به مناسبت سالروز شهادت شیخ‌ فضل‌ الله‌ محلاتی

شهید محلاتی، چهره‌ درخشان‌ انقلاب بود

شهید محلاتی‌ را همان‌ بس‌ که‌ امام‌(ره) درباره‌ ایشان‌ فرمودند: حجت‌ الاسلام‌ حاج‌ شیخ‌ فضل‌الله‌ محلاتی، این شهید عزیز را که‌ من‌ و شما او را می‌شناسیم‌ که‌ عمر خود را در راه‌ انقلاب‌ صرف‌ کرد و باید گفت‌ یکی‌ از چهره‌های‌ درخشان‌ انقلاب‌ بود.
کد خبر: ۱۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳ - 19February 2014

شهید محلاتی، چهره‌ درخشان‌ انقلاب بود

خبرگزاری دفاع مقدس: شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضل الله مهدیزاده(محلاتی) که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و یکی از چهرههای درخشان انقلاب محسوب میشد، روستازادهای از تبار محرومان و محنت دیدگان بود که از صلب پدری پاک نهاد به نام حاج غلامحسین مهدیزاده(محلاتی) دیده به جهان گشود.

بسیارعلاقه داشت زندگی سراسر مبارزه و مجاهدت خویش را که همراه با دردها و حبسها و شکنجهها بود به رشته تحریر درآورد لیکن اجل مهلت نداد و جان مشتاقش به افق ابدیت پرگشود و در ماوای شهیدان جای گرفت.

شهید حجت الاسلام والمسلمین محلاتی چند سطری درباره زندگی خود مینویسد:

اینجانب در سال ۱۳۰۹ در محلات متولد و بعد از تحصیلات ابتدائی سال ۱۳۲۴ به حوزه علمیه قم رفتم و تا سال ۱۳۴۰ در قم به تحصیل اشتغال داشتم. اساتید معروف حضرت آیت الله العظمی بروجردی درس خارج، محضر امام روحیفداه درس خارج و استاد علامه طباطبایی تفسیر و فلسفه، آیت الله صدوقی مطول و لمعه را فرا گرفتم. از سال ۱۳۲۶ همراه با فدائیان اسلام و مرحوم آیت الله کاشانی مبارزه میکردم که تاریخ مفصلی دارد.

در سال ۱۳۴۰ به تهران آمدم و ضمن این که مباحثه آیت الله خوانساری و آیت الله آملی و آیت الله آشتیانی میرفتم، در مدرسه مروی مباحثه میکردم و مبارزات این جانب مجدداً شروع شد تا پیروزی انقلاب و بیش از ۱۵ بار زندان رفتم که شرح همه آنان اگر بخواهم بیان کنم مثنوی هفتاد من کاغذ شود.

تالیف کتاب ندارم ولی دهها مقاله در قسمتهای مختلف در جرائد و مجلات چاپ گردیده به هر حال در مجموع اگر ذخیرهای برای قیامت باشد همه اینها ارزش دارد والا عمری را تباه کردیم.

امید است که خداوند کریم به لطف و کرم و حمیت خود قبول فرماید و ما را در زمره انبیا و اولیا و صدیقین و شهدا و صالحین محشور فرماید «ومن یطع الله و رسوله اولئک الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهدأ و الصالحین و حسن اولئک رفیقا»فضل الله محلاتی - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۴

دوران طلبگی

شهید محلاتی از همان اوان کودکی به واسطه علاقه وافری که به تحصیل علوم دینی داشت در مکتب و محضر آیت الله شهیدی به تحصیل پرداخت.

در سن بیست سالگی به تشویق مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسین رسولی محلاتی که از فضلای محلات و مورد احترام محلاتیها بود به شهر قم هجرت کرد و در حوزه علمیه قم تحصیل علوم دینی را فراگرفت.

شهید محلاتی در آن زمان جوانی باهوش و بانشاط و پرتحرک و فعال بود که علاقه وافری به مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام داشت و از همان اوان از تبعیضها و ناروائیهای منبعث از حکومت خودکامه رژیم شاه رنج میبرد. با این خصوصیات بود که طرح رفاقت و مباشرت با شهید حاج آقا مصطفی خمینی را ریخت و هم درد و هم نوای ایشان شد.

وی دربیست و یک سالگی با دختر استاد خویش مرحوم آیت الله شهیدی ازدواج کرد که حاصل آن پنج فرزند( سه پسر و دو دختر) است.

تحصیلات سطح و خارج

شهید محلاتی در طول تحصیل از محضر اساتیدی چند بهره جست که از آن جمله درس سطح را نزد آیت الله سلطانی و آیت الله شیخ عبدالجواد تلمذ نمود و تفسیر و فلسفه را از محضر آیت الله علامه طباطبایی و خارج را از آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی و همچنین منظومه را از آیت الله صدوقی و استاد شهید آیتالله مطهری فرا گرفت.

مبارزات انقلابی

شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضلالله مبارزات انقلابی خود را از سال ۱۳۲۶ همراه با فدائیان اسلام و آیت الله کاشانی شروع کرد.

با شروع نهضت امام خمینی(ره) همراه امام و مراد خویش علیه نظام فاسد شاه به مبارزه پرداخت. او یکی از شاگردان امام بود که تمام وقت خویش را وقف نهضت اسلامی نمود و در همه صحنههای انقلاب حضوری فعال داشت.

با اوجگیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شهید محلاتی همچنان کوشا و فعال در صحنه انقلاب حضور داشت. وی در سالهای ۵۶ و ۵۷ به همراه تنی از دوستان و هم فکرانش جامعه روحانیت مبارز را بنیان نهاد و در سال ۵۷ همراه با شهید مفتح و شهید مطهری کمیته استقبال از امام خمینی را تشکیل داد و از آن پس تا پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت امام امت به مسئولیت خطیر خویش عمل نمود و دین خود را نسبت به اسلام و مملکت امام زمان ادا نمود.

مسئولیتهای شهید محلاتی پس از پیروزی انقلاب

شهید محلاتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت معاونت آیت الله مهدوی کنی در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی به فعالیت پرداخت و سپس طی حکمی از سوی امام، نماینده معظمله در سازمان حج و زیارت شد.

شهید محلاتی پس از آن به نمایندگی امام در صندوق تعاون صنفی برگزیده شد و در حالی که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بود دبیرخانه آن جامعه را تاسیس کرد و اولین دبیر جامعه روحانیت مبارز نیز محسوب شد.

وی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم محلات و دلیجان راهی مجلس شد و عضو کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی شد. در سال ۱۳۵۹ نیز طی حکمی از سوی امام خمینی(ره) به نمایندگی معظمله در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

شهید محلاتی در سنگر نمایندگی امام در سپاه

طبق اساسنامه سپاه، هدایت فکری و معنوی سپاه و همچنین نظارت بر کلیه امور و پیاده کردن ضوابط و معیارها و موازین اسلامی و اجرای رهنمودهای امام امت، بخشی از مسئولیتهای ایشان بود. وی عضو شورای عالی سپاه بود که علاوه بر تایید مصوبات شورای عالی سپاه خود نیز در تصمیمگیریها و تدوین ضوابط مشارکت داشت.

شهید محلاتی در طول شش سال که این مسئولیت سنگین را به عهده داشت موفق شد گامهای مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و شکلگیری تشکیلات سپاه بردارد که از آن جمله میتوان از تشکیلات نمایندگی حضرت امام در سپاه کشور نام برد. بدین گونه آنچه در اساسنامه سپاه تحت عنوان دفتر نظارت و دفتر سیاسی و همچنین دفاتر نمایندگی امام در مناطق و نواحی پیشبینی شده بود با زحمات بیشائبه این شهید بزرگوار جامه عمل پوشید.

به طورکلی شهید محلاتی عامل وحدت و انسجام نیروهای گسترده سپاه در سراسر کشور و در کلیه واحدها و قسمتها بوده که تا آخرین لحظات عمر شریف خویش در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزید.

خصوصیات اخلاقی

شهید محلاتی از خصوصیات اخلاقی یک انسان باتقوا و مجاهد برخوردار بود که از آن جمله علاقه و اخلاص فوقالعاده نسبت به امام(ره) و همچنین اهتمام و عنایت بیشائبه ایشان نسبت به اجرای رهنمودهای امام در سپاه بود.

بی دلیل نیست که در وصیتنامه خود چنین از امام امت(ره) یاد میکند:

«... از معظمله (حضرت امام خمینی) بخواهید برای آمرزش من دعای مخصوص نمایند و من در این عالم به او عشق میورزیدم و امر او را امر خدا و رسول میدانستم. امید است ایشان هم بعد از این عالم و در پیشگاه خداوند شفاعت کند تا انشأالله در آن دار بقا در کنار او باشم.»

از دیگر خصوصیات ایشان میتوان از کوشش و تلاش فوقالعادهای که برای حفظ صیانت سپاه از هرگونه گرایشات و وابستگیهای گروهی انجام دادند نام برد. وی از روحیهای سرشار از استقامت و ایستادگی و تواضع و فروتنی برخوردار بود و هرگز مشکلات و مصائب مبارزه و مسئولیت نتوانست خللی در اراده ایشان بوجود آورد.

شهید محلاتی را همان بس که امام(ره) درباره ایشان فرمودند: «حجت الاسلام حاج شیخ فضلالله محلاتی، شهید عزیز را که من و شما او را میشناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکی از چهرههای درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است تحمل سختیها نمود و رنجها کشید و با قامت استوار ایستادگی کرد.»

شهید حجت الاسلام والمسلمین محلاتی سرانجام در اول اسفند ۱۳۶۴ در حالی که به همراه تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از قضات و روحانیون، عازم جبهه بود در یک اقدام ناجوانمردانه توسط رژیم بعثی عراق به شهادت رسید.

                                                روحش شاد و راهش برقرار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار