حمیدرضا اردلان:

حضور پروفسور مارکومارینی در جشنواره بین اللملی نمایش های آیینی وسنتی

مارگاریتا کارتینیا رئیس بخش شرق شناسی کنسرواتوار روسیه، پروفسور کلاوسی لانگ از آلمان، پروفسور رنال دپه از اتریش و غلام سرور یوسف رئیس دپارتمان آئین شناسی مالزی در جشنواره حضور خواهند داشت
کد خبر: ۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳ - 12August 2013

حضور پروفسور مارکومارینی در جشنواره بین اللملی نمایش های آیینی وسنتی

دکتر حمید رضا اردلان در جلسه سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین اللملی نمایش های آیینی وسنتی اذعان کرد: برخلاف گذشته، در بخش سمینار جشنواره نمایش های آیینی سنتی هم متقاضی داریم و حتی برخی از نمایش های سنتی ایرانی به واسطه همین سمینارها از سوی پژوهشگران به صورت رساله فوق لیسانس و دکترا ارائه می شود.
وی با اشاره به دعوت از پروفسور مارکومارینی، رئیس دپارتمان اسطوره شناسی دانشگاه بولونیا از کشور ایتالیا، به عنوان یکی از مهم ترین دانشگاه های اسطوره شناسی و آئین شناسی دنیا، خاطرنشان کرد: ایشان در ایران حضور پیدا می کند و با عکسبرداری و فیلمبرداری از آثار شرکت کننده در این جشنواره زمینه تحقیق پیرامون آن ها را در دانشگاه بولونیا فراهم می کند؛ همچون تحقیقی که حدود یک قرن قبل راجع به هند شروع شده، حدود دو دهه است که راجع به ایران نیز شروع شده است.


استاد دانشگاه هنر در ادامه افزود: از سوی دیگر مارگاریتا کارتینیا، رئیس بخش شرق شناسی کنسرواتوار روسیه، در جشنواره حضور خواهد داشت و پروفسور کلاوسی لانگ از آلمان و پروفسور رنال دپه از اتریش حضور دارند که در مورد تبدیل ها و واسطه های ماندگاری آئین های گذشته نسبت به آئین های مدرن بحث می کنند، همچنین غلام سرور یوسف، رئیس دپارتمان آئین شناسی مالزی، نیز حضور دارد.

وی با تاکید بر آیینی بودن زندگی گذشته و حرکت زندگی امروز به سمت مدرنیته، تصریح کرد: اکنون پست مدرنیستی رواج یافته که می گوید نمی توانیم گذشته خودمان را دور بریزیم. امروزه نسلی از آکادمیسین ها آمده اند که معتقدند می بایست قوائد آیین های کهن را رعایت کنیم، ولی به صورت مدرن. این دسته نه پست مدرن اند، نه مدرنیست و نه سنت گرا، بلکه آن ها ریچوال های مدرن هستند که موضوع بسیار مهمی است.

رئیس یونیمای ایراندر ادامه با یادآوری اینکه این سمینار از چهار دوره قبل تلاش بسیاری برای برقراری تعامل با روشنفکران مغرب زمین که آیین ها را قبول دارند و عقاید دینی دارند، اظهار کرد: ما از نه کشور مهمان داریم که عبارت اند از ایتالیا، روسیه، مالزی، اتریش، آلمان، ارمنستان، ترکیه، فنلاند و کوبا. پاسپورت این مهمان ها فرستاده شده است. حدود 16 نفر از این کشورها حضور دارند و سه اجرا نیز در بخش جشنواره خواهند داشت که پس از ده سخنرانی صورت خواهد گرفت.


دکتر حمید رضا اردلان گفت: از میان تمام مهمانانی که در تاریخ معین وارد ایران می شوند، فقط پنج نفر آخر کسانی اند که ما پول بلیت آن ها را نمی دهیم و میهمان جای دیگری اند و به دلیل اینکه با موضوع ما مرتبط اند، رساله های خود را ارائه می کنند و نهایتاً دو روز هتل برای ایشان در نظر گرفته می شود.  باید بگویم که در ماهیت این سمینار صرفه جویی، دقت در انتخاب افراد و تنوع کشورها رعایت شده و بدون توقع این کارها انجام شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار