توطئه عربی و غربی از "جنگ تمام عیار" علیه سوریه تا تلاش برای حذف اسد

آمریکا و عربستان بعد از منتفی شدن گزینه نظامی و حرکت جامعه بین الملل برای حل سیاسی بحران سوریه طرحی گسترده را برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵ - 02February 2014

توطئه عربی و غربی از

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس،  بعد از اینکه جبهه غربی ـ عربی به رهبری آمریکا و عربستان از گزینه نظامی علیه سوریه نامید شدند با چرخشی محسوس در حال مقدمه چینی برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه هستند.

آمریکا و عربستان برای این کار سلسلهای از اقدامات را آغاز کردهاند تا یک چهره معتدل، دمکراتیک و منجی از افراد مسلح و گروه به اصطلاح معارضان سوریه برای مردم این کشور ترسیم کنند تا بتوانند از آنها در انتخابات ریاست جمهوری سوریه استفاده کند.

تشکیل گروههای مسلح جدید؛ تلاش برای نماد سازی

از زمان شروع بحران در سوریه در سال 2011 ،عربستان و آمریکا با تجهیز گروههای مسلح و ارسال آنها به سوریه از طریق مرزهای ترکیه، اردن و لبنان تلاش کردند تا دولت سوریه را سرنگون کنند.این گروههای مسلح در طی سه سال بدترین جنایتها را در حق مردم سوریه مرتکب شدند.

جبهة النصرة با استناد به دادگاهی که آن را دادگاه شرعی مینامند روزانه تعدادی از شهروندان سوری را به بدترین شکل ها اعدام میکند. این اعدامها به شکل سر بریدن و شلیک مستقیم به سر صورت میگیرد که زن، کودک و پیرزن را استثنا نمیکند.

مجموع این جنایت ها نه تنها دست این ترورستها را برای مردم سوریه رو کرد بلکه چهره وحشتناکی از آنها در ذهن مردم سوریه جای داده است.

 بدون شک جبهه غربی ــ عربی نمیتواند تکفیریها و افراد مسلح را که مردم سوریه به چشم خود شاهد جنایتهای آنها بودهاند به عنوان نماینده این ملت برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کند و برای این کار نیازمند ساخت چهرههای جدید است.

عربستان برای این منظور 11 گروه از گروه های مسلح سوریه را جمع آوری و با اسم جدید "الجبهة الاسلامیة السوریة" معرفی کرد.

قبل از تشکیل جبهة الاسلامیة زهران علوش از سرکردگان آن در 21 دسامبر 2013 دیداری با بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان داشته است.

عربستان برای این منظور نیاز داشت تا یکی از گروههای مسلح خود را در سوریه قربانی کند تا در وهله اول اتهام خشونت را به این گروه ببندد و در ثانی این اتهام از گروههای جدید مرتفع شود و الجبهة الاسلامیة با مخالفت و جنگ با آنها به عنوان چهره ناجی و ضد خشونت معرفی شود.

آنها برای این کار خشنترین گروه تکفیری یعنی گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام "داعش" را انتخاب کردند.

بعد از اعلام  موجودیت جبهة الاسلامیة این جبهه منشوری صادر کرد و در آن اهداف و جهتگیری های خود را مشخص کرد.در منشور جبهة الاسلامیة تلاش شده است تا هر آنچه که خصوصیات داعش وجود دارد تبری جسته شود و به نظر میآید این منشور قصد دارد بعد از کشتار مردم سوریه به دست داعش و چهره منفور و خشنی که از آن در بین مردم سوریه ترسیم شده است با شعارهای به ظاهر جدید و جذاب وجهه معارضان را در بین مردم ترمیم کند.

همچنین گروه الجبهة الاسلامیة برای چهره شدن در افکار عمومی سوریه دست به اقداماتی زده است که از جمله آنها پاکسازی معابر شهرهای تحت تصرف خود و توزیع نان در بین مردم این مناطق و برگزاری مسابقات قرآن در سطح کودکان این مناطق است.

در همین رابطه در منشور آنها میخوانیم : "این گروه یکی از گروه های اسلامی است پس بنابراین ما برای محافظت از وحدة کلمه و ائتلاف و دوری از تفرقه و اختلاف کار می کنیم و تلاش می کنیم که با تمام گروه هایی که امکان تعامل با آنها وجود دارد کار کنیم و  تا جایی که امکان دارد از دشمنی آنها خود داری کنیم.ما به اهمیت بازنگری فراگیر شیوه های خود در گذشته ایمان داریم به گونهای که ما را از تکرار اشتباهات گذشته خود نگه دارد و به ما کمک کند تا موفقیت های بزرگتری در زمینه نظامی و مدنی به دست بیاوریم."

چرخش موضع رسانههای سعودی در پوشش اخبار ترورستها  

همچنین از دیگر مواردی که میتواند صحت این ادعا را مشخص کند تغییری است که در نحوه پوشش اخبار مربوط به تروریستها در سوریه توسط رسانه های عربستان صورت گرفته است.

رسانههای عربستان به سرکردگی شبکه خبری "العربیة" که پیشتر هیچ گونه خبر منفی از گروههای مسلح در سوریه منتشر نمیکرد در چرخشی محسوس از یک طرف اخبار مربوط جنایتهای داعش ــ به عنوان نماد خشونت ــ را منتشر میکنند و از طرف دیگر اخبار مربوط به مقابله الجبهة الاسلامیة ــ به عنوان نماد اعتدال و ناجی ــ را پوشش میدهند.

همچنین این رسانه های در جهت گیری جدید خود داعش را مرتبط با نظام سوریه معرفی میکنند.

همچنین شبکه العربیة اخباری را در ضدیت با شیوخی که فتوای جهاد و از جمله آن جهاد نکاح در سوریه را صادر کرده بودند منتشر کرده است. 

در همین رابطه آمریکا بعد از تشکیل "الجبهة الاسلامیة" اعلام کرد که این گروه تروریستی نیست. جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که امکان مذاکره با این گروه وجود دارد. 

کمک به آوارگان سوری "عذر بدتر از گناه"

کشورهایی که خود با تسلیح معارضان سوریه جنگی ویرانگری را در این کشور آغاز و بیش از 12 میلیون سوری را بی خانمان کردند اکنون با تشکیل یک کنفرانس تحت عنوان کشورهای کمک کننده به سوریه در کویت مبالغی را برای کمک به آوارگان سوریه اختصاص دادند.

در این کنفرانس کشورهایی همچون آمریکا، عربستان و قطر که خود از کشورهای پیشگام ارسال سلاح و تروریست به سوریه هستند و همچنان هم این کار را ادامه میدهند در این کنفرانس نزدیک به 2 میلیارد دلار به آوارگان سوری کمک کردند.

این کمکها که به ظاهر برای بهبود وضع انسانی آوارگان سوری اختصاص داده شده میتواند تلاشی باشد از جانب این کشورها برای ترمیم چهره معارضان مسلح سوریه در نظر آوارگان این کشور که بدون شک تعداد زیادی از آرای ملت سوریه از بین آنها خواهد بود.

"ژنو 2  آمریکا و عربستان" و تاکید بر واژه "حکومت انتقالی"

 گروههای تروریستی با هدف براندازی نظام سوریه ــ که به گفته سید حسن نصر الله دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان حامی و پشتیبان جریان مقاومت است ــ وارد این کشور شده بودند، بعد از گذشت 3 سال موفق نشدند ماموریت محوله از سوی جبهه غربی ــ عربی را به پایان برسانند.

 نشانههای شکست تروریستها در سوریه بعد از سپری شدن سه سال کم کم پدیدار شد و به دنبال آن آمریکا و عربستان بحث دخالت نظامی خارجی را مطرح کردند که با طرح لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر تحویل سلاح شیمیایی سوریه این گزینه منتفی شد.

 در این برهه عربستان همچنان به گزینه دخالت نظامی تاکید داشت و حتی ملک عبد الله در نامهای دست نویس به اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که در صورت حمله نظامی به سوریه هزینه آن را تقبل خواهد کرد ولی به دلیل عدم همراهی آمریکا با عربستان این کشور از موضع خود عقب نشست.

بعد از منتفی شدن گزینه نظامی جبهه غربی ــ عربی پرچم راه حل سیاسی و برگزاری کنفرانس ژنو را به دست گرفت که ورود عربستان به این مسیر نیز با هدف سرنگونی نظام بشار اسد و در نهایت از کار انداختن یکی از اعضای مهم پیکره مقاومت بود.

 توجه به چند مسئله میتواند صحت این ادعا را اثبات کند:


1-مخالفت آمریکا، عربستان، و ائتلاف معارضان با حضور ایران در کنفرانس ژنو
بعد از این که بان کی مون به صورت رسمی از ایران دعوت کرد تا در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند آمریکا شرط حضور ایران را پذیرش بیانیه ژنو یک معرفی کرد و عربستان اعلام کرد ایران صلاحیت حضور در کنفرانس ژنو را ندارد و ائتلاف معارضان گفت: اگر بان کی مون دعوت خود را از ایران پس نگیرد در کنفرانس ژنو 2 شرکت نخواهد کرد.

2-  در جریان مذاکرات ژنو 2 گروه موسوم به ائتلاف معارضان سوریه تنها بر بند 8 بیانیه ژنو یک تاکید کرد بندی که بر تشکیل "حکومت انتقالی" در سوریه تاکید دارد و در طول 9 روز مذاکره فقط همین یک جمله را تکرار کردند.

3-  منابع رسانهای فاش کردند که یک هیئت 20 نفر از مشاوران آمریکایی به رهبری "رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در دمشق قواعد مذاکره را به ائتلاف معارضان دیکته میکنند.

4- آمریکا و عربستان در طول این مذاکرات تنها بر تشکیل "حکومت انتقالی"  تاکید کردند و سخنی از جلوگیری از خونریزی در سوریه به میان نیاوردند.

نظر شما
پربیننده ها