گزارشی از جدیدترین ناوچه ملحق شده به نیروی دریایی

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان

ناوچه موشک‌انداز شمشیر به محض الحاق به بدنه عملیاتی نداجا، در اولین مأموریت خارجی خود، در رزمایش مشترک با عمان شرکت کرد که این حضور، گواهی بر اعتماد فرماندهان نداجا به متخصصان این نیرو در تعمیر و اورهال ناوهای رزمی است.
کد خبر: ۱۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳ - 11April 2014

درخشش «شمشیر» ایرانی در دریای عمان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با حضور ناوگره نیروی دریایی ارتش کشورمان شامل ناوشکن الوند، ناو لجستیکی بوشهر، یک فروند بالگرد 212 و ناوچه موشک انداز «شمشیر» در آبهای کشور عمان برگزار شد.

درکنار ویژگیهای موفق برگزاری این رزمایش مشترک که به صورت سالیانه در آبهای 2 کشور برگزار میشود، میتوان به حضور ناوچه موشکانداز «شمشیر» در این رزمایش اشاره کرد که اولین ماموریت خود را پس از الحاق مجدد به یگان رزم نداجا آن هم در یک کشور خارجی با موفقیت پشت سر گذاشت.

ناوچه «شمشیر» از جمله ناوهای کلاس پیکان نیروی دریایی ارتش که پس از مدتها مورد تعمیرات اساسی و ارتقا قرار گرفته و حالا با تجهیزاتی به مراتب مدرنتر و پیشرفتهتر از گذشته میتواند به انجام ماموریت در یگان رزم نیروی دریایی ارتش بپردازد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا توان دفاعی و رزمی خود (خصوصا در سالهای اخیر) دست به تعمیرات و اورهال اساسی در یگانهای شناوری و تجهیز آنها به سامانههای مدرن تسلیحاتی و راداری زده است که ناوچه موشک انداز «شمشیر» یکی از آنهاست که بعد از مدت طولانی به همت متخصصین نداجا و ارتش تعمیر و به ناوگان دریایی ملحق شده است.

این ناو موشکانداز به محض الحاق به بدنه عملیاتی نداجا، در اولین مأموریت مهم و خارجی خود، در رزمایش مشترک با عمان شرکت کرد که این حضور، خود گواهی بر اعتماد فرماندهان نداجا به متخصصان این نیرو در تعمیر و اورهال ناوهای رزمی است.

ناوچه «شمشیر» یکی از یگانهای رزم نیروی دریایی در سالهای دفاع مقدس بود که برای نمونه در تاریخ 21 فروردین ماه 1363 و 11 اردیبهشت 1363 در شمال خلیج فارس طی ماموریتهای محوله توانست در اولین عملیات یکی شناور متخاصم را غرق و در عملیات دوم نیز با انهدام یک ناوچه دیگر، 12 نفر از نیروهای دشمن را کشته و 13 نفر دیگر را به اسارت در آورد.

بنا بر گفته امیر دریادار دوم شهرام ایرانی جانشین معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، ناوچه موشک انداز «شمشیر» پس از انجام اورهال و تعمیرات اساسی اخیر، این توانمندی را دارد که انواع موشکهای سطحی بُرد متوسط و بُرد بلند مانند «نور» و «قادر» و یا هر موشک دیگری را شلیک کند.

ایرانی با بیان اینکه بر روی این ناو از رادارهای داخلی و بهروز دنیا استفاده میشود، گفت: این ناو همچنین دارای توپ 2 منظوره سطح به سطح و سطح به هوا ساخت صنایع داخلی و وزارت دفاع است که تستهای آن موفقیتآمیز بوده و با توپهای بهروز دنیا با کالیبر 76 میلیمتر برابری کرده و حتی از برتریهایی نیز نسبت به آنها برخوردار است.

به گزارش فارس، با توجه به تعمیرات اساسی که اخیرا بر روی 2 ناوچه موشکانداز همین کلاس یعنی نیزه و تبرزین صورت گرفته می توان حدس زد که احتمالا ایت تغییرات اساسی برروی ناوچه شمشیر نیز اعمال شده باشد.

ناوهای موشکانداز جمهوری اسلامی ایران «نیزه» و «تبرزین» هر 2  از نسل شناخته شدهترین ناوچه قهرمان نیروی دریایی یعنی «پیکان» هستند که در سال 1357 معرفی و در سال 1360 نیز به خدمت نیروی دریایی ارتش در منطقه دوم دریایی (بوشهر) درآمدند.

این شناورهای 47 متری با وزنی معادل 275 تن، از حداکثر سرعتی معادل 33 گره دریایی برخوردارند.

تعمیرات اساسی ناوهای موشکانداز «نیزه» و «تبرزین» در خرداد سال 90 شروع و پس از 30 ماه کار مفید، به ترتیب با یک میلیون و 963 هزار و 2 میلیون و 675هزار نفر-ساعت به پایان رسید.

در روند تعمیرات ناو موشکانداز «تبرزین»، 14هزار و 600 قطعه حساس و مهم بومیسازی، 8هزار و 400 قطعه سرویس، 6هزار و 200قطعه تعویض، 61 سامانه مهم تعمیر و 28 سامانه نیز به روزرسانی و بهینهسازی شده است.

در مورد ناو موشکاندازه «نیزه» نیز 19هزار و 500 قطعه حساس و مهم بومیسازی، 11هزار و 200 قطعه سرویس، 8هزار و 300 قطعه تعویض، 75 سامانه مهم تعویض و 32 سامانه نیز به روزرسانی و بهینهسازی شده است.

از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه قدرت بازدارندگی این شناورها میتوان به نصب و راهاندازی سامانه پرتاب موشک «نور» (با برد حدودا 120کیلومتر) و «قادر» ( با برد حدودا 200کیلومتر) و توپ 76میلیمتری (فجر27) و اتصال آنها به سامانه کنترل آتش یکپارچه، نصب و راهاندازی رادار ناوبری، بازسازی و نوسازی سیستم سکان و اورهال، نصب و راهاندازی 3 دستگاه موتور اصلی و 2 دستگاه ژنراتور اصلی و نیز تعمیر و همراستاسازی سیستم تحرک شناور اشاره کرد.

* مشخصات موشک سطح به سطح «نور»

موشک نور با برد بیش از 120 کیلومتر از معروفترین موشکهای کروز دریایی ایران است.

این موشک، قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایشهای نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است

با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرکپذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگندههای نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

این موشک تا بحال از روی ناوهای مختلف نیروی دریایی ارتش پرتاب شده است.

* مشخصات موشک سطح به سطح «قادر»

موشک کروز «قادر» با بُرد بیش از  200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع، میتواند اهداف دریایی از جمله ناوچهها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگیهای موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاسهای گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی ارتش و سپاه به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیروها به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

مدل هواپایه این موشک نیز در ماههای اخیر بر روی جنگندههای انتوم نیروی هوایی نصب شده است.

* مشخصات توپ 76 میلیمتری فجر27

توپهای 76 میلیمتری در ابتدا در ناوچههای رده پیکان به خدمت نیروی دریایی ارتش درآمدند و با توجه به کارایی عملیاتی بالای آنها، فناوری ساخت آن بومی شده و با نام فجر27 بر روی انواع ناوچههای رزمی دیگر نیز نصب و بکارگیری شد.

نواخت تیر بالای این توپ در کنار دقت و سرعت واکنش بالا و سرعت در هدفگیری و شلیک به اهداف متعدد و تغذیه دادهای از انواع سامانههای الکترواپتیک و راداری، این توپ تمام خودکار را به سلاح کارامدی برای هدف قرار دادن اهداف سطحی تا برد 12 کیلومتر و اهداف هوایی تا 7 کیلومتر کرده است.

تعویض بیش از هزار و 195متر مربع سازه فولادی، بازسازی و نوسازی مخازن شناور و اماکن داخلی شامل اماکن زیست، آشپزخانه و عایقکاری و پوشش قسمتهای مختلف و نصب و راهاندازی کمپرسور هوای جدید و بازسازی کلیه سیستمهای لولهکشی مرتب با هوای فشرده، سوخت، تهویه و آب شور و شیرین سیستمهای اصلی و فرعی گوشهای، بخشهای دیگری از اقدامات انجام شده در فرآیند تعمیرات اساسی و الحاق این 2 شناور موشکانداز است.

تعمیرات اساسی صورت گرفته و بهینهسازی سامانههای حساس و مهم به کار رفته در این شناورها، آنها را در زمره ناوهای ارتقا یافته و آماده برای مقابله با نبردهای هوایی و هرگونه تهدید موشکی قرار داده است.

نظر شما
پربیننده ها