روزنگاری‌هایی از «جنگ و زندگی» ارتش در انقلاب و دفاع‌مقدس

«جنگ و زندگی» خاطرات مکتوب یکی از قهرمانانی است که بیشتر از 6 سال مداوم در جبهه‌ها حضور داشته و حاوی نکات ناگفته فراوانی است.
کد خبر: ۷۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ - 12April 2016

روزنگاری‌هایی از «جنگ و زندگی» ارتش در انقلاب و دفاع‌مقدس

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ هشت ساله تحمیلی نقش موثری داشت که باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد. کتاب خواندنی «جنگ و زندگی» یکی از اقداماتی است که میتواند در این مسیر راهگشا باشد.

درباره نویسنده

سرتیپ2 ستاد سید بهاءالدین پزشکی طوسی متولد 1324 و فارغ التحصیل دانشکده افسری در سال 1349 است. او از شروع جنگ تحمیلی تا پایان آن به خدمت مشغول بود و در عملیاتهای تنگ حاحیان، مطلع فجر، فتح المبین، بیت المقدس و محرم شرکت نمود و در سال 1374 بازنشسته شد.

درباره کتاب

«جنگ و زندگی» شامل خاطرات روز نویسی «پزشکی طوسی» است که در دو بخش نوشته شده است.

بخش یکم: قبل از شروع جنگ، بازگشت امام خمینی(ع) و روزهای ابتدایی انقلاب

بخش دوم: از شروع جنگ تا پایان عملیات تنگ حاجیان.

این کتاب حجم زیادی ندارد و نثر آن حالتی گزارشی دارد و از این جهت کمی با کتابهای مشابه تفاوتهایی دارد و از آنجا که نویسنده خود از فرماندههان بوده و به طور مستقیم درگیر در عملیاتها بوده دیدی واقعیتر جنگ را روایت کرده است. بخصوص اینکه این خاطرات در همان زمان نوشته شده است.

قسمتی از متن کتاب

«... از داخل بوته آتش جهل نفاق، آتش حسادت، آتش تحریک آشوب خیز شیطان، فریاد زدم ... فرزندان عزیز دلبندم ما برای رئیس جمهور نمیجنگیم، ما برای دولت نمیجنگیم، ما برای مزد نمیجنگیم، ما مزدور نیستیم که برای مزد بجنگیم. ما برای خاموش کردن آتش دلسوختگان این مردم نجیب با وفا میجنگیم، ما برای وجودمان و برای رضای خدا و پدر و مادرمان میجنگیم و پیروزی در این جنگ افتخار و مباهات و میراث بزرگی است که برای نسلهای آینده میگذاریم...»

کتاب حاضر با کوشش و نظارت «هیات معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» و تحت عنوان «معارف جنگ» منتشر شده است. «معارف جنگ» با توجه به مقدمه کتاب مجموعهای از یافتهها، ذخایر و دست آوردهای جبهههای نبرد حق علیه باطل است.

سازمان افتخاری «هیات معارف جنگ» که در سال 73 با تلاشهای شهید صیاد شیرازی بنیان گذاری شد  و مورد حمایتهای مادی و معنوی مقام معظم رهبری قرار گرفته است در تلاش است تا آثاری دیگر در این موضوع را منتشر کند.

«جنگ و زندگی» نوشته «بهاءالدین پزشکی طوسی» در 152 صفحه به کوشش «هیات معارف جنگ» و توسط انتشارات ایران سبز منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار