همایش علمی «سینمای مقاومت» آغاز شد

همایشی برای بازگو کردن روایت‌های مدفون شده درباره سینما/ خلا آکادمیک سینمای مقامت و دفاع مقدس پر می شود

مراسم افتتاحیه همایش علمی «سینمای مقاومت» سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری، حبیب احمدزاده، سردار جباری، مسعود نقاش‌زاده و محمدرضا شرف‌الدین در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶ - 27September 2014

همایشی برای بازگو کردن روایت‌های مدفون شده درباره سینما/ خلا آکادمیک سینمای مقامت و دفاع مقدس پر می شود

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس مراسم افتتاحیه همایش علمی «سینمای مقاومت؛ نظریهها، سیاستها، نقدها» سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری، حبیب احمدزاده، سردار جباری، مسعود نقاشزاده و محمدرضا شرفالدین در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

طبق برنامه امروز، حبیب احمدزاده، مسعود نقاش زاده، محمود اربابی، احمد امین فرد، سید محسن هاشمی، ناصر مقدم، لاله مقدم، سوسن خطایی، اصغر فهیمیفر، مریم نقیبی محمدرضا جوادی یگانه، محمد آقاسی، سید میثم مطهری و مجید کیانیان به ارائه مقاله در این همایش میپردازند.

شهاب اسفندیاری، دبیر این همایش در ابتدای جلسه گفت: در طول یک هفته جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد. برای این که ما فاصله نزدیکی به دفاع مقدس داشته باشیم همایش را در این هفته برنامه ریزی کردیم، با اینکه می دانستیم در اوایل مهر دانشگاه ها شور و نشاط وسط سال را ندارد. امیدواریم در ادامه شاهد حضور عموم دانشجویان، اساتید و علاقمندان در این همایش باشیم.

وی افزود: این اولین بار است که این همایش با این موضوع برگزار می شود. در سالهای گذشته چنین همایشی را در جشنواره مقاومت نداشتیم. امیدواریم درس هایی که از این دوره می گیریم زمینه ساز برگزاری خوب دورههای بعد باشد.

دبیر همایش علمی سینما مقاومت تاکید کرد: امام خمینی(ره) در کتاب معروف شرح حدیث، تفسیری از خلقت عقل و جهل ارائه میدهند و برای هرکدام از آنها ارتشی را بر میشمارند که در برابر هم می ایستند. این دو لشگر همواره در تعارض هستند. مقاومت در برابر جمود جهل، ظلم و کفر یکی از مبانی تبیین مفهوم مقاومت است. انقلاب اسلامی عرصه ای در برابر حکومت های استکباری و به علاوه گفتمان سکولاریسم است. انقلاب اسلامی آغاز نهضت غرب زدایی است.

اسفندیاری گفت: امروز در خود جهان غرب، شاهد نظریه هایی درباره نهضت غرب زدایی ایران هستیم. در سینما دیگر صحبت از تاریخ سینما نیست بلکه حرف از تاریخهای سینماست که متعلق به ملتهای مختلف است. غرب امروز به دنبال شناخت سینماهای جای جای دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش بازگو کننده روایتهای مدفون شده درباره سینما باشد که از یاد رفته اند. نباید بگذاریم این روایتها به حاشیه بروند. امیدواریم خلا آکادمیک در زمینه سینمای مقامت و دفاع مقدس پر شود و شاهد افتتاح رشته هایی در این زمینه باشیم.

در ادامه محمدرضا شرف الدین، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: شروع هفته دفاع مقدس و شکست حصر آبادان را تبریک می گویم که هرکدام نیاز به شناخت گسترده دارد. ما داریم گام های اول را در شناخت مقاومت بر می داریم تا بتوانیم آن را به صورت نقد کلاسیک در آوریم. امیدواریم این موضوع در همه علوم و مخصوصا علوم انسانی مورد توجه قرار بگیرد تا جای این اندیشه را در جهان باز کنیم.

در ادامه یونس نوربخش، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  گفت: جنگ حادثه تلخی بود اما دفاع مقدس فرهنگ ساز هم بود. فرهنگ مقاومت، گذشت، ایثار و ایستادگی در برابر استکبار در جنگ ما مطرح شد. در ان دوره همه ملت منسجم دربرابر دشمنان و کسانی که در پی تحقیر ملت ایران بودند، ایستادند.

وی افزود: ادبیات جنگ و حماسه همیشه دو ژانر مورد علاقه مردم بوده است. اما جنگ 8 ساله ما ادبیات جدیدی با معیارهای جدید خلق کرد، ادبیات مقاومت و پایداری که بر خواسته از ادبیات ملی و مذهبی ماست که نه تاریخ آن سپری شده است و نه در تصاحب فرد یا گروهی است. باید قبول کرد این بخش مهمی از تاریخ ماست که نباید دستخوش بازی های سیاسی گردد.

نوربخش در پایان گفت: آنچه در دنیا رایج است ادبیات جنگ است که بیشتر به یاس می پردازد و یا قهرمانان هالیوودی را می سازد اما ادبیات مقاومت یعنی ایستادگی در برابر مستکبران و بازگشت به خویشتن، یعنی مقاومت در برابر انواع سلطهها، این ادبیات، ادبیات یاس نیست بلکه ادبیات امید است. ادبیات مقاومت ترویج خشونت نیست بلکه ترویج آزادی خواهی است. این ادبیات، اعتراض به ماشین تبلیغات غرب است. علوم اجتماعی ما باید با این ادبیات آشنا شود. سینمای مقاومت سینمای جدیدی است که انسان چند صاحتی را به دنیا معرفی میکند.

«روشهای نوین ارائه فرهنگ دفاع مقدس» اولین مقالهای است که در این همایش توسط حبیب احمدزاده، استادیار دانشگاه هنر و نویسنده آثار دفاع مقدس ارائه میشود. این مقاله با ارائه مثالهایی به روش نادرست ما به معرفی سینمای دفاع مقدس به مردم و دنیا اشاره کرد و نمونه های موفق معرفی کردن را ذکر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار