مقاله "آیت‌الله خامنه‌ای" به قلم ولایتی

مدخل «آیت الله سید علی خامنه ای» در جلد 21 دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به قلم علی اکبر ولایتی نوشته شده است.
کد خبر: ۱۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ - 09April 2014

مقاله

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به نقل از مشرق حرف "خ" در این مجلد دایرهالمعارف بزرگ اسلامی با مدخل "خابور" آغاز میشود و این واژه را نام دو رودخانه و ناحیهای تاریخی در شمال بینالنهرین معرفی میکند. از مدخلهای مهم این بخش نیز میتوان به خاتون آبادی، خادم شیخ رسلان، خادم حسن پاشا، خاقانی شروانی، خاکی شیرازی، خاکی کشمیری، خالد کاتب، خالد نقشبندی، خالدی نقشبندی، خالقی، خامنهای و... اشاره کرد.
 
مهمترین مدخل حرف "خ" در این بخش به «آیتالله سید علی خامنهای» اختصاص دارد که این مدخل را دکتر علی اکبر ولایتی نوشته است.
 
در این مدخل میخوانید: آیت الله سید علی «خامنهای» در خانوادهای روحانی در مشهد زاده شد. جد اعلای او سید محمد حسینی تفرشی نسب به سادات افطسی میرساند. شجره وی به سلطانالعلماء احمد، معروف به سلطان سید احمد میرسد که با 5 واسطه از اخلاف امام سجاد(ع) است. جدش سید حسین خامنهای در خامنه به دنیا آمد و در نجف نزد استادان بزرگی چون سید حسین کوهکمری، فاضل ایروانی، فاضل شربیانی، میرزا باقر شکی و میرزا محمدحسن شیرازی دانش آموخت و پس از طی مدارج علوم دینی در حوره علمیه نجف، در زمره فقها و مدرسان آن حوزه قرار گرفت.» ...
 
دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به سه زبان (فارسی، عربی، و انگلیسی) منتشر میشود. این دایرهالمعارف به جلد 21 رسیده است اما به گفته موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی تعداد جلدهای دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به 35 تا 40 جلد افزایش پیدا خواهد کرد.

برای دایرهالمعارف بزرگ اسلامی مدخلهای گوناگونی پیشبینی شده است که زمینههای مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی، مانند قرآن شناسی، فقه، حدیث، تاریخ سیاسی و اجتماعی، جغرافیای تاریخی و انسانی، اسلام و فرقههای اسلامی (فرق مذهبی و مکاتب کلامی)، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات سرزمینهای اسلامی، تاریخ علوم ریاضی و طبیعی، هنر و معماری در سرزمینهای اسلامی، مردمشناسی و نیز جنبههای فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان را در برمیگیرد.

جلد بیستویکم دایرهالمعارف بزرگ اسلامی با سرویراستاری دکتر سید کاظم موسوی بجنوردی در 744 صفحه و بهای 55 هزار تومان از سوی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار