برگزیده جایزه قلم زرین:

دفاع از مردم مظلوم فلسطین را وظیفه خود می دانم

جلال توکلی، نویسنده رمان «پایان یک نقش» گفت: آماده‌ام با هر نویسنده‌ای که بخواهد این کتاب را به فیلمنامه تبدیل کند همکاری کنم، زیرا این کار را وظیفه خودم به عنوان یک مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین می‌دانم.
کد خبر: ۹۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ - 16July 2016

دفاع از مردم مظلوم فلسطین را وظیفه خود می دانم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلال توکلی که رمانش به نام «پایان یک نقش» هفته گذشته در مراسم اختتامیه چهاردهمین جایزه قلم زرین تقدیر شد، گفت: موارد مهمی هستند که در کتابها و فیلمها به آنها توجه زیادی نمیشود. یکی از این موارد، پرداختن به موضوع مهم اسرائیل غاصب در قالب رمان و فیلم سینمایی و ... است. ما کارهای پژوهشی زیادی درباره فلسطین داریم ولی برای فهم بیشتر و راحتتر مردم نسبت به این موضوع، باید از روشهایی هم استفاده کنیم که با آنها راحتتر ارتباط برقرار کرده و مفاهیم را به مخاطبان انتقال دهیم.

این نویسنده با اشاره به این که کتاب «پایان یک نقش» مضمونی درباره فلسطین اشغالی دارد، توضیح داد: عدهای تلاش دارند القا کنند که فلسطین متعلق به بنیاسرائیل است و هیچ غصبی صورت نگرفته است، ما نباید در مقابل اینگونه القائات بیکار بنشینیم، باید ماجرا را برای نسل جوان قابل فهم کنیم و من در این کتاب تلاش کردم در قالب رمان، این کار را انجام دهم.

توکلی ادامه داد: استفاده از قالب رمان میتواند در کنار این که به مخاطب اطلاعات لازم را میدهد، زبان شیرینی داشته باشد که او را جذب کند. من در این کتاب تلاش کردم از مباحث سیاسی سنگین پرهیز کنم در عین حال که در پانوشتهایی که وجود دارد، اطلاعاتی به مخاطب داده میشود که او را با تاریخ سیاسی اشغال فلسطین آشنا کند.

وی همچنین گفت: در کشورهای دیگر از رمان، فیلم سینمایی، انیمیشن و سایر روشهای سرگرمکننده برای آموزش مفاهیم مهم تاریخی و سیاسی استفاده میشود ولی متاسفانه ما این نگاه را کم داریم و اغلب در قالب آثاری با زبان خشک به این موضوعات میپردازیم. به فیلمهای سینمایی که نگاه کنیم میبینیم تنها چند اثر درباره موضوع مهم فلسطین ساخته شده است؛ بازمانده، شکارچی شنبه، هفتسنگ و چند فیلم انگشتشمار دیگر. این در حالی است که از این قالب میتوان استفادههای زیادی برای آشنایی اذهان عمومی با واقعیتهای موجود در پیرامونمان بهره برد.

توکلی با اشاره به این که اقتباس یکی از راههای مفید برای ساخت اثر در این زمینه است، گفت: من در عین حال که توانایی نوشتن فیلمنامهای از روی رمان «پایان یک نقش» به عنوان نویسنده این اثر را دارم، آمادهام با هر نویسندهای که بخواهد این کتاب را به فیلمنامه تبدیل کند همکاری کاملی در ارائه اطلاعات داشته باشم و با کمال میل برای هر نوع کمک در این زمینه حاضرم زیرا این کار را وظیفه خودم به عنوان یک مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین میدانم.

نویسنده رمان «ریاح» ادامه داد: «ریاح» هم که اولین رمان فارسی درباره فلسطین است، جنبههای تصویری زیادی دارد که میتواند به یک اثر سینمایی تبدیل شود؛ اما متاسفانه این کتاب آنطور که شایسته سود مورد توجه قرار نگرفت و جا دارد بیشتر از اینها در معرفی آن اطلاعرسانی شود.

جلال توکلی در پایان گفت: امیدوارم با توجه بیشتر به آثاری از این قبیل، همانطور که شهید تهرانیمقدم با موشکهایش دشمن را به لرزه درمیآورد، ما هم بتوانیم با موشکهای فرهنگی، از مظلوم دفاع کنیم و جنایتهای ظالمان را برای مردم افشا کنیم.

گفتنی است رمانهای «ریاح» و «پایان یک نقش» از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شدهاند. در نخستین دوره جایزه قلم زرین از جلال توکلی برای کتاب «ریاح» تقدیر شده بود و در چهاردهمین جایزه قلم زرین نیز از این نویسنده داستان کوتاه و رمان برای نگارش رمان ضدصهیونیستی «پایان یک نقش» تقدیر شد. توکلی در رمان «پایان یک نقش» به مسائل و مشکلات درونسیستمی، زندانهای رژیم اشغالگر قدس و بحران صهیونیسم اشاره میکند و معضلاتی را که صهیونیستها سعی در مخفی نگهداشتن آن دارند، آشکار میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار