گزارشی از یک جنایت

ترور صیاد؛ جنایتی که از قلب اروپا هدایت شد

ترور شهید صیاد شیرازی در حالی صورت گرفت که بزرگترین پایگاه منافقین در حومه پاریس با ۳۵۰ خط ارتباطی فعال بود و مسعود رجوی نیز مرتبا به آن رفت و آمد می‌کرد.
کد خبر: ۱۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴ - 11April 2014

ترور صیاد؛ جنایتی که از قلب اروپا هدایت شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی سازمان مجاهدین خلق پس از جدایی از انقلاب و مردم به منافقین مشهور شده است نقش یکی از اصلیترین توطئهگران علیه منافع کشور را ایفا کرده است.

پس از سرکوب قیام مسلحانه این گروهک تروریستی علیه نظام جمهوری اسلامی و فرار آنها به سمت عراق و پناه جستن آنها در دامن صدامحسین دیکتاتور بعثی این کشور سازمان منافقین عملا به عنوان یک بازوی آشکار برای توطئه علیه نیروهای مسلح ایرانی و همچنین ایجاد موج رعب، ترور و وحشت به کار گرفته شد.

در این میان یکی از مهمترین اهداف سازمان منافقین فرماندهان برجسته ایرانی در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بودهاند و امیر سپهبد صیاد شیرازی به عنوان یکی از برجستهترین فرماندهان ایرانی از سوی حزب بعث عراق در زمره اهداف این گروه قرار گرفت.

*فرماندهای که سبب اتحاد ارتش و سپاه شد

اولین گزارشها از شهید صیاد شیرازی به عنوان یک فرمانده مقتدر در ماههای اول جنگ در اختیار استخبارات کشور عراق قرار گرفت. دستگاه امنیتی حزب بعث عراق از شهید صیاد شیرازی به عنوان فرماندهای یاد میکند که توانسته است نقش مهمی در پیوستگی و اتحاد نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایفا کند. اتحادی که بعدها تبدیل به اصلیترین رمز موفقیت نیروهای ایرانی در پیروزیهای مداوم و بیرون راندن عراق از خرمشهر شد.

پس از آشکار شدن نقش شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش در پیروزیهای چشمگیر این بار عراق به دنبال حذف فرمانده ایرانی در پشت جبهههای جنگ برآمد.

*بی لیاقتی منافقین

در این میان گروهک منافقین که به عنوان یک گروه ایرانی نفوذی به شدت مورد توجه صدام قرار داشت ماموریت یافت تا این فرمانده ایرانی را ترور کند.

با وجود این و علیرغم نقشههای گوناگون سازمان تروریستی منافقین در انجام چنین عملیاتی موفقیتی به دست نیاورد و همین مسئله بارها موجب ابراز نارضایتی مقامات عراقی شده بود.

در سال ۱۳۶۵ طی جلسهای که بین مقامات عراقی از سازمان منافقین در یک مجتمع تفریحی در حومه بغداد برگزار شد مقامات عراقی نیروهای منافقین را به بیعرضگی و بیلیاقتی در اجرای چنین ماموریتی متهم کردند. با این حال تلاش برای ترور شهید صیاد شیرازی آخرین مواجهه این دو با یکدیگر نبود.

*کینهای که جاودانه شد

با پذیرفته شدن قطعنامه ۵۹۸ از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران و به پایان رسیدن جنگ تحمیلی منافقین که احساس میکردند پذیرش این قطعنامه از سوی ایران به دلیل ضعف نظامی بوده است حمله وسیعی را از منطقه غربی کشور به سمت مناطق داخلی آغاز کردند.

به علت تمرکز و تجمع نیروهای ایرانی در منطقه جنوب برای دفع تک عراق در ناحیه خرمشهر و شلمچه منافقین از این مسئله کمال استفاده را برده و با اشغال منطقه اسلامآباد به سمت کرمانشاه پیشروی کردند.

در این میان شهید صیاد شیرازی با درک اهمیت مسئله با اعزام یگانهای هوانیروز اقدام به زیر آتش گرفتن نیروهای منافقین در منطقه کرند و تنگه چهارزبر کرد و از سویی دیگر بمباران مداوم نیروی هوایی عملا پیشروی منافقین را به طور کامل مختل کرد.

در ادامه با اجرای عملیات هوابرد در این منطقه و اعزام نیروهای سپاه، ارتش، عملا نیروهای منافقین به طور کامل تار و مار شده و هزاران نفر از آنان در جاده اسلامآباد_کرمانشاه به هلاکت رسیدند.

این شکست بار دیگر کینهای جاودانه را در دل منافقین نسبت به شهید صیاد شیرازی ایجاد کرد و از همین رو بود که پس از پایان جنگ تحمیلی ترور این فرمانده بزرگ همچنان در دستور کار نیروهای منافقین قرار داشت.

*پیروزی بزرگ منافقین!

ترور شهید صیاد شیرازی در بیست و یکم فروردین سال ۱۳۷۸ عملا پاسخی به همین مجاهدتهای پیگیر در عرصههای مختلف مبارزه با منافقین بود.

در آن زمان این عملیات واکنش بسیار گستردهای در بین نیروهای منافقین داشت به گونهای که در نشریات گوناگون سازمان به این مسئله اذعان شد که این عملیات ترور از سوی گروهک منافقین در این منطقه انجام شده است.

مسعود رجوی طی اظهارنظری این عملیات را پیروزی بزرگی برای این سازمان عنوان کرد و سایر سران این سازمان نیز آن را جزو افتخارات بزرگ منافقین عنوان کردند.

*سپاه انتقام صیاد را میگیرد

پس از ترور شهید صیاد شیرازی به عنوان یک اقدام تروریستی گرچه نیروهای مسلح ایرانی واکنش سنگینی را نسبت به این عملیات نشان دادند اما کشورهای غربی به عنوان اصلیترین پرچمداران مبارزه با ترور کوچکترین واکنشی را به این مسئله نشان ندادند.

سردار رحیم صفوی بعدها با بیان واکنش نیروهای مسلح به این مسئله به صراحت به این نکته اشاره کرد که سپاه پاسداران اقدام به موشکباران وسیع پایگاههای منافقین پس از این ترور کرده و عملیاتهایی را نیز در داخل عراق سازماندهی کرد.

همچنین پس از این ترور با اجرای تدابیر صحیح امنیتی عملا منافقین تاکنون موفق به انجام هیچ عملیات دیگری در این سطح در داخل کشور نشدند.

*۲۵۰ خط ارتباطی برای پایگاه منافقین در پاریس

نکته جالب در اینجاست که در همان زمان پایگاه اصلی فعالیت منافقین در اروپا در منطقه ارسواوز پاریس قرار داشت. پایگاهی که بنا به ادعای مسعود رجوی حداقل ۲۵۰ خط ارتباطی مستقیم با نقاط مختلف دنیا در آن تدارک دیده شده بود.

از سویی دیگر بنا بر اظهارات مستقیم سران منافقین در آن زمان دستگاه جاسوسی فرانسه هر ۱۵ روز یکبار با سران منافقین به منظور اطلاع از وضعیت داخلی ایران جلسات منظمی را برگزار میکرد. با وجود این ترور و ترورهای مشابه دیگر در دهه ۷۰ شمسی فرانسه هیچ اقدام مستقیمی را علیه تروریستهای ایرانی انجام نداد. تنها در سال ۲۰۰۳ بود. پلیس فرانسه مقر منافقین را در این منطقه تخلیه کرد.

* آزادی فعالیت در آمریکا

منافقین در همان زمان نیز در ایالات متحده آمریکا و فعالیت آزادانهای را در اختیار داشتند. جمعآوری منابع مالی حمایت از چهرههای به اصطلاح زندانی در ایران و سایر موارد اینچنینی جزو فعالیتهای اصلی منافقین در آمریکا بود. این در حالی است که با وجود تلاش وسیع برای پیگیری قضایی این گروهک تروریستی همچنین امریکا بر آزادی فعالیت آنان اصرار دارد.

هر چند پس از یک آزادی مقطعی بار دیگر زمینه حضور منافقین در منطقه فراهم شد.

*خون صیاد بر زمین نمیماند

در نهایت زهره قائم مقامی از سران جبهه منافقین که نقش اصلی در ترو شهید صیاد شیرازی داشت، در هجوم نیروهای مردمی عراق در سال ۹۲ به هلاکت رسید تا مسببان اصلی ترور شهید صیاد شیرازی به پایان کار خود برسند.

نظر شما
پربیننده ها