مشروح/ حجت الاسلام ذوالنوری خبر داد

شناسایی ۴۳۵۰ شهید روحانی در کشور

دبیر کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: کنگره شهدای روحانی و ایثارگر کشور تاکنون بواسطه برگزاری یادواره‌های شهدای روحانی در استان‌ها و شهرستان‌ها ۴۳۵۰شهید روحانی را در کشور شناسایی کرده در حالی که بنیاد شهید تا پیش از این یادواره‌ها فقط ۲۷۷۶ شهید روحانی را ثبت کرده بود.
کد خبر: ۱۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳ - 18February 2014

شناسایی ۴۳۵۰ شهید روحانی در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس؛ حجت الاسلام ذوالنوری دبیر کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در نشستی خبری که به مناسبت سالروز شهادت آیت الله محلاتی و روز روحانیت و دفاع مقدس برگزار شده بود، درباره نقش شهید محلاتی در قبل و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: شهیدآیت الله شیخ فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی (ره) در سپاه بودند که در تاریخ اول اسفند ۶۴ با هواپیما در حال عزیمت به منطقه عملیاتی والفجر ۸ بودند که هواپیمای ایشان به همراه ۵۰ نفر از مسافران غیر نظامی در منطقه «زرگان» اهواز توسط دو فروند هواپیمای جنگی عراق مورد اصابت قرار گرفت و همگی این عزیزان به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری با اشاره به اینکه یادواره شهدای طلبه و روحانیت تاکنون در ۲۶ استان برپا شده است و در پنج استان باقیمانده طی ماههای آینده برگزار خواهد شد، گفت: با پایان یافتن کنگرههای استانی، در بهار سال ۹۴ کنگره سراسری شهدای روحانی و طلبه برگزار میشود.

وی با اشاره به اینکه در میان این شهدا تعداد ۳۴ از روحانیوین قاضی، نمایندگان مجلس، امام جماعت و مبلغ بودند، افزود: شهید محلاتی فردی منحصر به فرد و جامع بود به نحوی که قبل از انقلاب اسلامی در حالی که بیش از ۱۶ سال سن نداشت با طاغوت مبارزه میکرد و در همین ایام با شهید نواب در منزل شهید خوانساری آشنا شد و از طریق این آشنایی به جریان آیت الله کاشانی پیوست به نحوی که بارها از طرف آیت الله کاشانی ماموریت یافت تا برای توجیح علما به شهرستانها و بلاد مختلف کشور سفر کند.

دبیر کنگره شهدای روحانی و طلبه با بیان اینکه در جریان این فعالیتها با نواب صفوی و گروه فداییان اسلام آشنا میشود، بیان داشت: شهید محلاتی از سال ۱۳۲۵ که با شهید نواب صفوی آشنا شد فعالانه با فدائیان اسلام همکاری کرد و زمانی که رژیم طاغوت تصمیم گرفت جنازه رضا شاه را در قم دفن کن به کمک فدائیان اسلام آمد و با روشنگری، رژیم طاغوت را مجبور میکند از دفن جنازه در قم صرف نظر کند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: فدائیان اسلام در طی جلسهای برنامهریزی کردند که به مدت پنج روز، برای پنج نفر برنامه ریزی کنند تا با سخنان روشنگر خود از دفن شدن جنازه رضا شاه در قم جلوگیری کنند به همین خاطر شهید محلاتی هم به عنوان یکی از این پنج نفر انتخاب میشود تا با سخنرانیهای خود دست به روشنگری بزند.

وی با اشاره به اینکه شهید محلاتی قبل از سال ۱۳۴۲ با امام راحل (ره) ارتباط نزدیکی داشت و مورد اعتماد ایشان و آیت الله بروجردی بود، ادامه داد: شهید محلاتی شخصیتی مبارز و انقلابی بود و امام از ایشان به عنوان «حاج شیخ» نام میبردند و در اوج مسایل انقلاب، ایشان را «موتور انقلاب اسلامی» نام نهادند البته قبل از انقلاب هم شهید محلاتی را با عنوان «موتور العلماء» یاد میکردند.

وی ادامه داد: در آن زمانی که ایشان به عنوان نماینده امام در سپاه انتخاب شدند بنی صدر فرمانده کل قوا بود و از سوی دیگر بدنه سپاه، بنی صدر را قبول نداشت، اما با این حال شهید محلاتی در چنین وضعیتی با سختیها و مرارتهای فراوان به فعالیتهای خود ادامه میداد و هیچگاه منافع شخصی را در کارهای خود دخالت نمیداد.

حجت الاسلام ذوالنوری با اظهار این نکته که شهید محلاتی باوجود همه مرارتها و سختیهای فراوانی که متحمل میشد، هیچگاه از جبهه غافل نمیشد، تصریح کرد: شهید محلاتی کسی بود که برای اولین بار ایده تصرف یکی از مراکز صدا و سیمای آن زمان را ارائه داد و در همین راستا نیروهای انقلابی مرکز رادیو ایران را اشغال کردند و نخستین پیام انقلاب اسلامی را از طریق رادیو سراسری به گوش ملت رساندند و این نخستین پیام را نیز خود شهید محلاتی قرائت نمود.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور با بیان اینکه شهادت شهید محلاتی اگر چه تلخ بود ولی ماهیت واقعی دشمن را هم نشان داد که به هواپیماهای مسافری رحم نمیکند، به نقش آفرینی روحانیت در سالهای دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: جنگ ما جنگی نابرابر و نامتقارن در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، تبلیغاتی و تجهیزاتی بود که دشمن علیرغم تمامی برتریهای مادی در این جدال نابرابر با شکست مواجه شد. زیرا عوامل معنوی، روحی و ایمانی نقش بیبدیلی در سالهای دفاع مقدس ایفا کرد و همین امر هم موجب شد تا با تقویت روحیه رزمندگان، آنها به پیروزی برسند.

وی ضمن تشریح ابعاد مختلف ایفای نقش روحانیون در دفاع مقدس اظهار داشت: نقش حضرت امام (ره) به عنوان محور اصلی در فرماندهی، مدیریت و تقویت روحیه رزمندگان و آحاد ملت نقشی بیبدیل بود هم چنین ایفای نقش پشتیبانی، مسئولیتی و مدیریتی، فرماندهی، تبلیغی و رزمی روحانیت از جمله نقش پذیری روحانیون طی سالهای دفاع مقدس بود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با اشاره به حضور روحانیون از خطوط مقدم تا عقبه جبهه در کنار رزمندگان اظهار داشت: طی سالهای دفاع مقدس روحانیون در جای جای جبههها در کنار اقدامات تبلیغی به فعالیتهای رزمی و نبرد در برابر دشمن میپرداختند به گونهای که در میان شهدای روحانی ۷۳ شهید طلبه غواص، ۸۸ شهید طلبه مخابرات، ۴۷ شهید طلبه تخریب چی و ۳۸ شهید طلبه یگان اطلاعات و عملیات حضور دارند که این حضور خالصانه نقش مهمی را در تقویت بنیه اعتقادی، خنثی کردن توطئههای دشمنان و ارتقای توان رزم ایفا کرد.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور در ادامه با بیان اینکه تا کنون ۹ هزار روحانی جانباز و ۳۰۹ روحانی آزاده شناسایی شدهاند در خصوص آثار منتشر شده از شهدای روحانی گفت: با برگزاری کنگرههای استانی مجموعهای از زندگی نامه، وصیت نامه، سوابق علمی و آثار شهدای روحانی آن استان جمع آوری و در یک یا چند کتاب به چاپ میرسد که تا کنون بیش از ۱۰۰ جلد کتاب با موضوع روحانیت تهیه شده و در مورد برخی شهدای شاخص روحانی مانند شهیدان ردانیپور، میثمی، محلاتی، شریف قنوتی، نواب صفوی، دستغیب، مدنی و اشرفی اصفهانی، کتابهای جداگانهای به چاپ رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز شرایط ما شرایط مهم و تعیین کنندهای است و روحانیت میتواند در ابعاد مختلف به نقش آفرینی بپردازد، بیان داشت: یکی از عرصههایی که روحانیت میتواند نقش آفرین باشد، اقتصاد مقاومتی است؛ در موضوع اقتصاد مقاومتی میتوان این نکته را مدنظر قرار داد که ما از ابتدای پیروزی انقلاب همواره در تحریم بودهایم و موضوع هستهای هم تنها بهانهای برای تحریمهای ظالمانه بوده که به اشکال مختلف به ما تحمیل شده است.

وی افزود: استکبار از نظر ماهیتی با ما مشکل دارد لذا نمیتوانیم زیاد به رفع تحریمها دلخوش باشیم پس در این حوزه فرهنگ سازی و شناخت مبانی اقتصاد مقاومتی از اهمیت زیادی برخوردار است و روحانیت میتواند با ترویج فرهنگ اتکاء به خود و باور ملی در این حوزه نقش آفرینی کند.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور با بیان اینکه اهداف دشمن در از بین بردن نظام و مقابله با پایههای انقلاب اسلامی محرض است، گفت: ممکن است در این مقابله تاکتیکها و روشها تغییر کند اما هدف آنها تغییر نخواهد کرد امروز دشمن شگردهای مختلفی همچون جنگ روانی و عملیات روانی و رسانهای را در پیش گرفته است؛ در جنگ نظامی به عبور از خاکریز نیاز است اما با جهانی سازی و ابزارهای گستردهای که در عرصه سایبری وجود دارد خاکریزی در حوزه جنگ نرم باقی نمیماند.

وی ادامه داد: به منظور تقابل با این جنگ جدید که باورها و اعتقادات نسل جوان و مردم را هدف قرار داده است روحانیت با مجهز شدن به شیوهها و ابزارهای جدید میتوانند به ایفای نقش موثر بپردازد.

حجت الاسلام ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سالهای دفاع مقدس ۷۲ روحانی اهل سنت و ۳۱۵ نفر طلبههای خارجی مقیم ایران در دفاع مقدس به فیض شهادت نائل شدند، یاد آور شد: با توجه به هجوم رسانهای و سایبری دشمن و تلاش برای شکستن روحیه مقاومت در مردم و ایجاد انحراف فکری در جوانان ترویج فرهنگ و روحیه مقاومت که ریشه در سالهای دفاع مقدس دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و در این حوزه مسئولیت خطیری بر عهده اهالی رسانه است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار