گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت

برای شناخت لایه های مختلف دفاع مقدس زبانی به جز هنر نداریم/ دفاع مقدس رنسانس فرهنگ و هنر ایران است

آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور دکتر علی لاریجانی، سردارمحمدرضا نقدی، سینماگران، هنرمندان و جمعی از خانواده ی شهدا در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲ - 22September 2014

برای شناخت لایه های مختلف دفاع مقدس زبانی به جز هنر نداریم/ دفاع مقدس رنسانس فرهنگ و هنر ایران است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شامگاه روز یکشنبه 30 مهرماه با حضور دکتر علی لاریجانی، سردار محمدرضانقدی، سینماگران، هنرمندان و جمعی از خانواده ی شهدا در تالار وحدت برگزار شد.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت:امیدوارم حرکت های اینگونه در عرصه ی هنر دفاع مقدس گسترش پیدا کند و بیشتر شاهد حرکت های اینچنین در هنر دفاع مقدس باشیم.هفته دفاع مقدس فرصتی است تا در خصوص یک اتفاق مهم در تاریخ ایران صحبت کنیم.

لاریجانی ادامه داد:احساس من این است که امروز ایران اسلامی از یک ظرفیت ارزشمند در حوزه هنر است و این یک پشتوانه ی عظیم برای تولیدات هنری است. از این رو مسئولیت سنگینی به دوش هنرمندان در این عرصه است.

وی افزود:ممکن است امروز جوانی از ما بپرسد که چرا باید مدام خاطرات آن روز های سخت را مرور کنیم برای اینکه به این سؤال پاسخ داده شود هنرمندان باید وقایع آن روز را به تصویر بگشند تا عظمت این اتفاق که شرایط منطقه را تغییر داد برای نسل های آینده ملموس شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:در طول تاریخ بشر جنگ همواره با سختی همراه بوده است اما اگر ایمان در این جنگ ها وجود داشته باشد با نوعی حیات همراه خواهد بود.

وی افزود:در درون جنگ خم کین است و هم مهر و یک ملت باید این دو را بشناسد.کین را برای شناخت دشمنانش و مهر را برای شناخت رویش هایی که در این دوران برایش به وجود آمده اند.

لاریجانی خاطر نشان کرد:حضرت آیت الله جوادی آملی سخن گران بهایی دارند، ایشان می فرمایند«اگر کسی دنیا را نشناسد فریب می خورد از مهرش کیش می بازد و از قهرش خویش» این سخن ارزشمند می گوید که ما باید در دنیا شناخت صحیحی از دنیا داشته باشیم تا بتوانیم از گذشته درس بگیریم و برای آینده از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد:دفاع مقدس لایه های مختلفی داشت و ما برای انتقال این لایه ها زبانی به جز زبان هنر نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در صحبتهای خود با اشاره به دشمنیهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ملت ایران صورت گرفت و با یادآوری خاطرات آن دوران و خیانتهای بنیصدر رئیس جمهور وقت و کمکهایی که آمریکا و متحدانش به رژیم بعث برای حمله به ملت ایران انجام دادند و پس از پایان جنگ تحمیلی مقاومت جدیدی در لبنان و فلسطین شکل گرفت،افزود: کار شما هنرمندان از این جهت دارای اهمیت است که لایههای اصلی این جریان را نشان می دهید که امروز چه کسانی در منطقه آتش به پا میکنند.

علی لاریجانی ادامه داد: زبان هنر میتواند در خصوص این را روشنگری کند و این جریان هنر مقاومت مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و باید شما را تحسین کرد که یک روشنگری بزرگ بر دوش دارید و باید بیاموزید به جوانان این کشور راه صراط مستقیم انقلاب را تا بتوانند بار مسئولیتهای مختلف را بر دوش بکشند.

محمد خزایی دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت:ابتدا بنا داشتم گزارشی در خصوص این دوره از جشنواره ارائه دهم اما صبح نامه ای به دستم رسید است که می خواهم به جای گزارش متن این نامه را برای شما بخوانم.

در ادامه این مراسم از ابوالقاسم طالبی،مرتضی شعبانی،جهانبخش سلطانی و محمدتقی فهیم به پاس چند دهه فعالیت در عرصه هنر دفاع مقدس به عنوان پیشکسوتان این عرصه تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم رایزن فرهنگی سوریه در جمهوری اسلامی ایران با حضور بر روی سن متن پیام دکتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به دبیر جشنواره فیلم مقاومت قرائت کرد.

همچنین حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: در جمع خانواده معزز شهدا و در جلسهای که به نام مقاومت است جای گفتن نیست. چه میتوان گفت در آغاز هفته دفاع مقدس که آغاز عروج شعلهها است اما خدمت خانواده معزز شهدا عرض میکنم اگر ما هستیم و اگر پشت تریبون هستیم و اگر ایران جزیره ثبات و آرامش است به خاطر آن خورشیدها و ستارههایی است که روزی رفتند و امروز نیستند.

ایوبی ادامه داد:دفاع مقدس آغاز خود باوری ملت ایران بود. در جریان دفاع مقدس بود که ما دریافتیم کوه قافی در کار نیست و سیمرغی در کار نیست بلکه سیمرغ خود ما هستیم.

معاون وزیر ارشاد افزود:دفاع مقدس رنسانس فرهنگ و هنر ایران است.در جریان دفاع مقدس همه ی هنر هایی که امروز داریم از جمله عکاسی،گرافیک،خوشنویسی احیا شد سینمای امروز ما نیز مرهون دفاع مقدس است.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: تشکر میکنم از دستاندرکاران جشنواره و آقای خزاعی بابت برگزاری این رویداد و خوشحالیم که سهم کوچکی در آن داریم. این جشنواره نامش مقاومت است و دفاع مقدس یکی از جلوههای مقاومت است، جهان امروز در مقابل هجوم فرهنگی آمریکا به زانو درآمده و طبق آخرین آمار تنها 10 درصد فروش فیلمهای اروپایی مربوط به فیلمهای اروپایی است و در این شرایط تنها سینمایی که سربلند است مقابل نظام استکباری آمریکا سینمای ایران است.

وی افزود: آنقدر رفرنس دارم از بزرگان اروپایی که به من گفتند با استفاده از سینمای ایران در مقابل سینمای آمریکا ایستادهایم که نشان میدهد سینمای ایران چه جایگاهی دارد.

ایوبی در ادامه گفت:دفاع مقدس عرصه ی بسیار مهمی است بهشتی به روی زمین آفریده شد وقتی به جبهه می رفتیم به عینه بهشت را می دیدیم. امروز امیدواریم که ویژگی های آن بهشتیان را در سینمای مقاومت ببینیم. اگر میخواهیم بهشت را ترسیم کنیم برای نسل امروز باید بدانیم این سینما کار دل است و کار پیشانی نیست.

ایوبی در خاتمه صحبتهایش اظهار داشت: اگر سینمای مقاومت را میخواهیم باید همه ارادههای پراکنده را جمع کنیم و همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران باید تمام قد پای سینمای دفاع مقدس بایستند و این حرفها را به جهان خسته از مدرنیته عرضه کنند.

همچنین در پایان این مراسم از خانواده های شهید باغبانی،شریفی راد و رنجبر به عنوان شهدای هنر مقاومت تقدیر شد.

براساس این گزارش، افرادی همچون علی لاریجانی، سردارمحمدرضا  نقدی، سردار جواد جباری، حجت الله ایوبی، علیرضا رضاداد، محمد احسانی، محمدرضا جعفری جلوه، محمدمهدی عسگرپور،  حسین مسافر آستانه، محمد مهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا شرف الدین، منوچهر محمدی، قاسم قلی پور، کامران ملکی،حبیب الله کاسه ساز، محسن علی اکبری، علی روئین تن، محسن علی اکبری، علی اصغر جعفری، سیاوش حقیقی، بابک حمیدیان، سعید الهی، فریدون حسن پور، یدالله صمدی، سعید الهی، حسین فرح بخش، حسن نجاریان، سید احمد میرعلایی، شهاب اسفندیاری، مصطفی رزاق کریمی، سعید ابوطالب، محمدرضا شریفی نیا، محمدرضا ورزی، وحید یامین پور، لوریس چکناواریان، مسعود اطیابی، ناصر شفق، مهدی فیوضی، بهرام عظیمی، کامبیز نوروزی،علیرضا کمالی پور، رحیم رحیمی پور، نقی نعمتی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمد ابراهیم معیری، محمود گبرلو، انسیه شاه حسینی، هادی مقدم دوست، مسعود فروتن، حسن نقاش زاده، روح الله سهرابی، سید سعید سیدزاده ،محمد صدری،  روح الله حجازی، اصغر پورحاجریان، یدالله صمدی، جواد اردکانی، ناصر هاشم زاده،  فرامرز روشنایی، شهاب اسفندیاری، اسماعیل احمدی، رضا رستگار، علی قائم مقامی، علی غفاری، محمدرضا شفیعی، ایرج تقی پور، مهرداد خوشبخت، پژمان شریفی راد، حبیب الله بهمنی، سحر عصر آزاد و خانواده های شهیدان تندگویان، پوررحیمی، جهان آرا، رجبی، هادی، آقاجانلو ، آبشناسان، طوقانی، خاکی ، در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار