روایت سردار شریف زاده از شهید مهدی باکری:

شهید باکری حساس بر بیت‌المال، انضباط و آموزش در عملیات‌ها بود

شهید مهدی باکری بسیار بر حفاظت از بیت المال در مناطق عملیاتی حساس بود و برنامه ریزی دقیق ، انضباط و آموزش نیروهای انسانی را در جنگ ضروری می دانست و بر تحقق کامل فرمایشات رهبری اصرار داشت.
کد خبر: ۱۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ - 16March 2014

شهید باکری حساس بر بیت‌المال، انضباط و آموزش در عملیات‌ها بود

سردار "سعید شریفزاده" از همرزمان و دوستان نزدیک شهید باکری که تا دقایقی قبل از شهادت کنار شهید بزرگوار بوده با اشاره به ویژگیها و خصوصیات اخلاقی و مدیریتی شهید در دوران دفاع مقدس به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس گفت: من از سال ۶۰ تا دقایقی قبل از شهادت در قسمت کیسهای رودخانه دجله با شهید بزرگوار بودم. شهید باکری از جمله افراد تحصیلکرده و دانشگاهی بود که به خاطر دید وسیع خود برای ادای تکلیف به جبهههای دفاع مقدس اعزام شد.

سردار شریفزاده خاطرنشان کرد: شهید باکری برای نیروی انسانی اهمیت ویژهای قائل بود  چرا که ایشان اعتقاد داشتند اگر قرار است در جنگمان به نتیجه برسیم این امر با نیروی انسانی میسر است نه با تکیه بر سلاح و تجهیزات جنگی.

حفاظت از بیت المال اهمیت زیادی برای شهید باکری داشت

وی با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای شهید باکری گفت: دومین موضوعی پراهمیت برای شهید باکری حفاظت از بیت المال بود و برای اجرای این مهم برچسبهایی را برای ماشینهای مستقر درمنطقه آماده کرده بودند و روی آن نوشتند برادر راننده خودرویی را که سوار هستید متعلق به بیت المال است و ازکمکهای مردمی به دست آمده در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در همان دوران بسیاری بر این اقدامات شهید خرده میگرفتند و میگفتند چرا برای این کارها باید وقت تلف کنیم.

سردار شریفزاده تصریح کرد: شهید بزرگوار بر روی مباحث مدیریتی و انضباطی در جنگ بسیار حساس و سختگیر بودند و از کنار انها به راحتی عبور نمیکردند. وی قبل از هر عملیات همه موارد را کنترل کرده و آخرین تاکتیکها و حرکتها، نحوه درگیری و وظایف نیروهای انسانی را مشخص کرده و هیچ نیرویی را به حال خود نمیگذاشتند.

همرزم شهید باکری با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای اخلاقی شهید بزرگوار ادامه داد: آقا مهدی بر روی آموزش بسیار تاکید داشتند، بویژه برای عملیاتهای آبی وخاکی عدهای از بچههای آذربایجان لشکر۳۱عاشورا که شنا بلد نبودند را آموزش دادند و تاکید میکردند اگر یک رزمنده هم به دلیل کوتاهی ما در امر آموزش مجروح شود ما در قبال آن مسئول هستیم.

شهید باکری از شهرت گریزان بود

وی با بیان اینکه شهید باکری از شهرت گریزان بود و بههمین خاطر مصاحبهها و عکسهای محدودی از او به جای مانده ادامه داد: شهید باکری بسیار با اخلاص و با تقوا بود و مانند سایر شهدای ملی کشور علاقهای به شهرت نداشت.

سردارشریفزاده ادامه داد: با اینکه در عملیات بدر برادر من به شهادت رسید آقا مهدی از من خواست تا به عقب برگردم اما به قدری ایشان جذاب بود که هیچ کدام از رزمندگان و فرماندهان دوست نداشتند تحت هیچ شرایطی او را ترک کنند.

وی با اشاره به خاطرهای در شب قبل از شهادت شهید باکری گفت: در یک سنگر عراقی مشغول رصد نقشه عملیات و کنترل آن به همراه شهید احدی بودیم شهید باکری که لباسش به خون آلوده شده بود میخواست نماز اقامه کند و از رزمندهها خواست تا لباس پاکیزه به او دهند تا نمازش را مطهر اقامه کند، حالا پس از گذشت چندین سال ممکن است برای خیلیها قابل هضم نباشد که در آن شرایط اضطرار ایشان مقید به اقامه نماز با تطهیر کامل بود.

برای نجات نیروهایش از محاصره دشمن به شهادت رسید

همرزم شهید والا مقام باکری با اشاره به نحوه شهادت این شهید بزرگوار گفت: علتی که شهید باکری را به منطقه کیسه رودخانه دجله رساند این بود که یک سری از نیروهای عملیاتی ایشان که شهید تجلایی از جمله آنها بود در روستای "حریبه" ما بین جاده بصره و بغداد محاصره شده بودند واو قصد نجات نیروهایش را داشت. با اینکه از قرارگاه به شهید باکری بیسیم زدند که برگرد اما او تصمیم گرفته بود تا نیروهایش را نجات دهد از این رو در بازگشت از این عملیات قایق او مورد هدف آرپی جی دشمن قرار گرفت و روح بلندش به ملکوت اعلا پیوست.

اجرای فرمان رهبری در اولویت تمام امور بود

وی با اشاره به مهمترین وصایا و سفارشات شهید باکری ادامه داد: توصیه شهید همواره این بود که فرمایشات حضرت امام(ره) را جدی بگیرند و هیچ دستوری را از دستور رهبر خود اولیتر ندانند. شهید باکری در آن برهه از جنگ میگفت: "ما هنوز به طور کامل به فرمایشات امام(ره) مبنی بر آزاد سازی میهن اسلامی از لوث دشمن عمل نکردیم و باید تا تحقق کامل فرامین رهبر کبیر انقلاب تمام تلاش خود را بکنیم."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار