محمد صادق کوشکی:

ردپای اروپای غربی و شرقی در جنگ تحمیلی پر رنگ است

با نگاهی کوتاه و هر چند گذرا به تاریخ 200 ساله اخیر کشور به روشنی می‌توان شاهد دشمنی‌ها و اقدامات بسیار وحشیانه اروپاییان علیه ملت بزرگ ایران بود.
کد خبر: ۱۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹ - 22May 2014

ردپای اروپای غربی و شرقی در جنگ تحمیلی پر رنگ است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از جوان، با نگاهی کوتاه و هر چند گذرا به تاریخ۲۰۰ ساله اخیر کشور به روشنی میتوان شاهد دشمنیها و اقدامات بسیار وحشیانه اروپاییان علیه ملت بزرگ ایران بود و در عین حال میتوانیم اقدامات کشورهای اروپایی علیه انقلاب و نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران را که منجر به حوادث بسیار ناگوار برای این کشور و ملت شد مشاهده کرد. به هر روی با توجه به تأکید رهبری در دیدار با جمعی از راهیان نور بر روشنگری اقدامات کشورهای اروپایی علیه ایران اسلامی در طول دوران دفاع مقدس گفتوگویی را با دکتر محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ترتیب دادهایم که ماحصل این گفتوگو از نظرتان میگذرد.

در طول سالیان گذشته بیشتر توجه ما بر روی اقدامات آمریکاییها در جنگ تحمیلی بوده است، در صورتی که اروپاییها هم نقش مهم و بسزایی در ضدیت با نظام اسلامی ایران داشتهاند. نظر شما درباره نقش کشورهای اروپایی و فعالیتهای آنان چیست؟

وقوع انقلاب اسلامی همانطور که منافع امریکاییها را به خطر میانداخت، منافع قدرتهای اروپایی را هم تهدید میکرد و به همین خاطر موضع آنها در قبال انقلاب اسلامی با موضع امریکاییها تفاوت چندانی نداشت. به هر حال آنها از ایران عصر پهلوی منافع زیادی را نصیب خودشان میکردند و یک ایران مستقل و قدرتمند با منافع آنها هیچ سازگاری نداشته و ندارد.

به همین خاطر در اکثر حرکتهایی که منجر به تضعیف انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی میشد آنها شریک بودند. در طراحی کودتاها آنها حضور مستقیم و دخالت مستقیم داشتند، مانند کودتایی که قرار بود در پایگاه هوایی شهید نوژه شکل بگیرد و اجرا شود. در حمایت از گروهک منافقین و پناه دادن به آنها و پشتیبانی آنها فرانسه نقش جدی و بدون انکاری داشت. در حمایت از بختیار، فرانسه نقش جدی داشت.

انگلستان در تجزیهطلبی و حرکتهایی که به اسم خلق عرب اتفاق میافتاد و خوزستان را دچار بحران میکرد نقش بسیار مهمی را ایفا میکرد. در سالهای دفاع مقدس و تجاوز رژیم بعثی صدام به کشورمان، انگلستان و آلمان غربی آن زمان، اتریش، بلژیک، هلند و فرانسه به طور جدی از صدام حمایت میکردند و تسلیحات بسیار پیشرفته و متنوعی را در اختیار او میگذاشتند. سلاحهای شیمیایی را کشورهای آلمان، هلند، انگلیس و بلژیک در اختیار صدام گذاشتند و برای رژیم بعث تدارک دیدند. در ساخت تسلیحات مهلکی که قرار بود صدام علیه ما استفاده کند مانند توپهای دورزن و حتی سلاحهای هستهای فرانسویها همکاریهای تنگاتنگی را با رژیم بعث داشتند. پس از سقوط رژیم صدام آنها در برقراری تحریمها علیه جمهوری اسلامی نقش بسزایی داشتند. در حرکت تحقیرآمیزی که در دوران دولت آقای هاشمی شکل گرفت و آقای ولایتی زمینهساز آن بود، حرکتی که در آن و طی انجام آن آلمان، انگلیس و فرانسه در یک طرف و ایران در طرف دیگر گفتوگوهای انتقادی میکردند، اروپاییها نقش اصلی داشتند و به دنبال آن بودند که انقلاب اسلامی را به تسلیم و ضعف بکشانند. تحریمهایی که بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفت، به دست اروپاییان بود و نقش بسیار جدی داشتند. در همه اجلاسهای جهانی که قطعنامهای علیه ایران صادر شده است اروپاییان نقش داشتند. در ماجرای طراحی توطئههای امنیتی مانند دادگاه میکونوس و امثالهم آلمانیها نقش جدی را بازی کردند. آلمان به پناهگاهی برای گروههای تجزیهطلب تبدیل شده است. فرانسه به پایگاهی برای منافقین تبدیل شده است. انگلستان پیشنهاد داد تا نام سازمان منافقین از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج شود و این اتفاق افتاد. در پرونده هستهای اروپاییها کاملاً در کنار امریکاییها و صهیونیستها ایستادند. بحث تعلیق هستهای ما با ورود انگلیس و آلمان و فرانسه شکل گرفت. تا امروز هیچ حرکتی علیه نظام اسلامی ایران نبوده است مگر ردپای پررنگی از اروپاییان را در آن مشاهده کنیم.

این کشورهایی که نام بردیم در حد چند کشور بود. آیا میتوانیم بگوییم اقدامات صورت گرفته از سوی کل اروپا است؟

اروپا دارای یک محور است به نام انگلیس، فرانسه و آلمان. این سه کشور تصمیمسازان اصلی اروپا هستند. وقتی میگوییم این سه کشور علیه نظام یا ایران موضع گرفتند، یعنی اضافه کنید ایتالیا، اتریش، هلند، اسپانیا و...

ما در کمتر حرکتی میبینیم که در مجامع بینالمللی اروپاییان علیه ایران رأی نداده باشند و وقتی که میگوییم اروپا یعنی رهبری کار با این سه کشور بوده و بقیه نیز پای کار بودند و آنها هم علیه جمهوری اسلامی موضع جدی گرفتند.

میتوان گفت در طی دفاع مقدس برای اولین بار مشاهده شد که همه قدرتها در یک جبهه در کنار هم قرار میگیرند. هنگامی که به جبهه روبهرویمان در طول دوران دفاع مقدس نگاهی میاندازیم، به صراحت و به وضوح این مسئله را میبینیم. چگونه میشود که مستکبرین و سلطهگران با هم متحد میشوند؟

وجود یک ایران قدرتمند در غرب آسیا به شدت با منافع استکباری و استعماری امریکا، صهیونیستها و اروپا مغایرت داشت. اروپاییان به دنبال این بودند که در منطقه غرب آسیا و خلیجفارس هیچ کشوری به جز رژیم صهیونیستی قدرتمند نباشد و بقیه مطیع باشند.

این نظر که فقط رژیم صهیونیستی قدرتمند و بقیه مطیع باشند چه عقبه و توجیهی برای آنها داشته و دارد؟

بحث منافع اقتصادی و راهبردیشان است. اروپاییان مصرفکنندههای جدی نفت و گاز حوزه خلیجفارس هستند، چه به عنوان انرژی و چه به عنوان ماده اولیه. الان حدود ۳۵ درصد از کل نیاز اروپا به نفت و گاز از حوزه خلیجفارس انجام میشود و آنها به دنبال این هستند که نیاز مصرفشان از روسیه را که به ۴۵ درصد میرسد کاهش دهند و از خلیجفارس بیشتر استفاده کنند. به این دلیل که از خلیجفارس خیلی راحتتر این مواد به دست میآید و قدرت چانهزنی بیشتری دارند در حالی که در برابر روسیه قدرت چانهزنی پایینتری دارند.

یکی از قدرتهایی که واردجنگ و کمک به رژیم بعث میشود بلوک شرق و شوروی به عنوان یک قدرت مسلم در جهان است. توضیحی درباره چگونگی ورود این کشور به جنگ تحمیلی و اینکه چه اهدافی را در کمک به رژیم بعث دنبال میکرد بفرمایید.

اتحاد شوروی سابق در خصوص اینکه نباید در مرز جنوبی آن کشور قدرتمندی وجود داشته باشد، با اروپاییها همنظر بود.

یعنی یک ایران اسلامی قدرتمند با شعار نه شرقی و نه غربی با منافع شوروی سابق به صورت جدی در تعارض بود. ما شاهدیم وقتی روسها به افغانستان حمله میکنند جمهوری اسلامی آن را محکوم میکند و حتی تجهیزات به آنجا برای حمایت از مجاهدان افغانی میفرستد.

این در صورتی است که با رژیم بعث درگیر است. شعار نه غربی و نه شرقی منافع اتحاد جماهیر شوروی را در سطح بینالمللی به خطر میانداخت. دنیا بین امریکا و شوروی تقسیم شده بود و انقلاب اسلامی ایران این تقسیم را به چالش میکشید.

به همین خاطر میبینید که شوروی هم به عنوان یکی از قدرتهای مسلم به پشتیبانی رژیم بعث میپردازد.

نظر شما
پربیننده ها