احمد شاکری:

ادبیات داستانی بعد از انقلاب حرکت رو به رشدی داشته است

عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران گفت: ادبیات داستانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت رو به رشدی داشته که می تواند گنجینه ای برای هنر ما محسوب شود.
کد خبر: ۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶ - 19March 2014

ادبیات داستانی بعد از انقلاب حرکت رو به رشدی داشته است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، احمد شاکری عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران در ارتباط با شناسایی هنر انقلاب تا به امروز اظهار کرد: یکی از روش های فهم چیستی هنر انقلاب مراجعه به تاریخ انقلاب است به خصوص اینکه پیروزی انقلاب باعث بالیده شدن رشته هایی مانند شعر و ادبیات و سینما شده است. برای شناخت هنر انقلاب باید آرمان های انقلاب را شناخت و بهترین راه برای این، آشنایی با نقش آفرینان انقلاب است.

وی ادامه داد: استعمار ستیزی، عدالت طلبی و ولایت فقیه مفاهیمی هستند که ما را به شناخت انقلاب رهنمون می سازند پس برای شناخت هنر انقلاب باید با واقعه انقلاب آشنا شد.

این نویسنده خاطر نشان کرد: با هنر انقلاب از جهاتی دیگر همچون مباحث نظری نیز می توان آشنا شد؛ اینکه مفهوم انقلاب به چه نحوی با هنر ارتباط پیدا می کند و یا انقلاب ۵۷، تظاهرات و کودتا ها موضوعی برای هنر انقلاب محسوب می شوند یا وصفی انقلابی و یا وصفی برای هنرمند به حساب می آیند؟

شاکری در تعریف از هنر انقلاب گفت: منظور ما از هنر انقلاب آن هنری است که مضمون و درون مایه انقلاب را توجیه و تصویر کرده و بتواند آن را به پیش ببرد.

نویسنده کتاب سرزمین پدری با بیان اینکه گاهی با اضافه کردن معانی، اوصافی از هنر برای هنر به وجود می آید، بیان داشت: درباره هنر انقلاب می توانیم از عناوین هنر دینی، هنر عاشورایی و هنر متعالی استفاده کرد اما مهم، کامل بودن تعریفی است که به بنیان های فکری ما نزدیک تر است.

وی یکی از تجلیات هنر انقلابی را هنر دینی دانست و افزود: هنر دینی تمام شئونات اخلاقی را شامل می شود و اگر هنر دینی به بهبود جهان بینی و اخلاق بینجامد، علاوه بر هنر دینی بودن به طور قطع هنر انقلابی نیز خواهد بود.

شاکری تاکید کرد: هنر انقلابی باید متوجه انقلاب باشد و روح انقلابی در آن متجلی شود.

این منتقد ادبی با اشاره به دورنمای هنر انقلاب، گفت: از وعده های الهی است که مستضعفان بر زمین حاکم می شوند و صاحبان حکومت از افراد صالح خواهند بود . ما حرکت جهان را به سمت صلاح می دانیم، حرکتی که میراث بران آن انبیاء و صالحان خواهند بود. با توجه به این دیدگاه به طور قطع در پایان عالم مادی، هنر هم تعالی می یابد.

وی با طرح این سوال که سهم ما در هنر انقلاب چیست، گفت: باید مولفه های دقیقی از اهداف انقلاب، در دوره ای که در آن هستیم را دنبال کنیم و این در حالی خواهد بود که هنر هم شکل می گیرد.

شاکری با بیان اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب شاهد شکوفایی هنر در رشته های مختلف بودیم، افزود: هنر از وقایع مهمی در جامعه تاثیر می پذیرد. ما در حوزه ادبیات داستانی بعد از انقلاب حرکت رو به رشدی داشتیم به این معنا که انقلاب در چنین رشته ای در حال تجربه است و شاید در این راه دچار خسارت هم شود اما می تواند گنجینه ای برای هنر ما محسوب شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار