رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور:

نیازمند انقلابی در زمینه مهندسی دفاعی کشور هستیم

سردار غلامرضا جلالی با تاکید بر لزوم ایجاد انقلابی در زمینه مهندسی دفاعی کشور گفت: امروز باید از ظرفیت‌هایی که تفکر بسیجی برای ما به وجود آورده نظام مهندسی دفاعی را بسط دهیم چرا که تفکر بسیجی در دوران دفاع مقدس باعث رشد خلاقیت در نظام مهندسی دفاعی کشور شد.
کد خبر: ۱۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳ - 24February 2014

نیازمند انقلابی در زمینه مهندسی دفاعی کشور هستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش مهندسی دفاعی در سپاه که به مناسبت گرامیداشت روز مهندس در تالار اندیشه دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و شهدای مهندسی گفت: یکی از عواملی که نظام مهندسی دفاعی با آن عجین شده است مفهوم تهدیدات میباشد و با تغییر مفهوم تهدید نظامات مهندسی نیز دست خوش تغییر میشوند چرا که نظام مهندسی دفاعی برای کنترل تهدیدات ایجاد شده است.

وی افزود: نظام مهندسی دفاعی محصول مقابله بشر با تهدیدات و جنگ است و بشر تلاش کرده با استفاده از فنون مهندسی بر تهدیدات غلبه کرده و آنها را مدیریت کند.

سردار جلالی با بیان اینکه مبنای همه تحولات مهندسی در حوزه دفاعی قرار دارد ادامه داد: امروز شاهدیم که آئین نامه های مهندسی در دنیا بر اساس آئیننامه های مهندسی دفاعی آمریکا شکل گرفته و این نشان از اهمیت حوزه دفاع در فرآیند مهندسی دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: تلاش های علمی در حوزه مهندسی دفاعی انتها ندارد چرا که حوزه فناوری دائماً در حال تغییراست از این رو سیالیت فناوری تلاش های علمی و جهادی را میطلبد.

وی با بیان اینکه یک نظام مهندسی دفاعی باید متمرکز بر تغییرات تهدیدات باشد گفت: در دوران دفاع مقدس نقش مهندسی دفاعی از نقشی کم اهمیت در آغازین روزهای جنگ تحمیلی تبدیل به نقشی تاثیرگذار در آخرین سالهای جنگ تحمیلی شد.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دکترین های غربی بر کشور حاکم بود؛ در این دکترینها برتری با قدرت هوایی، افزایش حجم آتش و ژاندارمی منطقه بود و همین امر با عث شد نقش مهندسی تضعیف شود.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: با آغاز جنگ تحمیلی اتفاقاتی خاص افتاد؛ ارتش عراق با توجه به توانمندی مهندسی خود بخشی از خاک کشور را تسخیر کرد در حالی که ظرفیت های مهندسی جمهور اسلامی به اندازه کافی رشد نیافته بود و از همان نقطه فرآیند ارتقاء توان مهندسی دفاعی آغاز شد.

وی افزود: غربیها همه تفکرات و امکانات مهندسی دفاعی خود را در اختیار دشمن بعثی قرار داده بودند و از این طریق عراق به دانش مهندسی بالایی دست پیدا کرده بود که موجبات افزایش حفظ اعتماد به نفس آنها را فراهم میکرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: عراقی ها در دوران دفاع مقدس قوی ترین استحکامات را داشتند ولی ما از ظرفیت مهندسی ضعیفی برخوردار بودیم و همین امر باعث تغییر در رویکرد مهندسی دفاعی ما شد.

وی با بیان اینکه این تغییر دکترین نیازمند یک مهندسی دفاعی جدید بود گفت: عبور از لایه های استحکامات دشمن نیازمند یک مهندسی توانمند بود تا بتوان به درون دشمن راه یافت.

سردار جلالی تصریح کرد: مهندسی دفاعی در سه سال آخر جنگ بیش از نیروهای نظامی تاثیر داشت به نحوی که اگر احتمال پیروزی در یک عملیات را فرماندهی مهندسی تایید نمی کرد آن عملیات رخ نمی داد.

وی ظهور تفکر بسیجی در نظام مهندسی دفاعی را باعث رشد خلاقیت در این حوزه دانست و ادامه داد: یک تجربه بسیار موفق این بود که مهندسی دفاعی به اقتضای تهدیدات تحول یافت و این امر با عث ایجاد ظرفیت بالای مهندسی در کشور شد و پس از اتمام جنگ تحمیلی این ظرفیت عظیم به کمک عمران و آبادانی کشور آمد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: پس از پایان دوران دفاع مقدس ما با تهدید حضور آمریکا در منطقه و عراق مواجه شدیم .اتکای ما تا آن زمان به تجربه دفاع مقدس بود ولی وقتی با تهدید آمریکا مواجه شدیم دوباره نیاز به تغییر دکترین را احساس کردیم.

وی اظهار داشت: قریب به سه سال زمان لازم بود تا دکترین جدید مقابله با آمریکا که مبتی بر پرهیز از تمرکز در نقاط خاص و پرهیز از تبدیل شدن به نقطه هدف بود طراحی شود.

سردار جلالی با بیان اینکه سهم مهندسی در جنگ های جدید نسبت به جنگهای پیشین بیشتر شده است گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اگر در نقطه ای با دشمن ناهمطراز بودیم باید از اصول پدافند غیر عامل استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 1991 تا سال 2014 شاهد تحولات اساسی در تهدیدت بودیم تصریح کرد: تغییر در کاربرد نیروهای نظامی از شکلی انبوه به شکلی مدیریت شده، تغییر در کاربرد تسلیحات با حدف افزایش توانمندی، هدفگیری، اصابت و توان انهدام بالا و همچنین تحولات در فن آوری مباحثی بودند که باید با توجه به آنها مهندسی دفاعی کشور را تغییر میدادیم.

سردار جلالی افزود: در پروژه های دفاعی باید دو منظوره و یا چند منظوره عمل کنیم یعنی اینکه در عین اقدام به یک فعالیت مهندسی و عمرانی، مقولات دفاعی نیز لحاظ شوند. چند منظوره شدن به معنای ایجاد آرایش دفاعی در فرآیند توسعه کشوراست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پدافند غیر عامل را همچون مصون سازی بدن انسان در برابر میکرب میدانند یعنی اگر دشمنی قصد تجاوز داشت، تهدید وی بی اثر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون در آموزش نظامات مهندسی کشور تنها به مسائلی همچون زلزله، سیل و باد توجه میشود در صورتی که باید عامل تهدید را نیز به محاسبات خود در ساخت استحکامات بی افزاییم.

وی با تاکیر بر تفاوت آموزش در دانشگاه امام حسین(ع) با سایر دانشگاه ها تصریح کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) آموزش مهندسی باید با توجه به اهمیت نظامات مهندسی تداوم یابد چرا که در غیر اینصورت آموزش رشته های فنی- مهندسی در این دانشگاه با دانشگاههای دیگر کشور فرقی نمیکند.

سردار جلالی در پایان اظهار داشت: دانشگاه امام حسین (ع) باید مرجع مهندسی کشور شود و معضلات پیچیده مهندسی کشور در این مرکز باید رفع و حل شود.

نظر شما
پربیننده ها