هیلترمن:

هنوز ناگفته‌هایی از جنگ ایران و عراق باقی مانده است

نویسنده کتاب "رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه" گفت: این کتاب در خصوص جنگ نیست، بلکه به کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سطح ساده تا گسترده در جنگ و در نهایت حمله علیه غیر نظامیان ایرانی می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹ - 18March 2014

هنوز ناگفته‌هایی از جنگ ایران و عراق باقی مانده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "یوست آر هیلترمن" در آئین رونمایی از کتاب "رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه"  با بیان اینکه امروز، روز بزرگی برای من است و من اکنون در میان خانواده خود هستم، اظهار کرد: 14 سال پیش شروع به نوشتن این کتاب کردم و7 سال پیش به انگلیسی چاپ شد. همچنین این کتاب به سه زبان کردی، عربی و ترکی چاپ شده است. اما برای من اهمیت داشت که این کتاب به زبان فارسی ترجمه شود.

هیلترمن با بیان اینکه به عنوان یک پژوهشگر در جمع اوری اطلاعات با محدودیت جمعآوری و دسترسی به اطلاعات روبرو بودم، گفت: در واقع این کتاب مقدمهای است در رابطه با سلاحهای شیمیایی و باید پژوهشهای بیشتری در این خصوص انجام شود.

وی در خصوص محتوی این کتاب، خاطرنشان کرد: این کتاب در خصوص جنگ نیست، بلکه به کاربرد سلاحهای شیمیایی از سطح ساده  تا گسترده در جنگ و در نهایت حمله علیه غیر نظامیان ایرانی میپردازد.

این نویسنده هلندی با بیان اینکه عراق نخستین کشوری بود که بعد از جنگ جهانی دوم گاز شیمیایی را علیه مردم بیسلاح ایران استفاده کرد، اضافه کرد: در این کتاب به دنبال بازگویی این هستم که چه اتفاقاتی رخ داد که این سلاح شیمیایی مورد استفاده عراق علیه ایران قرار گرفت.

نویسنده کتاب "رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه" گفت: جامعه بینالملل همیشه وعده داده است که استفاده از  سلاحهای شیمیایی باید پایان یابد، با این وجود در جنگ عراق علیه ایران شاهد استفاده کشور عراق از سلاحهای شیمیایی هستیم.

این پژوهشگر هلندی با اشاره به سکوت کشورها در استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی علیه ایران خاطرنشان کرد: سکوت کشورها باعث شد که عراق از این سلاحها علیه مردم غیر نظامی منطقه نیز استفاده کند.

وی انگیزه خود از نوشتن کتاب را اینگونه بیان کرد: در دهه 1990 برای سازمان دیدهبان حقوق بشر کار میکردم که در آن زمان از طریق این سازمان به کردستان عراق اعزام شدم تا درباره ناپدید شدن 10 هزار شهروند کُرد تحقیق کنم.

وی ادامه داد: در این ماموریت با مردم زیادی درباره ناپدید شدن شهروندان کرد صحبت و اسناد بسیار مهمی هم از پلیس امنیت عراق دریافت کردم که متوجه شدم که در سال 1988 عراق حملاتی علیه شهروندان کرد انجام داده است که آن" عملیات انفال"عراق بود که 10 هزار نفر از شهروندان کرد از خانه و کاشانهشان ربوده و یا اعدام شدند و این یک نسلکشی واقعی به شما میرفت.

هیلترمن افزود: این تحقیق سال 1993 منتشر شد، اما اشخاص زیادی هم به آن توجه نکردند. آن زمان به این فکر افتادم مگر ممکن است که رژیمی چنین جنایات بزرگی را انجام داده و دنیا به آن توجهی نکرده باشد. پس به نگارش کتاب پیش رو پرداختم.

وی در تشریح هدف خود از نوشتن این کتاب گفت: عراق در پایان جنگ از سلاحهای شیمیایی زیادی علیه ایران استفاده کند تا روحیه ایرانیان را تضعیف کند. در این کتاب تلاش داشتم از کاربرد سلاحهای شیمیایی در کل دنیا پیشگیری کنم اما ناراحت شدم که این سلاح را نیز در سوریه استفاده کردهاند و خوشحالم که اکنون کتابی درباره این موضوع نوشتم و دیگر هدفم این بود که با بررسی این موارد یکی دانش و آگاهی را برای مردم آن کشورها ایجاد کنم تا زمانی که مذاکرات هستهای بین ایران وجود دارد مردم بفهمند در گذشته چه حقایقی وجود داشته داشت.

در ادامه این مراسم، سروش، مدیرعامل انجمن حمایت از آسیبدیدگان شیمیایی اظهار کرد: اکنون جنگ ایران و عراق به اتمام رسیده، اما این مبارزات هنوز وجود دارد، یعنی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برخیهایشان زندهاند و زخمهایی دارند که نشأت گرفته از همان زمان است.

سروش ادامه داد: باید پرسید که چرا در غرب و شرق قیمت جان انسانها یکسان نیست و چرا اهمیت کسی که در حوادث 11 سپتامبر کشته میشود با کسی که در افغانستان و عراق کشته میشود یکی نیست. چرا باید با وجود این همه کنوانسیون و قوانین بینالمللی نیز هنوز به آسانی سلاحهای شیمیایی در دنیا استفاده شود.

وی افزود: علت را نباید در مرزها و جغرافیا جستجو کرد؛ بلکه باید گفت که کرامت انسانی به فراموشی سپرده شده است. اما ما برای کرامت انسانی تلاش میکنیم و ابزارمان در این راه روشنگری و نزدیکتر کردن انسانها به یکدیگر است.

با قدمهایی محکمتر و بلندتر به سوی صلح جهانی حرکت میکنیم

علیرضا یزدانپناه، از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: حدود 16 سال است که شیمیایی شدهام و بعد از گذشت 26 سال امروز در موزه صلح تهران در خدمت شما هستم.

وی ادامه داد: نزدیک به 30 سال گذشته یکی از هموطنان آقای هیلترمن و تاجران هلندی به صدام مواد شیمیایی ارائه میکرد اما ما میدانیم که کشور هلند کشور باغ و گل است. کاش آن تاجر هلندی به جای مواد شیمیایی به صدام گل میفروخت تا صدام با گلها ایرانیان را گلباران کند.

یزدانپناه تصریح کرد: متاسفانه با فروش سلاحهای شیمیایی، صدام  رزمندگان ایران را با بمبهای شیمیایی آزرده و پژمرده کرد. اما امروز شما ما را با نوشتن این کتاب مجددا گلباران کردید.

وی خطاب به هیلترمن گفت: با نگارش این کتاب قبل از اینکه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به قصه تبدیل و فراموش شوند دوباره مطرح شدند و مظلومیتشان را به جهانیان ثابت و من و صدها هزار نفر از مصدومان شیمیایی را امیدوار کردهاید. ما با قدمهایی محکمتر و بلندتر به سوی صلح جهانی حرکت میکنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار