.


ویتنام 

همچنین آمریکاییها در دهههای اخیر نیز، با به راه انداختن جنگهای عراق و افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، آتش ناامنی و بیثباتی در منطقه خاورمیانه را برای سالهای متمادی افروخته نگه داشتهاند. آتشی که روز به روز بر هیزم آن افزوده شده و شعلههای سوزانش حتی دامن خود آمریکاییها و اروپاییان را نیز گرفتهاست.

نیروهای آمریکا در سال 2001 و در راستای آنچه مبارزه با تروریسم و مقابله با نیروهای القاعده نامیدند، مبادرت به اشغال افغانستان کردند. در خلال این جنگ و سالهای پس از آن بارها اقدامات خشونتآمیز و غیر انسانی از سوی نیروهای این کشور صورت پذیرفت که صدای رئیس جمهور افغانستان را نیز در آورد. در طول این سالها صدها هزار شهروند افغانستانی توسط نیروهای ناتو کشته شدهاند، این در حالی است که اخیرا برخی گزارشها از گفتوگوی پنهانی میان آمریکا و طالبان حکایت دارد.

همچنین منابع عراقی اعلام کردهاند از زمان اشغال عراق در سال 2003 تا خروج اخیر نیروهای آمریکایی از این کشور بیش از یک میلیون شهروند این کشور کشته شدهاند. به گفته این منابع صدها هزار تن نیز مجروح شده و با بیماریهای حادی ناشی از بمبهای غیر مجاز استفاده شده از سوی نیروهای آمریکای در طول اشغال روبرو شدهاند. رقمهای فوق در حالی صورت پذیرفته که نیروهای آمریکایی هدف ظاهری خویش را آزادسازی این کشور از دست صدام حسین و اعطای دموکراسی به عراقیها عنوان کردهاند. اما آنچه که امروز مردم عراق به عنوان میراث دموکراسی آمریکایی با آن مواجه هستند چیزی نیست جز تروریسم تکفیری و جنگ نیابتی که آرامش و آسایش را از آنان ربوده است.


عراق

نقش آمریکا در بحران سوریه نیز به وفور مشاهده میشود. بحرانی که قریب به پنج سال است ادامه دارد؛ طی این سالها بیش از 2 میلیون نفر کشته و یا زخمی شدهاند و همچنین این بحران 11 میلیون نفر آواره برجای گذاشته و خسارات سنگینی بر زیرساختهای شهری و امکانات دولتی سوریه وارد کرده است. حدود صد گروه تروریستی در این کشور علیه حکومت مشروع بشار اسد مبارزه میکنند که برخی از این گروههای تروریستی توسط آمریکاییها و متحدان منطقهای آنها به انواع سلاحهای دفاعی و تهاجمی جهت دستیابی به اهداف ترسیم شده خود تجهیز شدهاند و روزانه مردم بیگناه سوریه را هدف حملات تروریستی قرار میدهند؛ که این حملات نمونهای از حقوق بشر آمریکاییها است. چراکه مقامات آمریکایی ادعا میکنند، مخالف ناقضان حقوق بشر هستند در حالیکه با ارسال تسلیحات و مهمات پیشرفته خود به سوریه و یمن به ناقضان حقوق بشر در ریختن خون مردم کمک میکند تا آنها بهتر حمام خون در این کشورها به راه بیندازند.


سوریه

اما آمریکا نقش خود را در یمن چگونه ایفا میکند؟ عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه و با چراغ سبز آمریکا از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند. 15 ماه از تجاوز عربستان به خاک یمن میگذرد که در جریان این تجاوز تقریبا 6هزار نفر کشته و بیش از 31 هزار نفر نیز زخمی شدهاند؛ که 300 نفر از کشتهشدهها از میان کودکان است و میلیونها نفر نیز آوراه شدهاند.

بارها مشاهده شدهاست که ائتلاف عربی به رهبری عربستان در بمباران مردم یمن از بمبهای خوشهای که ساخت آمریکا میباشد، استفاده کردهاست، تا جاییکه تحلیلگران نظامی بر این باور هستند که یمن به آزمایشگاه سلاحهای ممنوعه آمریکا تبدیل شدهاست. این در حالی است که تاکنون نهادهای بینالمللی و کشورهای غربی که ادعای مدافع حقوق بشر را دارند، جز صدور تعدادی بیانیه، اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از جنایتهای این رژیم کودککش و مورد حمایت آمریکا انجام ندادهاند. پیدا شدن بمبهای خوشهای ساخت آمریکا در یمن فقط گوشهای از جنایتهای این کشور علیه ملت بیگناه یمن است.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها