امام خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم:

تحریم‌ها باید یکباره برداشته می‌شد/ برجام هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشت

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باید یکباره برداشته می‌شد، گفتند: چندین سال است موضوع بی‌اعتمادی به امریکایی‌ها را تکرار می‌کنیم؛ اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند.
کد خبر: ۹۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ - 01August 2016

تحریم‌ها باید یکباره برداشته می‌شد/ برجام هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشت

به گزارش گروه اخبار داخلی  دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای گوناگون مردم استانهای مختلف کشور، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و با تأکید بر تکیه بر ظرفیتهای داخلی بهعنوان تنها راه حل مشکلات مردم افزودند: برجام، بهعنوان یک تجربه، بی نتیجه بودن مذاکره با امریکاییها، بدعهدی آنها و ضرورت بی اعتمادی به وعدههای امریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است؛ نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانعتراشی برای ایران هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور قشرهای گوناگون مردم از استانها و مناطق مختلف کشور را در این دیدار، نشاندهنده این واقعیت دانستند که مردم ایران با وجود زبانها، قومیتها و مذاهب مختلف، یکپارچه و متحد در تلاشند ایران عزیز را بهعنوان الگوی معنوی و مادیِ یک کشور اسلامی به جهان معرفی کنند تا دیگر ملتهای مسلمان با ایستادگی در مقابل سیاستهای اختلافانگیز و استثماری استکبار، همین مسیر پر افتخار را طی کنند.

ایشان، پیشرفتهای علمی، سیاسی و اجتماعی کشورمان را پس از پیروزی انقلاب، در یک ارزیابی منصفانه تحسین برانگیز خواندند و خاطرنشان کردند: ایرانی که در دیکتاتوری پهلوی، «وابسته، عقب افتاده و ذلیل امریکا و انگلیس» بود، اکنون به کشوری عزیز و مقتدر تبدیل شده که قدرتهای بزرگ به چشم یک هماورد منطقهای به او مینگرند و در تلاشند بر ظرفیتها و امکانات او در منطقه مسلط شوند؛ که البته نمیتوانند.

حضرت آیتالله خامنهای با استناد به تجربه تاریخیِ ایجاد و شکوفایی تمدن اسلامی افزودند: مسیر تبدیل ایران عزیز به یک کشور اسلامی الگو، البته زمانبر است و نیازمند همت و تلاش بی وقفهی مسئولان و ملت میباشد.

رهبر انقلاب اسلامی تنها راه تبدیل ایران به یک کشور نمونه را تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی برشمردند و تأکید کردند: تحقق این هدف، نیازمند راهبرد و برنامه ریزی صحیح، کار و تلاش بی وقفه و پرهیز از تنبلی و بیکارگی، و اعتماد و اطمینان به دشمنان است.

ایشان خاطرنشان کردند: گاه دشمن موانعی بر سر راه ایجاد می کند که می توان با عقل و تدبیر این موانع را برطرف کرد؛ اما در هیچ شرایطی نباید به او اطمینان کرد.

حضرت آیتالله خامنهای، «تجربه برجام» را نمونهای روشن از درستی ضرورت بی اعتمادی به دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: امروز حتی مسئولان دیپلماسی و کسانی که در مذاکرات حضور داشتهاند، این واقعیت را تکرار میکنند که امریکا نقض عهد می کند و در ورای زبان چرب و نرم خود، به مانعتراشی و تخریب روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مشغول است.

رهبر انقلاب افزودند: البته چندین سال است موضوع بی اعتمادی به امریکاییها را تکرار می کنیم؛ اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند.

ایشان با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با پنج به علاوه یک در اروپا گفتند: در این جلسه، مذاکرهکنندگان ایرانی به طرفهای مقابل گوشزد کردند که نقض عهد میکنید، به تعهدات عمل نمیکنید و همچنان مشغول مانعتراشی هستید.

حضرت آیتالله خامنهای، گذشت بیش از شش ماه از آغاز اجرای توافق هستهای را یادآور شدند و سؤال کردند: مگر بنا نبود تحریمهای ظالمانه رفع شود، تا در زندگی مردم اثر بگذارد؟ آیا پس از شش ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده میشود؟ اگر نقض عهد امریکاییها نبود آیا دولت نمیتوانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟

رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسئولانی که قبل از اجرای برجام می گفتند پس از اجرای تعهدات ایران، تحریمها یکباره برداشته می شود، افزودند: اما اکنون بحث رفع تدریجی تحریم ها مطرح می شود؛ چرا؟

ایشان با اشاره به ابراز ارادت و همراهی امریکایی ها در نامه های ارسال شده قبلی افزودند: حدود 2 سال پیش گفتیم ملت به عنوان یک تجربه به مذاکرات هسته ای نگاه خواهد کرد تا ببیند امریکایی ها در عمل چه کار خواهند کرد و حالا مشخص شده که آنها بر خلاف وعده های خود، همچنان به توطئه و تخریب مشغولند.

حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر تجربهاندوزی ملت ایران از رفتار امریکا در قضیه برجام گفتند: آنها می گویند بیایید در مسائل منطقه هم مذاکره کنیم، اما تجربه برجام به ما می گوید این کار سمّی مهلک است و در هیچ مسئله ای نمی توان به حرفهای امریکایی ها اعتماد کرد.

رهبر انقلاب افزودند: اگر دشمنِ انسان، حداقل به حرفش پایبند باشد می شود در برخی موارد با او گفتگو کرد اما اگر مثل امریکایی ها، نابکار باشد و برخلاف لبخندِ ظاهری، از نقض عهد ابایی نداشته باشد، نمی توان و نباید با او مذاکره کرد و این واقعیت، علت مخالفت مستمر بنده با مذاکره با امریکایی هاست.

ایشان، مشکلات و چالشهای منطقه ای ایران و امریکا را با مذاکره، غیرقابل حل دانستند و تأکید کردند: باید با عزم راسخ در راه صحیح پیشرفت مادی و معنوی کشور حرکت کنیم؛ آن وقت همه خواهیم دید که دشمن به دنبال ما می دود نه ما به دنبال دشمن.

رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسئولان دیپلماسی خاطرنشان کردند: امریکایی ها می خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند و مذاکره با چنین دولتی به معنای «انحراف از راه صحیح پیشرفت کشور، دادن امتیازهای پی در پی و تحمل عملی زورگویی، تخلف و نقض عهد» آنهاست.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تعبیر فوقالعاده امام خمینی(رض) که آمریکا را شیطان بزرگ مینامید، افزودند: براساس آیات قرآن، شیطان در قیامت به پیروانش می گوید باید خود را سرزنش کنید که چرا به وعده دروغین من اعتماد کردید و امروز نیز بی توجهی به دروغین بودن وعده های امریکا و اعتماد به او، مصداق همین مسئله خواهد بود.

حضرت آیتالله خامنهای، جوانان و فرهیختگان کشور را به تأمل در سیاستهای کشور در قبال امریکا دعوت کردند و افزودند: این سیاستها بر اساس تجربه، شناخت دشمن، شناخت واقعی اوضاع کشور و منطقه و جهان، شکل گرفته است.

حضرت آیتالله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید مجدد بر لزوم تکیه نظری و عملی مسئولان بر ظرفیتها و استعدادهای فراوان داخلی کشور، احیای واحدهای کوچک و متوسط و توجه به اقتصاد دانشبنیان را باعث کاهش ملموس مشکلات موجود خواندند.

ایشان با دعوت از مردم برای مصرف کالاهای داخلی ازجمله لوازم خانگی افزودند: متأسفانه با وجود تأکید بر ضرورت ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، بازارها پر از کالاهای خارجی است و تولید داخلی در فشار قرار دارد.

حضرت آیتالله خامنهای برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق را، کاملاً ضروری برشمردند و افزودند: ادامه وضع فعلیِ تولید داخلی، یعنی بیکاری جوانان، رکود بیشتر و زندگی دشوار مردم، اینها را که دیگر نمیشود با ارتباط با امریکا و اروپا حل کرد؛ بلکه باید مسئولان اقدام کنند.

حضرت آیتالله خامنهای، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و افزودند: همه مشورتها با صاحبنظران نشان میدهد راه حل این مشکلات تنها در گرو توجه و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است.

ایشان رفت و آمد ماههای اخیر تجار خارجی را، حداقل تاکنون بی نتیجه خواندند و افزودند: هدف آنها، تسلط بر بازار مصرف داخلی است؛ درحالیکه این مراودات باید به سرمایهگذاری واقعی و انتقال فناوری جدید بیانجامد.

رهبر انقلاب، جلوگیری از فساد داخلی را، از مهمترین مسائل برشمردند و افزودند: مسئولان، الحمدلله صریحاً اعلام کرده اند که جلوی حقوقهای گزاف و زیادخوری ها را می گیرند و در برخی بخشها هم اقداماتی شده است که باید گسترش یابد و دنبال شود.

ایشان مسئولان را در رفتار و گفتار به ضدیت و مقابله با اشرافیگری فراخواندند و افزودند: وقتی اشرافیگری در قله های جامعه به وجود آمد، سرریز آن به بدنه مردم هم کشیده می شود، بنابراین باید با فرهنگ اشرافیگری کاملاً مقابله کرد.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» افزودند: البته کارهایی شده است؛ اما باید نتیجه این کارها، برای مردم محسوس و ملموس باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به مسائل و شرایط پر غوغای امروز منطقه پرداختند و در تحلیلی کلان خاطرنشان کردند: در این مسائل نیز پای امریکا در میان است.

حضرت آیتالله خامنهای، علنی کردن ارتباطات دولت سعودی با رژیم صهیونیستی را خنجری بر پشت امت اسلامی خواندند و افزودند: این کار سعودیها گناه و خیانتی بزرگ است؛ اما در این غلط بزرگ نیز امریکاییها نقش دارند؛ زیرا دولت سعودی تابع و مسخّر و چشم به دهان دولت امریکاست.

ایشان، تجاوز به یمن، بمباران بیوقفه «خانهها، بیمارستانها، مدارس» و کودککشی مستمر را جرم بزرگ دیگر دولت سعودی برشمردند و گفتند: این جنایات نیز با تسلیحات امریکایی و چراغ سبز آنها صورت می گیرد.

رهبر انقلاب افزودند: متأسفانه حتی وقتی سازمان ملل پس از مدتها قصد محکوم کردن این جنایتها را دارد، با پول، تهدید و فشار، دهان آن را میبندند.

ایشان خاطرنشان کردند: دبیرکل روسیاه سازمان ملل به این فشارها اعتراف کرد؛ اما باید به جای اعتراف کنار میرفت؛ نه آنکه بماند و به بشریت خیانت کند.

حضرت آیتالله خامنهای، قضیه بحرین و ورود لشکر نظامی بیگانه برای اعمال فشار بر مردم این کشور را نمونه دیگری از اقدامات مورد حمایت امریکا خواندند و تأکید کردند: امروز دولت سعودی در دست افراد نابخرد است؛ اما تحلیل دقیق مسائل نشان میدهد که دست امریکا در تمام این قضایا وجود دارد.

ایشان همچنین به نقش امریکاییها در ایجاد و تقویت گروههای تکفیری با هدف اختلافافکنی در امت اسلامی، ترویج «اسلام اموی و مروانی» و بدنام کردن «اسلام حقیقی» اشاره کردند و افزودند: امریکاییها ادعا میکنند که علیه گروههای تکفیری ائتلاف تشکیل دادهاند؛ در حالیکه کار مؤثری علیه آنها انجام نمیدهند و طبق برخی گزارشها به این گروهها کمکهایی نیز میکنند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته گروههای تکفیری امروز دامن حامیانشان را هم گرفتهاند؛ زیرا به قول ما ایرانی ها، هر که باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.

حضرت آیتالله خامنهای در نوعی جمعبندی از این بخش سخنانشان، امریکا را بهوجود آورنده یا تشدیدکننده مشکلات منطقه دانستند و تأکید کردند: ملتهای منطقه قادر به حل این مسائل هستند و ما ضمن دعوت دولتهای منطقه، به آنها خاطرنشان می کنیم امریکا قابل اعتماد نیست و به دولتهای عرب به چشم ابزاری برای حفظ رژیم صهیونیستی و تحقق منافع استکباری خود در منطقه نگاه میکند.

ایشان راهحل مسائل منطقه را «اتحاد ملتها و دولتهای مسلمان» و «ایستادگی در مقابل اهداف استکباری امریکا و برخی دولتهای اروپایی» خواندند و افزودند: باید این اهداف را شناخت و در مقابل آنها ایستاد و ملت ما نیز در همین مسیر، محکم ایستاده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند با وجود همه تلاشهای امریکاییها نقشهها و برنامههای آنها افشا شده و امریکا در منطقه روز به روز، رو به ضعفِ بیشتری است.

حضرت آیتالله خامنهای دخالت و دشمنی امریکا را منحصر به جمهوری اسلامی ایران ندانستند و افزودند: در قضایای اخیر ترکیه اتهامی قوی وجود دارد که کودتا با تدبیر و تدارک امریکاییها انجام شده که اگر این مسئله ثابت شود، رسوایی بزرگی برای امریکا خواهد بود.

ایشان با اشاره به روابط خوب ترکیه با امریکا به عنوان متحدی منطقهای، خاطرنشان کردند: امریکاییها با اسلام و گرایش اسلامی مخالفند؛ بنابراین در ترکیه نیز که گرایشهای اسلامی وجود دارد، کودتا به راه میاندازند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته این حرکت سرکوب و آمریکا در چشم مردم ترکیه نیز منفور شد و آمریکاییها در عراق، سوریه و نقاط دیگر نیز به همین شکل، رو به ضعف هستند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به وعده قطعی الهی در نصرت یاریدهندگان دین خدا افزودند: اگر ملت ایران به این وعده قطعی خوشبین باشد و مقدمات آن را فراهم کند، همه مشکلات برطرف خواهد شد.

ایشان در ابتدای سخنانشان با اشاره به نزدیک بودن ماه ذیقعده (یکی از 4 ماه حرام) افزودند: تعبیر ماه حرام به معنای احترام بیشتری است که خداوند برای این ماهها قائل شده و برخی کارها را در آنها حرام کرده است و به علت همین احترام الهی، باید در ماههای حرام، با توجه بیشتر به درگاه خداوند روی آورد و در کسب معنویت تلاش بیشتری کرد.

در این دیدار قشرهای مختلفی از مردم استانهای آذربایجانغربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمان و کرمانشاه حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار