مهدی حاجیان :

بخش کودک و نوجوان پر طرفدارترین بخش جشنواره تئاتر سنتی و آیینی است

قهوه خانه نمایش های ایرانی بخش دیگری است که طبق روال دوره های گذشته گونه های مختلفی از نمایش های ایرانی مثل نقالی، پرده خوانی، نقل های موسیقایی، ترنابازی و دیگر گونه های نمایشی در آن اجرا خواهند شد.
کد خبر: ۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹ - 12August 2013

بخش کودک و نوجوان پر طرفدارترین بخش جشنواره تئاتر سنتی و آیینی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مهدی حاجیان در جلسه سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی وسنتی ضمن ارائه گزارش مختصری در خصوص بخش ایران شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی گفت: جشنواره امسال براساس فراخوان شامل نه بخش می شود که یک بخش آن مربوط به نمایش های صحنه ای است و موضوع ویژه ای برای آن تعیین نشده و فقط شیوه ها و گونه های نمایش ایرانی درآن مدنظر است.

وی افزود: بخش ویژه جشنواره به نمایش های الهام گرفته از آثارعطار نیشابوری و بخش مرور نمایش های اجرا شده در سال گذشته اختصاص دارد. بخش دوم، بخش شبیه خوانی است که تأکید اصلی آن ، براساس نظر داوود فتحعلی بیگی و دکتر محمدحسین ناصربخت، بر مجالس غریب است.

حاجیان تصریح کرد: بخش سوم آیین ها و بازی های نمایشی را شامل می شود که ما دراین بخش آئین های ناشناخته را بیشتر مد نظر داریم. بخش چهارم مسابقه نمایشنامه نویسی است و بخش پنجم تئاتر بین المللی و سمینار بین المللی است.

وی در ادامه افزود: قهوه خانه نمایش های ایرانی بخش دیگری است که طبق روال دوره های گذشته گونه های مختلفی از نمایش های ایرانی مثل نقالی، پرده خوانی، نقل های موسیقایی، ترنابازی و دیگر گونه های نمایشی در آن اجرا خواهند شد. بخش دیگر پاتوق کودک و نوجوان است که طی دوره های گذشته جزء پرطرفدارترین و شادترین بخش های جشنواره بوده که موجب آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با گونه های نمایش ایرانی می شود. بخش آخر نیز نمایشگاه نمایش های ایرانی است که با یاری خدا کارهای آن انجام می شود.

حاجیان خاطرنشان کرد: دربخش آئین ها و بازی های نمایشی، 54 اثر متقاضی داشتیم که در نهایت 13 اثر وارد جشنواره شدند و در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی 57 اثر، متقاضی حضور بوده اند که امروز نیز جلسه جمع بندی آراء داوران برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش صحنه ای 220 اثر متقاضی حضور در جشنواره بوده اند، تشریح کرد: در نهایت پس از ارزیابی متون و آثار، 22 نمایش صحنه ای وارد جشنواره می شوند. در بخش تعزیه و شبیه خوانی هم 30 اثر متقاضی بوده که یکشنبه، 20 مردادماه، ارزیابی آثار باقی مانده انجام خواهد شد. در بخش مقالات نیز علاوه بر مقالاتی که دکتر اردلان با رایزنی با دانشگاه ها و اساتید داشتند، 37 اثر متقاضی داشته ایم. همچنین در بخش مرور اجرا شده های سال گذشته، 34 اثر متقاضی داشته ایم که پس از بررسی های لازم از بین آن ها 10 اثر وارد جشنواره شده اند.

حاجیان با بیان اینکه از اتفاقات میمون و مبارک این دوره از جشنواره برگزاری کارگاه نمایش های ایرانی برای نخستین بار قبل از بازبینی آثار از سوی داوود فتحعلی بیگی و با حضور کارگردان های متقاضی و دانشجویانی است که در حوزه نمایش های ایرانی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: در این کارگاه ها استاد فتحعلی بیگی با پخش فیلم آثار اجرا شده در حوزه نمایش های ایرانی و توضیح مشخصات و ویژگی های نمایش ایرانی، کلاس بسیار سازنده ای را برگزار کردند. اتفاق دیگری که رخ داد رایزنی های مداوم داوود فتحعلی بیگی و دکتر ناصربخت با متقاضیان حضور در جشنواره بود که شامل مرحله متن و مرحله اجرا می شد و تاکنون نیز ادامه داشته و باعث ارتقاء کیفی آثار متقاضی شرکت در جشنواره شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار