باد برگ‌ها را به سمت دره‌ها و نمایشگاه کتاب می‌برد

مجموعه داستان «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» نوشته علی‌الله سلیمی بزودی توسط انتشارت سوره مهر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب به چاپ دوم می‌رسد.
کد خبر: ۱۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ - 09April 2014

باد برگ‌ها را به سمت دره‌ها و نمایشگاه کتاب می‌برد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیالله سلیمی درباره این مجموعه داستان گفت: «باد برگها را سمت درهها میبرد» شامل بیش از ۱۰ داستان در حوزه دفاع مقدس است.

وی افزود: سعی کردهام نگاهی دوسویه به جنگ و تاثیرات بعدی آن در زندگی افراد داشته باشم. به این صورت که برخی داستانها مستقیم به دوران جنگ و صحنهها و اتفاقات آن روزها برمیگردد و برخی دیگر درباره آدمهایی است که پس از جنگ به زندگی عادی بازگشتهاند، ولی بهانههایی چون یک زخم آنها را به دوران جنگ بازمیگرداند.

سلیمی در توضیح بیشتر فضای این داستانها گفت: در این داستانها ما با یک حالتهای انسانی مواجه هستیم.آدمهایی که در این داستانها هستند، واکنشهایی نشان میدهند که در حالت عادی کمتر شاهد این واکنشها هستیم.

وی افزود: بیشتراین داستانها تداعی کننده و یادآوری خاطرات گذشته است و حس نوستالژیکی که این افراد به گذشته دارند و با دیدن یک نشانه، نامی و یا موقعیت مکانی باز به گذشتهها و خاطراتشان رجوع میکنند. آدمهای این داستانها اگرچه در زمانه امروز و به عنوان یک شهروند زندگی میکنند ولی دلشان جای دیگری است و فضا و زمانهای دیگر را جست وجو میکنند. در واقع گذشته روی حال و اکنون این آدمها سایه افکنده است.

نویسنده کتاب «دلبستگی در سالهای سخت» درباره عنوان این مجموعه هم گفت: نام کتاب برگرفته از عنوان یکی از داستانهای آن است. زمان نگارش این داستانها، یک دوره زمانی خاص نبوده، بلکه در فواصل مختلف نوشته شدهاند.

وی درباره منابع این داستانها هم گفت:علاوه بر اینکه به دلیل حضورم در جبههها، خاطرات خودم را مدنظر داشتم، ولی سعی کردم از کتابهای خاطرات سرداران و کهنه سربازان جنگ بهره بگیرم و از بعضی خاطرات این افراد یک موقعیت داستانی ایجاد کنم و شروع به نوشتن کنم.

در یکی از داستانهای این مجموعه میخوانیم:«صدای مرغان دریایی از آن سوی اسکله میآید. رحمان بیل مکانیکی را در جاده خاکی حاشیه اسکله پیش میراند. اسکله ساکت و آرام است. کامل عبدالله، افسر استخباراتی عراق، روی نردههای اسکله نشسته و سیگار میکشد. رحمان بوق میزند. کامل عبدالله برمیگردد، کلاه از سربرمیدارد و در هوا برای ما تکان میدهد. رحمان گاز بیل مکانیکی را کم میکند:«مثل اینکه امروز کامل عبدالله سرحالتر از دیروز است.»

گفتنی است مجموعه داستان «باد برگها را سمت درهها میبرد» تولید مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری است که در ۱۰۴ صفحه، قطع رقعی و در تیراژ ۲۵۰۰ جلد توسط سوره مهر به چاپ دوم میرسد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار