با این تفاسیر طبیعی است که غول های خبری افکار عمومی جهان را به دست گیرند و به آن جهت دهند تا جایی که بتوانند انقلاب مخملی یا نارنجی راه بیندازند و در تمام عرصه های فرهنگ و سیاست یک جامعه اثر گذار شوند.
با این مقدمه نقش رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ابزار کارآمد مقابله با جنگ نرم مطرح می شود اما تجسم عینی این نقش زمانی بود که حسین فهمیده نوجوان 13 ساله زیر تانک دشمن رفت و در پی آن مانور رسانه ها بر این اتفاق و جمله معروف امام خمینی (ره) که فرمودند: «رهبر ما آن طفل 13 ساله ای است که نارنجک به خود میبندد و زیر تانک میرود» دهها هزار نوجوان و جوان را از کلاس های درس و مدرسه بیرون کشید و به جبهه های جنگ فرستاد.
یک استاد ارتباطات در رابطه با نقش موثر رسانه ها گفته معروف «ویلبر شرام» نظریه پرداز ارتباطات را نقل می کند که وقتی گلوله ارتباطی پیام از رسانه به سمت مخاطب پرتاب می شود، به منزله یک گلوله واقعی است که مخاطب را واقعاً از پا در می آورد. «اما برای آنکه این فرآیند اثرگذار باشد باید زمینه و ارزش های فرهنگی آن هم در جامعه وجود داشته باشد. برای مثال در جامعه ای که ایثار مفهوم و تجلی نداشته باشد و افراد و حاکمیت جامعه فقط به سود اقتصادی و منافع شخصی فکر کنند رسانه هرچقدر قوی عمل کند، کمتر اثر گذار خواهد بود.
با نگاهی به تاریخ ایران در ادورا مختلف می شود گفت دفاع مقدس منشأ یک تحول بزرگ برای ملت ایران در طول تاریخ و در کل جهان است و این حماسه بزرگ برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی باقی خواهد ماند.
بیان وقایع و خاطرات آن دوران از زبان حماسه آفرینان این حماسه سترگ و انتشار رشادتها و دلاوریهای رزمندگان اسلام و از خودگذشتگیهای ملت ایران برای نسلهای آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیرات بسیار مثبتی را به دنبال دارد.
خانواده ها جنگ را عضوی از خانواده خود می دانستند و مادرانی که فرزندان خود را برای دفاع از کشورشان به میدان می فرستادند از نمونه های بارز این فداکاری ها محسوب می شوند و یا جوانان و نوجوانان از سرتاسر ایران اسلامی برای حضور در جبهه ها اعلام آمادگی می کردند.
نشر خبر، یک حرکت فرهنگی است و با انتشار وقایع و رخدادها میتوان تأثیرات زیادی بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه داشت.
با بررسی نقش رسانه در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم این دوران طلایی، می توان به این نتیجه رسید که با وجود پیش زمینه های فرهنگی مذهبی و ملی ما، رسانه ها بعد از جنگ موفق عمل نکرده اند.
یکی از دلایل موفق نبودن رسانه ها در این عرصه این است که مدیریت های فرهنگی و رسانه ای در جامعه ما ضعیف هستند در حالی که ابزارهای توانمندی را در اختیار دارند اما نحوه به کارگیری آن را نمی دانند. به عبارتی ابزارها پیشرفت کرده اما دیدگاه به لحاظ محتوایی پیشرفتی نداشته است.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، دیگر خبر در محدوده زمانی و مکانی خاصی قرار ندارد و در یک لحظه اخبار و اطلاعات در تمام نقاط دنیا منتشر می شود که با بهره گیری از این توانمندی در عرصه خبر این امکان فراهم می شود تا فرهنگ جهاد و مقاومت و مفاهیم ایثار و شهادت را به دنیا صادر کرد.
در این مسیر رسانه وظیفه خطیر و بی نظیری را بر عهده دارد. رسانه با اطلاع رسانی شفاف و صادقانه این بستر را فراهم می کند تا مردم با اعتماد کامل و بهره گیری از اخبار سازنده بتوانند الگوهای مناسب زندگی خود را پیدا کنند و از طرفی هم جوانان میهن اسلامی با الگو گرفتن از رزمندگان دفاع مقدس، هرگونه تجاوز و فتنه گری را خنثی کنند.
انتهای پیام/