خالد قدومی:

محرمانه بودن مذاکرات سازش بسیار خطرناک است/ این مذاکرات یک جنگ روانی است

نماینده جنبش حماس در تهران گفت: مذاکرات سازش یک جنگ روانی بوده و پیگیری روند مذاکرات از آغاز تاکنون نشان می دهد که هیچگاه منافع مردم فلسطین در نظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵ - 09December 2013

محرمانه بودن مذاکرات سازش بسیار خطرناک است/ این مذاکرات یک جنگ روانی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، از زمانی که سرزمین فلسطین به اشغال صهیونیستها در آمد همواره مذاکراتی با عنوان صلح و به بهانه حل و فصل اختلافات فلسطینیان و صهیونیستها انجام شده که تقریبا تمامی آنها تاکنون نتیجهای در بر نداشته و گاهی نیز مسائل خفتباری به فلسطینیها در این مذاکرات تحمیل شده است.

اخیراً محتوای طرح امنیتی پیشنهادی واشنگتن برای سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از سوی برخی رسانههای این رژیم افشا شد که از مهمترین موضوعات مطرح در این طرح حضور بلندمدت نظامیان صهیونیست در امتداد رود اردن در منطقه دره اردن و در دست داشتن و حفظ کنترل گذرگاههای مرزی است. همچنین براساس این طرح نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی اجازه دارند که وارد مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان شده و مانع از اجرای عملیات ضد اسرائیلی علیه این رژیم شوند.

"خالد قدومی" نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران، طی بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در گفتوگویی مشروح با خبرنگار ما ضمن اشاره به مذاکرات سازش، به تبیین وضعیت فعلی جنبش حماس پرداخت. متن این گفتوگو در ذیل آمده است.

قدومی با بیان اینکه در شرایط فعلی، اولویت ما به نتیجه رسیدن مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی نیست؛ بلکه اولویت، سازماندهی اوضاع داخلی فلسطین است، اظهار داشت: شرایط حاکم بر مذاکرات به نفع ملت فلسطین نبوده و تاکنون حقوق فلسطینیان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به روند مذاکرات افزود: مذاکرات سازش اولویت امروز فلسطین نیست؛ زیرا پیگیری روند مذاکرات از آغاز تاکنون نشان می دهد که هیچگاه منافع مردم فلسطین در نظر گرفته نشده و حقوقشان همواره پایمال شده است؛ از طرف دیگر شخصی که به عنوان نماینده مردم فلسطین در این مذاکرات حضور دارد در حقیقیت نماینده اقلیت مردم فلسطین است.

نماینده جنبش حماس در تهران تصریح کرد: محرمانه بودن مذاکرات بسیار خطرناک است، زیرا اگر روند مذاکرات خوب است، لزومی به مخفی کردن آن از مردم نیست.

وی اذعان داشت: نه تنها مردم بلکه هیچ یک از گروههای فلسطینی مانند کمیته مرکزی فلسطین و سازمان آزادی بخش فلسطین نیز از روند مذاکرات آگاهی ندارند.

قدومی با اشاره به غیر قانونی بودن مذاکرات سازش، تاکید کرد: محمود عباس نماینده همه مردم فلسطین نیست و نباید فلسطین به معامله گذاشته شود.

نماینده جنبش حماس مذاکرات سازش را یک جنگ روانی دانست و عنوان داشت: هیچ یک از طرفین نمی دانند چه هدفی از مذاکرات دارند و بعد از مذاکرات اسپانیا نیز اعتبار آن نزد جامعه بین الملل از بین رفت.

وی بیان کرد: ابتدا همه گروه های فلسطینی باید بر برنامه ای ملی به توافق برسند و در اجرای آن با یکدیگر همسو و متحد باشند.

نماینده جنبش مقاومت حماس با اشاره به عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در قبال ملت فلسطین و جامعه جهانی، افزود: هیچ یک از قطعنامه های تصویب شده در سازمان ملل اجرا نشده و اعضای سازمان ملل به آن احترام نمی گذارند.

برخورد غیر عادلانه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع فلسطین

وی با ناعادلانه خواندن برخورد شورای امنیت سازمان ملل با موضوع فلسطین، تصریح کرد: طبق قطعنامه 194 شورای امنیت، شرط عضویت اسرائیل در سازمان ملل، خروج از مناطق اشغالی و بازگشت به مرزهای سال 1967 میلادی و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین های خود بود که هیچ گاه محقق نشد.

قدومی ادامه داد: هدف آمریکا و اسرائیل از مذاکرات سازش، بهبود چهرهشان در بین افکار عمومی جهان است و طرف فلسطینی حاضر در مذاکرات نیز برنامه مشخص و روشنی ندارد و تنها به فکر بازگرداندن مشروعیت خویش در آستانه انتخابات است.

وی در خصوص برنامه های جنبش حماس برای مقابله با این روند، اظهار داشت: ابتدا باید پیامدها و خطرات روند سازش را برای مردم تبیین کرد و مانع از به اشتباه افتادن طرف فلسطینی حاضر در مذاکرات شد. همچنین تمام گروه های فلسطینی باید به یک آشتی ملی برسند.

نماینده جنبش حماس در ایران با اشاره به آشتی ملی بین گروه های فلسطینی گفت: ما به صورت روزانه با سایر گروه های فلسطینی در تماس هستیم تا بتوانیم به نتیجه ای واحد برسیم و چگونگی اجرای پروژه آشتی ملی در فلسطین را تعریف کرده و اجرا کنیم.

قدومی با اشاره به این که نحوه مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل را باید متناسب با شرایط و اوضاع فلسطین فعال کرد، تصریح کرد: باید موانع را از راه مقاومت مسلحانه برداشت. مثلا تونلی که در غزه کشف شد و شکار هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل در آسمان غزه توسط گروه های مقاومت نشان دهنده این است که مقاومت شبانه روزی در حال فعالیت است و هیچ گاه خواب نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون گروه های مبارز فلسطینی به دو نوع فعالیت مبارزاتی معتقدند، افزود: گروه اول، اعضای سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) هستند که اعتقادی به مقاومت مسلحانه ندارند در صورتی که سایر گروه های فلسطینی به مقاومت مسلحانه اعتقاد دارند.

مذاکرات سازش هیچ مشروعیتی نزد ملت فلسطین ندارد

نماینده جنبش حماس با غیر قابل مقایسه دانستن مذاکرات هسته ای ایران و مذاکرات سازش تصریح کرد: هرچند در دنیای سیاست بین رقبا و کشورهای مخالف یکدیگر مذاکراتی صورت می گیرد؛ اما مذاکرات سازش هیچ مشروعیتی نزد ملت فلسطین ندارد؛ زیرا فلسطین کشور مستقلی نبوده و فاقد آزادی لازم برای نشستن پشت میز مذاکرات است.

وی افزود: مذاکرات برای ما یادآور داستان یک زندانی است که با زندانبان خود مذاکره می کند تا اوضاع اجتماعی زندان را بهبود بخشد، در حالی که تنها چیزی که ما به دنبال آن هستیم برکناری این زندانبان است.

قدومی با اشاره به این که هدف مذاکرات سازش بهبود چهره اسرائیل در جهان است و هیچ فایده ای برای فلسطینیان ندارد، خاطرنشان کرد: هرکس دیدگاه جنبش حماس را درباره مذاکرات سازش بپرسد ما می گوییم تنها راه نجات ملت فلسطین ادامه دادن مقاومت است.

وی افکار عمومی دنیا را به دو گروه موافق و مخالف با مقاومت تقسیم و بیان کرد: گروهی مقاومت را با عنوان با تروریست می خوانند و حماس، حزب الله و سایر گروه های مقاومت را در لیست تروریست ها قرار می دهند، در حالی که در کنار آنها گروه دیگری وجود دارد که معتقد است ملتهای تحت اشغال باید مقاومت کنند تا از دست اشغالگر رهایی یابند، این گروه نه تنها مقاومت را خشونت نمی دانند؛ بلکه آن را حق قانونی ما می داند.

قدومی با اشاره به اینکه مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر حق ملت فلسطین است، افزود: وظیفه ما تقویت مقاومت و ایجاد شرایطی است که طرف اسرائیلی شروط فلسطینیان را بپذیرد، برنامه هایی مانند جنگ های چریکی و غیر کلاسیک سال های 2008 و 2012 یا حفر تونلی که غزه را به داخل فلسطین اشغالی وصل می کرد.

وی با اشاره به وجود اختلاف بین گروه های فلسطینی گفت: دو برنامه متفاوت در داخل فلسطین وجود دارد که هر دو بر منافع و مصلحت فلسطین ازنظر ایدئولوژی و نظری اجماع دارند؛ زیرا قطب نمای تمام آنها فلسطین است.

نماینده جنبش حماس با بیان اینکه ما باید حول محور مسائل مشترک فعالیت کنیم، تصریح کرد: در مذاکرات احساس می شود که یک طرف سوم غایب هم حضور دارد، که آن فشارهای غربی و بین المللی است.

قدومی گروه های فلسطینی مذاکره کننده را به دنبال پیداکردن مشروعیت برای خود دانست و خاطرنشان کرد: من، اسرائیل، آمریکا و طرف مذاکره کننده فلسطینی را سرزنش می کنم، چرا که به دنبال مشروعیت برای خود هستند.

نماینده جنبش حماس با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم در کنار برادران فلسطینی خود باشیم تا بدون هیچ قید و شرطی بر سر میز مذاکره حضور یابند، افزود: برنامه آشتی ملی یک بسته کامل و همه جانبه است که همه باید آن را بپذیریم.

اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای یهودیسازی قدس شریف

وی با بیان اینکه حدود 4 سال است اقدامات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان، و یهودی سازی قدس شریف شدت بیشتری گرفته، تاکید کرد: جنبش های مقاومت تلاش می کنند جلوی این گونه اقدامات را گرفته و به مردم کمک کنند تا زندگی روزمره و اجتماعی تقویت شود، و بتوان در برابر اقدامات شدید و افراطی مقاومت کرد. اقداماتی مانند تخریب خانه ها، مالیات های سنگین، جلوگیری از تعلیم و آموزش.

قدومی با یادآوری اینکه تشکیلات خودگردان باید 50 درصد از بودجه خود را صرف قدس کند، تصریح کرد: متاسفانه تشکیلات خودگردان از این اقدام صرف نظر کرده، و این موضوع باعث آوارگی و کوچ اجباری ساکنین قدس شده است.

وی با اشاره به فعالیت های بخش خصوصی در قدس و کرانه باختری افزود: تشکیل گروه های مدنی برای حمایت از مسجد الاقصی، تشکیل کلاس های دارالتحفیظ قرآن، برنامه هجرت به سمت مسجدالاقصی برای حضور مداوم در این مسجد، فعالیت های مسالمت آمیز گسترده علیه شهرک سازی باعث فشار بر رژیم صهیونیستی می شود.

نماینده جنبش حماس با بیان اینکه قدس و کرانه باختری جزئی از برنامه های مقاومت مسلحانه است، افزود: شرایط فعلی خاص بوده واین خاص بودن مانع از تلاش مقاومت نمی شود.

قدومی اقدامات اسرائیل علیه مسجد الاقصی را سه مرحله دانست و گفت: یهودی سازی برای تغییر هویت اسلامی، یهودی سازی برای تغییر آثار مسیحی مانند تغییر اسم خیابان های تاریخی، اسلامی و بازارها به اسم های عبری و یهودی و تغییر ساختار جمعیتی قدس، برای تغییر موازنه جمعیت به نفع یهودیان، سه برنامه ای است که در دستور کار اسرائیل قرار دارد.

وی افزود: صهیونیسم برای تغییر ساختار جمعیتی قدس، ابتدا کوچ اجباری و تبعید فلسطینیان را در دستور کار خود قرار داده و پس از آن مانع از بازگشت آنان به خانه هایشان شد.

قدومی با اشاره به اینکه امروز نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در جهت سازماندهی شهرک سازی پیش می رود، افزود: امروز شهرهای پراکنده را حذف کرده و واحد های مسکونی جدید را توسعه می دهند تا قدس به یک شهرک یهودی تبدیل شود.

نماینده جنبش حماس با اذعان به اینکه هدف از حفر تونل در زیر مسجدالاقصی، سست شدن و فرو ریختن پایه های آن است، خاطرنشان کرد: از کشورهای عربی و اسلامی در سطح رسمی انتظار خاصی نداشته و تمام امیدمان به ملت ها است چون ما بعد از توکل بر خدا تکیه بر ملتهای عربی و اسلامی داریم.

وی با یادآوری این مطلب که مساله فلسطین چه در گذشته و در آینده برای جهان اسلام وحدت بخش بوده و همه انسان ها باید برای پیروزی فلسطین هرچه در توان دارند ارائه کنند، ادامه داد: امروز مشکل اساسی جهان اسلام تفرقه است؛ بهطوریکه ماه قبل در یکی از روزنامه عبری زبان کاریکاتوری چاپ شد که در آن مجموعه ای از خانه ها در حال سوختن بود و روی همه خانه ها پرچم کشورهای عربی نصب شده بود و در طرف دیگر خانه ای با پرچم اسرائیل بود و همه چیز خوب بود.

نتایج تحولات کشورهای اسلامی و عربی

قدومی با اشاره به اینکه آنچه امروز در کشورهای عربی و اسلامی می گذرد، از نظر استراتژیک یک تحول مثبت است، گفت: صرف نظر از فروپاشی و سقوط حکومت های دیکتاتوری آنچه امروز در کشورهای منطقه اتفاق می افتد باعث توسعه رفاه اقتصادی و آزادی بیان شده و منجر به ثبات امنیت و توسعه کشورهای منطقه می شود.

وی افزود: باید دقت کرد که استکبار جهانی آزادی و ثبات کشور های اسلامی را نخواسته و اجازه نخواهد داد که امت اسلام به این هدف خود برسد؛ بنابراین تلاش هایی را برای انحراف و مصادره انقلاب های صورت گرفته انجام می دهد.

نماینده حماس با اشاره به اینکه ما باید به طور متوازن پیش برویم و به هویت امت اسلامی توجه کنیم، ادامه داد: صهیونیستها همچنان به روند محاصره قدس بزرگ، یهودى سازى این شهر، جدا کردن آن از محیط فلسطینى اش و اخراج ساکنان عرب و مسلمانش تداوم مى بخشد.

وی با بیان اینکه مذاکرات سازش از آغاز تاکنون هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین و امت اسلامی نداشته یادآور شد: از زمان مذاکرات مادرید در سال 1991، رژیم صهیونیستی همواره با حق بازگشت آوارگان فلسطینی مخالفت کرده و پروژه شهرک سازی را متوقف نکرده است که نشان دهنده عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در مقابل جامعه جهانی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار