شرح زندگی و مبارزه‌های مرحوم ابوترابی‌ در «پاسیاد پسر خاک»

کد خبر: ۲۰۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲ - 04February 2013
کتاب «پاسیاد پسر خاک» که به زندگی مرحوم سید علی اکبر ابوترابی اختصاص دارد، به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم خواهد رسید.

«پاسیاد پسر خاک» کتابی است در قالب پژوهشی که به شرح زندگی و مبارزه‌های سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد می‌پردازد. این کتاب ماحصل ساعت‌ها گفتگو با افرادی است که در دوره‌های مختلف به نوعی با وی آشنا و در ارتباط بوده‌اند.

این کتاب نوشته محمد قبادی از نویسندگان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است و نویسنده در دو فصل خاطرات راوی را تدوین کرده است. قبادی در فصل اول «پاسیاد پسر خاک» به پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل و فعالیت سیاسی و آشنایی ابوترابی‌فرد با شهید سیدعلی اندرزگو پرداخته است.

فصل دوم هم شرح فعالیت‌های سیدعلی‌اکبر ابوترابی در کمیته استقبال از امام خمینی(ره) و دوران دفاع مقدس و احوال وی در دوران اسارت در زندان‌‌های ارتش متجاوز صدام را دربردارد.

سیدعلى‌اکبر ابوترابی‌فرد راوی این اثر همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در کنار شهید مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نیروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز ۲۶ آذرماه سال ۱۳۵۹ در یکی از ماموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد. حجت‌الاسلام ابوترابى‌فرد در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل ۱، ۳، ۴، رمادیه و تکریت ۵، ۱۷، ۱۸ و نیز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود و پس از ده سال اسارت سرانجام در سال ۱۳۶۹ به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر ۱۳۶۹ با حکم مقام معظم رهبری نماینده ولى‌فقیه در امور آزادگان شد.

گفتنی است این کتاب که در دی ماه سال ۱۳۸۸ با حضور سید محمد حسن ابوترابی ؛ نایب رئیس مجلس ، غلامعلی حداد عادل ؛ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، احمد مسجد جامعی ؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران و … رونمایی شد، در بیست و هشتمین دوره جایزه کتاب سال در بخش جنبی این جایزه مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین این کتاب در اولین دوره جشنواره ادبی شهید آوینی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. کتاب «پاسیاد پسر خاک» از تولیدات واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است که در ۴۶۸ صفحه، قطع رقعی و در تیراژ ۲۵۰۰ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم خواهد رسید.

سایت جامع آزادگان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار