«حماسه تپه برهانی» به چاپ سوم رسید

کد خبر: ۱۹۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰ - 14October 2012
«تپه برهاني» شرح حماسه گردان ميثم از لشكر امام حسين(ع) در عمليات والفجر 2 است كه در زمان چاپ بسيار مورد استقبال قرار گرفت و در عرض دو سال به چاپ سوم رسيد.
پس از تصرف اين تپه توسط نيروهاي دشمن و شهادت «حسين برهاني» فرمانده اين گروهان، نيروها بار ديگر موفق به بازپس گيري تپه شده و همان موقع به دليل رشادت شهيد برهاني در حفاظت از تپه، آن را به نام وي نام گذاري مي كنند.
تنها دو نفر از اين گروهان باقي مي ماند. اين كتاب شرح لحظات حماسه آفرين دفاع از تپه برهاني، تشنگي و شهادت رزمندگان بر روي اين تپه و سپس زندگي 20 روزه اين دو نفر است.
اين كتاب تاكنون موفق به دريافت جوايز گوناگوني از جمله جايزه 20 سال ادبيات پايداري، كتاب سال ادبيات دفاع مقدس و جايزه كتاب دانشجو شده است.
كتاب «تپه برهاني» اثر دكتر سيدحميدرضا طالقاني، گرچه با فاصله اندكي از پايان جنگ به زيور طبع آراسته شد، اما همچنان در كانون توجه محافل ادبي، هنرمندان اين عرصه و مردم قرار دارد.
طالقاني، خاطره تپه برهاني را در سال 1365؛ زماني كه در مقطع كارشناسي، در دانشگاه فردوسي مشهد تحصيل مي كرد، براي دبيرخانه اولين مسابقه بزرگ فرهنگي - هنري جبهه و جنگ كه توسط قرارگاه خاتم الانبياء(ص) برگزار مي شد، ارسال كرد.
او خود مي گويد: «عمليات والفجر دو در تابستان سال 1362 انجام شد. من پس از دوره بستري و زماني كه سلامتي خود را به دست آوردم، نگارش تپه برهاني را شروع كردم. قصد من از اين كار، چاپ كتاب نبود، بلكه ثبت و ضبط حماسه اي بود كه رزمندگان گردان امام حسين(ع) آفريدند و اين كار را يك تكليف مي دانستم. از همان سال 1362، نوشتن آن را شروع كردم و ظرف يكي دو ماه، مكتوب شد.»
در سال 1368، معاونت فرهنگي سپاه، خاطرات طالقاني را منتشر كرد در سال هاي 1373 و 1377 نيز تجديد چاپ شد.
از آنجايي كه ناشر اوليه، بدون هماهنگي، دست نوشته ها را كه نيازمند اصلاحات و ويرايش اساسي بود، چاپ كرد، در سال 1379، از چاپ مجدد آن جلوگيري شد و پس از يازده سال كتاب جديد تحت عنوان «حماسه تپه برهاني» از چاپ اول منتشر شد. بازسازي لحظات ناب، از جهت حماسي و احساسي و عاطفي، به طوري كه روح و قلب مخاطب را تسخير كند و ذهن او را همواره درگير حماسه كند، از جمله تغييرات كتاب است. بخش هاي جديدي نيز به كتاب اضافه شده است و كتاب در چاپ جديد به قالب خاطره نزديك تر شده است.
كتاب «حماسه تپه برهاني» از سوي نشر ستارگان درخشان وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي سپاه و بسيج استان اصفهان در قطع رقعي و 344 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 60 هزار ريال به چاپ رسيده است.

نظر شما
پربیننده ها