مهندس چمران در سی و دومین سالگرد شهادت شهید چمران:

شهید چمران اولین دانشمند هسته‌ای ایران بود/ دفاع مقدس بزرگترین فراز تاریخ کشور ماست

به مناسبت سی ودومین سالگرد شهادت دکترمصطفی چمران نشست خبری در محل "بنیاد شهید چمران" با حضور مهنس مهدی چمران، برادر این شهید بزرگ برگزارشد.
کد خبر: ۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷ - 18June 2013

شهید چمران اولین دانشمند هسته‌ای ایران بود/ دفاع مقدس بزرگترین فراز تاریخ کشور ماست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس در این نشست خبری، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: روز 31 خرداد سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران در دهلاویه بود که از همان سال شهادت تاکنون هر ساله مراسم بزرگداشت این شهید در داخل و خارج از کشور برگزار می شود .

وی با اشاره به اینکه بزرگترین فراز تاریخ کشور ما دفاع مقدس و دفاع 8 ساله ما بوده است، گفت: اگر بخواهیم در طول تاریخ مان به بزرگترین پدیده تاریخی اشاره و به آن افتخار کنیم بدون شک دفاع مقدس  یک نمونه کامل و بی نظیر در طول تاریخ کشور ماست.

مهندس چمران بیان کرد: در طول دفاع مقدس شهدای زیادی داشتیم که وظیفه ما بزرگداشت یاد، نام و راه این شهدای بزرگوار است و شهید چمران یکی از این شهدای گرانقدر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ماست که می توان گفت او یک رزمنده ای بی نظیر در کشور ما و حتی فراتر از کشور ما بود.

وی با اشاره به شخصیت والای این مبارز افزود: در هر نقطه ای از دنیا وقتی در میافت که مکتب و تفکر او تحت فشار است و یا بی گناهی تحت ظلم است اگر می توانست قطعا به کمک او می شتافت. حتی به ساکنان تحت ستم آفریقا کمک می کرد و برای نجات آنها تلاش می کند.

وی بیان کرد: او یک شخصیت فراملی و فرا زمانی بود و اگر اعتقاد او به مکتب اسلام نبود و این وابستگی و ارزش شدید مکتبی او نبود قطعا دیگر مکاتب که دارای تبلیغات وسیعتری در دنیا هستند امروز نام آنها در دنیا پر شده بود.

وی افزود: شهید چمران یک شخصیت بینظیری است که وجوه گوناگون زندگی و تضادها را در کنار هم به خوبی جمع میکند. یک شخصیت بزرگ علمی و جهانی که میتوان او را اولین دانشمند هستهای ایران نام برد که علاوه بر دانشگاه تهران، در دانشگاههای تگزاس و برکلی کالیفورنیا توانست با عالیترین درجه علمی، دکتری فیزیک و الکترونیک و همچنین فیزیک پلاسما را دریافت کند و در زمان خود جزو 10 دانشمند برجسته جهان در رشته تخصصی خود بود.

وی تاکید کرد: مبارزات شهید چمران از سال 1328 تا پیروزی انقلاب اسلامی نشانگر این واقعیت است که او یک مبارز خستگی ناپذیر سیاسی است.

چمران تصریح کرد: این شهید گرانقدر در کنار مبارزات سیاسی، مبارزات دینی اعتقادی و مذهبی خود را هم انجام میداد که از آن جمله میتوان به فعالیتهای وی در انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا و دانشجویان مسلمان همه کشورها اشاره کرد. تمامی این مبارزات از او یک شخصیت عارف مجاهد ساخته بود البته عرفان و خلوص او دنیای بزرگی است و میتوان گفت بارزترین نمود شخصیتی او عرفان و اعتقادات پاکش محسوب می شود

رئیس بنیاد شهید چمران با بیان اینکه در کنار همه موارد یاد شده، دکتر چمران یک مدیر توانمند و سازمانده بود، افزود: مثلا در لبنان  در کنار امام موسی صدر " حرکت محرومین" و"حرکت امل" را پایهگذاری کرد که پایههای تشکیل حزبالله امروز به شمار میروند.

وی ادامه داد: در بازگشت به ایران نیز با تشکیل ستاد جنگهای منظم و نامنظم در کردستان و خوزستان نقش فعالی در روزهای آغازین جنگ ایفا کرد. او یک فرمانده توانا و استاد جنگهای منظم و نامنظم بود. به گونهای که عموم فرماندهان جنگ به توانمندی او پی برده بودند

وی با یادآوری اینکه شهید چمران همچنین یک هنرمند توانا، استاد خط، نقاشی زبردست و استادی توانا در رزمهای انفرادی و دفاع شخصی بود، گفت: به طور کلی میتوان گفت اگر هر یک از این صفات در هر فردی وجود داشته باشد میتوان او را به عنوان یک شخصیت مؤثر قلمداد کرد در حالی که همه این صفات یک جا در شهید چمران وجود داشت.

مهندس چمران در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگارن گفت: حرکتهای شهید چمران آغازگر راهی بود که به بیداری اسلامی امروز انجامید. او زمانی بیداری اسلامی را در لبنان آغاز کرد که در دنیای اسلام و خاورمیانه سخنی از این مسایل نبود. البته پیروزی انقلاب اسلامی این به این حرکت شهید چمران قوتی دو صد چندان بخشید.

وی گفت: با وجود اینکه شهید چمران در میان همه مبارزان قدیمی خاورمیانه و حتی کشورهای شمال آفریقا شناخته شده است اما در داخل کشور در مورد مجاهدتهای او کمتر نوشته و سخن گفته شده است و جا دارد به خاطر حفظ هویت اسلامی و ملیمان روی چنین شخصیتهای بزرگی که میتوانند الگوهای موثری برای جوانان امروز باشند کارهای فرهنگی بزرگی انجام دهیم و در این میان نقش رسانهها قابل توجه است.

چمران با اشاره به برنامههای مختلفی که برای گرامیداشت شهید چمران از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده، گفت:  در روزهای آینده نیز برنامههای مختلفی در این رابطه برگزار خواهد شد که از آن جمله میتوان به برنامه گرامیداشت شهید چمران در خانه موزه شهید، برنامه گرامیداشت انجمن مفاخر ملی ایران که به بحث علمی شهید چمران می پردازد، برنامه گرامیداشت بسیج اساتید و تقدیر از دانشمندان و استادان و همچنین برنامه ملی گرامیداشت این شهید در تالار بزرگ کشور اشاره کرد.البته برنامههای مختلفی نیز در شهرهای دیگر برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین سازمان ارتباطات اسلامی در نمایندگی های ایران در خارج از کشور برنامههایی در این زمینه پیشبینی کرده است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار