رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد

کتاب "رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه" روایتگر فاجعه‌ای که کمتر به آن پرداخته شده

اسناد موجود در کتاب "زهراگین آمریکا، عراق و بمباران شیمایی حلبچه" نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی عمدتا از اطلاعات مربوط به اقدامات شیمیایی عراق با خبر بودند.
کد خبر: ۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶ - 18March 2014

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیین رونمایی از کتاب "رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه" با حضور "هیلترمن" نویسنده کتاب، "حسین اردستانی" رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مترجم این کتاب "یعقوب نعمتی" و جمعی از جانبازان شیمیایی در موزه صلح تهران برگزار شد.

"حسین اردستانی" در این مراسم با اشاره به پیدایش مسئله کاربرد سلاحهای شیمیایی اظهار کرد: سابقه استفاده از سلاحهای شیمیایی به جنگ جهانی اول، کشته شدن و آسیب دیدن هزاران نفر برمیگردد و میتوان یپریت را به عنوان اولین قربانی این سلاح در بلژیک با قربانیان شیمیایی در حلبچه و ایران مقایسه کرد.

اردستانی ادامه داد: تکرار فاجعه شیمیایی پس از جنگ جهانی اول با حمایت قدرتها و شورای امنیت صورت گرفت. مهمتر از قدرتها، عراق در جنگ علیه ایران ذیل چتر حمایتهای رسانههای غربی و آمریکایی، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد.

وی با اشاره به فجایع صورت گرفته در جنگ عراق علیه ایران بیان کرد: مهمترین و فاجعهآمیزترین حملات ابتدا در حلبچه و سپس در جزایر مجنون و پس از آن هم در فاو صورت گرفت. فاجعه حلبچه که بر اثر تلاش رسانهای ایران و تلاشهای ستاد تبلیغات جنگ درآن زمان در جهان مطرح شد، امروز به عنوان فاجعه دولت علیه ملت نامیده میشود. با این وجود جنایتهای عراق علیه ایران در جهان نامشهود است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در عملیات والفجر ۸ و در فاو، عراق پس از ناتوانی در مقابله با ایران به حمله شیمیایی روی آورد که در اثر این اقدام، ظرف مدت یک هفته حدود ۱۷ هزار نفر از رزمندگان مصدوم شده و از خطوط نبرد به عقب منتقل شدند.

اردستانی با اشاره به حمله شیمیایی عراق به سردشت ادامه داد: امروز نیز آثار فاجعه سردشت در شهروندان و هموطنان سردشتی به عنوان یادگاری تلخ قابل مشاهده است. گستاخی و جسارت عراق در چنین جنایتهایی با حمایت استکبار و قدرتهای بزرگی چون آمریکا بوده است.

وی با اشاره به کتاب هیلترمن گفت: اسناد موجود در این کتاب نشان میدهد که سازمانهای اطلاعاتی کشورهای غربی عمدتا از اطلاعات مربوط به اقدامات شیمیایی عراق با خبر بودند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اذعان کرد: پس از گذشت سالها آمریکا و اروپا با اتکا به شرایط موجود به رغم میل خود مجبور به خاتمه حیات صدام شدند و صدام و حزب بعث مزد یک دهه خدمت به غرب را گرفتند و حیاتشان خاتمه یافت و به درستی در این کتاب آمده است که دولت آمریکا نقش اساسی در انحراف این مساله که حمله شیمیایی به حلبچه برعهده ایران بوده است را داشته؛ چرا که آمریکا تلاش کرده است حمله شیمیایی صدام به حلبچه را به ایران نسبت دهد.

اردستانی با بیان اینکه این کتاب ورق زدن فاجعهای است که کمتر بدان پرداخته شده تصریح کرد: ما برای یک جهان بدون سلاح و توام با صلح نیاز به محققینی داریم که به این حوزه بپردازند.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از کتاب "رابطه زهراگین آمریکا، عراق و بمباران شیمایی حلبچه" رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها