رمز گشایی از زندگی پیر جبهه‌ها در کتاب «حاجی بخشی»

«حاجی بخشی» شرح خاطرات مردی است که همه عمرش را در جهاد گذراند و در طول جنگ تحمیلی امید همه رزمندگان جوانی بود که با شعارهای به یادماندنی او به خط می‌زدند.
کد خبر: ۷۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷ - 03April 2016

رمز گشایی از زندگی پیر جبهه‌ها در کتاب «حاجی بخشی»

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در طول 8 ساله جنگ تحمیلی افرادی بودند که با همه بزرگیشان خود را تعمدا زیر سایه دیگران قرار میدادند و با وجود همه تاثیراتی که بر رزمندگان داشتهاند قدر ناشناخته ماندند. «حاج ذبیحالله بخشی» یکی از همین افراد است. او هر چند چهره شناخته شدهای برای رزمندگان آن سالها بود اما نسل جوان همچنان از این قهرمان همیشه دفاع مقدس درک عمیقی ندارد.

کتاب «حاجی بخشی» گامی دیر هنگام اما مثبت از سوی «محسن مطلق» است. این کتاب شرح خاطرات «حاج ذبیحالله بخشی» است که در 6 فصل به زندگی این پیر میدان جهاد میپردازد. خاطرات حاجی بخشی از دوران کودکیاش در روستای شمس آباد اراک آغاز و با پذیرش قطعنامه و عملیات مرصاد به اتمام میرسد.

در انتهای کتاب شرح اعلام و پاورقیها است که اطلاعات قابل ملاحظهای را درج کرده که میتواند برای محققین مورد استفاده قرار بگیرد.

قسمتی از متن کتاب

« یکی از افتخارات من، طرح جداسازی زن و مرد در اتوبوسهای شرکت واحد بود. حتی خود خانمهایی که مذهبی نبودند، میگفتند «خدا پدرتان را بیامرزد.» خوب زن و مرد قاطی بود، خانمها مخصوصا خیلی اذیت میشدند توی اتوبوسها و ماشینهای عمومی. ببینید، وقتی حریم آدمها رعایت شود، دیگر مثل یک فرهنگ در میآید. جزء آداب و رسوم مردم میشود. توی مترو هم با اینکه خانمها میتوانند توی قسمت مردانه سوار شوند ولی این قضیه جا افتاده و خود مردم رعایت میکنند. یک خانمی که یک جا ایستاده ، حریمش را رعایت میکنند.»

«حاجی بخشی» با عنوان فرعی « خاطرات شفاهی حاج ذبیحالله بخشی» به کوشش «محسن مطلق» در 232 صفحه مصور توسط انتشارت عماد فردا در 2000 نسخه منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار