حسن هانی زاده:

مصر به سرنوشت الجزایر دچار می شود/ طیف های سیاسی مصر دچار اشتباهات تاریخی شدند

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: مصر اینک شرایط بحرانی خود را سپری می کند و به نظرم همه طیف های سیاسی چه اسلام گرایان، چه لیبرالها و حتی فرماندهان ارتش دچار اشتباهات تاریخی شده اند؛ چرا که اخوانی ها نتوانستند از ظرفیت های موجود در مصر و همه طیف های سیاسی استفاده کنند و یک دولت وحدت ملی را تشکیل دهند.
کد خبر: ۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳ - 18August 2013

مصر به سرنوشت الجزایر دچار می شود/ طیف های سیاسی مصر دچار اشتباهات تاریخی شدند

به گزارش خبرگزای دفاع مقدس، حسن هانی زاده در گفت وگویی در خصوص تحولات اخیر در مصر اظهار داشت: افرادی که خارج از کابینه دولت مصر بودند، اشتباهات این مجموعه را بزرگنمایی کردند و در نتیجه نوعی گسل میان حاکمیت اسلام گرایان و مردم ایجاد شد؛ لذا نیروهای خود را در فرصتی فراخوانده و در میدان التحریر تجمع کردند و شرایطی ایجاد شد که ارتش با اشاره به قدرت های فرا منطقه ای دست به کودتا بزند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اگر مصر به سمت آشتی ملی و وفاق حرکت نکند، قطعا گروه های اسلام گرا به سمت رادیکالیزم و اعمال  خشونت حرکت خواهند کرد و اتفاق سال 1952 الجزایر گریبانگیر مصر خواهد شد؛ در الجزایر 12 سال جنگ خانمان سوز ملت و حکومت  این کشور را احاطه کرد که منجر به کشته شدن 200 هزار نفر از مردم شد؛ این احتمال پیش بینی می شود که اگر طیف ها و احزاب مصر گردهم نیایند و راه حل سیاسی یا گفتمان مسالمت آمیزی پیدا نکنند، قطعا مصر به سرنوشت  الجزایر دچار شود.

 

بعید است میان ارتش و اخوان سازش برقرار شود/ اگر جنگ داخلی در مصر شروع شود، وضعیت بدترخواهد شد

همچنین دکتر نجفی تحلیل گر و کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص اظهار داشت: ارتش 40 درصد اقتصاد مصر را در دست گرفته و درلایه های میانی و متوسط مردم نفوذ دارد و تعاملی که محمد مرسی با ارتش کرد، فضا را برای این ارتش باز کرد.

دکتر نجفی ادامه داد: ارتش مصر با توجه به روحیه ای که متأثر با آرمانهای غربی است، به دنبال یکسری اهداف خاص خود می گردد؛ آنها در این مقطع به این  نتیجه رسیده بودند که در قدم های اول با مرسی کنار  آمده و همگام شوند و در ادامه به اهداف خود که حاکمیت بر مصر باشد دست یابند.

وی تاکید کرد: ارتش مصر در ادامه حکومت محمد مرسی به  این نتیجه رسید که با  نگاهی که اخوانی ها به حکومت دارند، نمی توانند به اهداف خود برسند، در نتیجه شیوه عملیاتی گرفتند و با بهانه این که مرسی یک دیکتاتور دینی و مذهبی است، شروع به مقابله با آن کردند و به بهانه دیکتاتوری، اقدامات قهرآمیز و نظامی خود را آغاز کردند.

نجفی افزود: ارتش مصر بهترین راه را این دید که مرکز سازماندهی اخوان و مردم مصر را که تازه میوه دموکراسی را می چیدند را  محدود کنند که در نتیجه محمد مرسی را زندانی کرده و نبود این مرکز سازماندهی شده، بهترین فرصت برای ارتشی ها بود که از تشتت ایجاد شده در میان مردم شروع به محدودیت های سنگین و در نتیجه منتهی به کشتار در مصر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه محوریت فعالیت اخوان المسلمین، همیشه نبرد مسلحانه بوده، افزود: اخوانی ها سه شاخه فرهنگی، نظامی، سیاسی را برای فعالیت خود تعریف کرده اند؛ ولی محوریت اصلی خود را مبتنی بر محور نظامی گذاشته اند، یعنی مبارزه مسلحانه. به همین دلیل بود که اخوانی ها در اواسط فعالیتشان به خاطر شکست، رئیس شان را ترور کردند و سپس دست از عملیات مسلحانه کشیده و رو به اعمال مسالمت آمیز زدند.

دکتر نجفی تصریح کرد: در ذات اخوانی ها درگیری های خشونت آمیز برای رسیدن به اهدافشان همواره وجود دارد؛ یعنی اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، قطعا ارتشی ها می دانند در وجود اخوان روح و محور مبارزاتی وجود دارد و حتی آنها حاضرند برای رسیدن به اهدافشان از جان مایه بگذارند همین طور که اخوانی ها 75 سال برای پایداری اهدافشان به مبارزه با مخالفان پرداختند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: تصور می کنم اگر جنگ داخلی در مصر آغاز شود، قطعا شرایط مصر از وضع فعلی بدتر خواهد شد و به نظرم بعید است میان ارتش و اخوان سازش و آشتی ایجاد شود؛ البته شاید یک نوع مصالحه های سیاسی میان آنها روی دهد که قابل پیش بینی است؛ ولی به دلیل اینکه به لحاظ محوری این دو گروه با هم فرق دارند، بعید می دانم سازش بین آنها صورت گیرد.

نجفی یادآور شد: باتوجه به اینکه روح دیکتاتوری و ددمنشانه در ارتش مصر وجود دارد و متأثر از نیروهای غربی است، از این رو دو گروه اخوان و ارتش نمی توانند با یکدیگر سازش داشته باشند.

وی ادامه داد: اخوانی ها نقش محوری در تولید حکومت دموکراسی در مصر داشته اند و به هیچ وجه نمی توان اخوان المسلمین را از محور حکومت مصر جدایی پذیر بدانیم، بنابراین آینده مصر متعلق به این گروه است؛ اخوان معتقد است که با دموکراسی بالا آمده و هیچ خدشه ای به مشروعیت و مقبولیت آن وارد نیست.

این تحلیل گر مسائل خاورمیانه افزود: ارتش می خواهد حرکت ملی مصر را از بین ببرد از این رو آنها می خواهند اخوان وجود داشته باشد، ولی نه اخوان حاکم است که بتواند تعیین و تکلیف در مصر کند بلکه می خواهند اخوان در حاشیه باشد.

وی گفت: امروزه درعرصه بین الملل پذیرفته شده که  اخوان نه با کودتا، نه با بحران و نابودی و نه با نسل کشی ایجاد شده، بلکه اخوان با تکیه بر انقلاب مردمی با پای خود ایستاده است.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه مصر از یک قدمت بالایی در فرهنگ و عرصه سیاست کشوری برخوردار است، تصریح کرد: مصر دارای عقبه و افکار بزرگ است بطوری که هم اکنون مصر لنگر جهان عرب است و نقش محوری بر سایر کشورها دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعید نیست اگر اخوان و ارتش مصر با هم سازش نکنند و اجازه ندهند اخوان بر مدار حکومت بچرخد، مصر به سوی دو قطبی شدن پیش برود، چرا که بخشی از استعدادهای موجود در مصر مربوط به لیبرال و بخشی مربوط به سکولارها و از سویی متعلق به مذهبی هاست؛ احتمال دارد سلفی ها از تشتت ایجاد شده در مصر، از گروه اخوان شروع به سرباز گیری کنند که این حرکت خطرناکی است که باید ملت مصر هوشیار و مواظب این حرکت احتمالی آنها باشد.

دکترنجفی تصریح کرد: اگر اخوان و ارتش مصر سازش با هم نداشته باشند، قطعا دو قطبی شدن مصر را در آینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود و قطعا قدرت های غربی و اروپایی نیز در قضایای مصر و تجزیه آن ورود پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه پذیرش صلح و سازش برای اخوانی ها بسیار سخت است، اظهار داشت: مشکل کار اینجاست که می خواهند دولتی را که با دموکراسی بالا آمده را با دیکتاتوری از میان بردارند که این حرکت با عقل و منطق همخوانی ندارد؛ معتقدم اگر بخواهد بحث سازش پیش بیاید، باید اخوانی ها از یکسری مبانی فکری خود عبور کنند چون به لحاظ فکری با ارتشی ها در تضاد هستند و از سویی منافع غرب نیز در خطر است.

دکتر نجفی اظهار داشت: اگر اخوانی ها با روح جهادی شان و با همه استعدادهای قبلی خود روی حرف خود بمانند، قطعا بنده جنگ داخلی در مصر را پیش بینی می کنم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار