یادداشت/

زنده نگه داشتن «روحیه امید» مهمترین رسالت رسانه‌ها در زمان جنگ

سرهنگ فرهاد شامحمدی
کد خبر: ۲۱۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 04November 2016

زنده نگاه داشتن «روحیه امید» مهمترین رسالت رسانه ها در جنگبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مرکزی، سرهنگ فرهاد شامحمدی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده، به نقش رسانه‌ها در جنگ هشت ساله حق علیه باطل پرداخته است. وی در این یادداشت آورده است:

جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس همواره برگ زرینی در کتاب تاریخ این مرز و بوم است که گذر زمان هم نمی تواند رشادت ها و دلاوری های غیورمردان را از حافظه آن پاک کند.

در جریان هشت سال جنگ تحمیلی اقشار مختلف مردم و همچنین ارگان ها و سازمان ها به نوبه خود و با توجه به ظرفیت هایشان قسمتی از مسئولیت ها را عهده دار شده و نقش آفرینی کردند.

رسانه ها یکی از ابزارهای موثر در جوامع بشری امروز محسوب می شوند که در کشور ما نیز در دوران دفاع مقدس و همچنین پس از آن توانستند فعالیت های متعددی را در راستای اهداف مربوط به جنگ تحمیلی و همینطور جهت دهی افکار عمومی و ایستادگی در مقابل دشمنان انجام دهند.

حمله عراق به ایران تنها تصرف مرزها و کشورگشایی نبود و اصلی ترین هدف نهفته در این موضوع تخریب باورهای اعتقادی و تضعیف آرمان های نوپای انقلاب اسلامی بود که در این زمان احساس نیاز به رسانه ها بیش از هر زمان دیگری دیده می شد و به جرات می توان گفت فعالیت هدفمند رسانه های انقلاب اسلامی و برگرفته از تفکرات ارزشی امام خمینی(ره) توانست حربه ای محکم و مقاوم در برابر جنگ روانی دشمنان باشد.

مهم ترین اقدام رسانه های داخلی زنده کردن روحیه دشمن ستیزی در آحاد ملت و همچنین تشویق آنان به منظورایستادگی در مقابل دشمنان بود.

رسانه ها در جریان هشت سال مقاومت غیرتمندانه ملت ما توانستند با تکیه بر رسالت اصلی خود روحیه امید را در بطن کشور به جریان درآورده و خونی تازه و سرشار از نشاط را در رگ ها جاری سازند.

بی شک مطبوعات و جراید با نگاه کارشناسانه به جنگ و همچنین انعکاس درست و به جای وقایع توانستند یاری گر رزمندگان در استراتژی جنگ بوده و با دید عمیق و رصد اوضاع و شرایط موجود پایه های پیروزی را مستحکم کنند.

پس از پایان جنگ تحمیلی یکی از مهم ترین وظاdف رسانه ها ترویج ارزش های مربوط به آن دوران و همین طور انتشار فرهنگ شهید و شهادت در جامعه بود که خوشبختانه فعالیت های متعددی نیز در این حوزه تا به امروز صورت گرفته و همچنان ادامه خواهد داشت.

امروز نزدیک به 30 سال از جنگ تحمیلی می گذرد اما رسانه ها هنوز هم به عنوان پیش قراولان صحنه رزم به شمار می آیند چرا که در این زمان دشمن با لباس دیگر وارد عرصه مقابله و پیکار شده و جنگ نرم شکل دیگری از مبارزه آنان با ما است .

سه دهه از آخرین صدای تیرو ترکش ها می گذرد اما جنگ هنوز هم ادامه دارد و رسانه ها نیز با توجه به شیوه مبارزه دشمن باید همانند سال دفاع مقدس با بهره مندی از ظرفیت های خود آحاد جامعه را نسبت به دشمن شناسی آگاه کرده و اطلاع رسانی کنند.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری امروز در مقایسه با 30 سال گذشته بسیار گسترش یافته و به جرات می توان گفت که رسالت امروز رسانه ها نسبت به گذشته افزون شده و این سنگینی مسئولیت می طلبد که هوشیاری خود را همسو با پیشرفت علم و تکنولوژی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار